Hej

Jeg skal flytte en åbning mellem en indre gang og stuen 34 cm i forbindelse med, at køkkenet skal blive større. Åbningen ligger i stueetagen, ovenfor er fire soveværelser og et badeværelse. På et billede kan man se, hvordan jeg har åbnet til venstre for en støtte, åbningen skal altså flyttes til venstre.

Åbningen findes i en bærende væg omtrent midt i huset 3.6 m hhv. 4.4 fra ydervæggene. Huset er ca. 8 x 7 m i grundflade, det er et to-etagers træhus (fra 53) med loft.

Åbningen er 132 cm, over åbningen ligger der i dag to planker 5x19 cm; med et lille mellemrum fastsamlet med 9 brædder på hver side. Plankerne hviler på hver side på to reglar 95x45 mm sammenholdt. Og åbningen ligger også omtrent i midten af den bærende væg.

Er det tilstrækkeligt at sætte tilsvarende to planker op, bare lidt længere, med en ekstra træpæl?

Jeg skal vel støtte, to støtter på hver side, reglar over og under?

Taknemmelig for synspunkter.
 
  • Åbning i en bærende væg med plastafdækning, præsenterer ændring af døråbning i et træhus mellem en gang og en stue under renovering.
  • Væg med flere lodrette træplanker, nogle med synlige sømhuller, i en åbning.
  • Plantegning af stueetagen i et træhus fra 1953 med markerede rum som vardagsrum, matplats og kök; fokus på bærende vægge og åbninger.
Du får lave en såkaldt “bogryg” ifølge følgende, læg et bræt f.eks. 45x195 på fladen på gulvet 2,5-3,0m langt, anvendes som underlag for stempel og donkraft, lej to bue-stempel, læg en lignende planke eventuelt to i stemplets klynger, to hjælpere som holder stemplerne, når du stiller plankerne på højkant, gør det lettere.
Brug hjelm gælder for alle involverede.
Brug en snekke- eller hydraulisk donkraft 1,5-2 ton og en stolpe 75x75 eller rundtræ eventuelt yderligere et stempel, spænd brættet op i loftet og drej bue-stemplerne ud, indtil du føler, at væggen er aflæsset.
Nu kan du rive bjælken ned og erstatte den med en længere.
Den nye stolpe, som du tager lasten ned på, skal have et opbevaring i etagedækket og eventuelt også ned i kælderen. Held og lykke/MLj
 
Mange tak for svaret!

Nogle spørgsmål bare: mener du, at jeg behøver to stempler på hver side? Er en hvælvingstempel en speciel slags stempel?
Og donkraften bruger jeg for at simpelthen presse op stemplernes planker, inden jeg låser stemplet?
Tror du, at det er nok at skaffe to ens planker 5x19, blot længere for at bære det hele? Eller behøver jeg limtræ?

Lasse
 
Hej!
Jeg ville have prøvet at aflaste på en side først, altså to stempel i alt.
Placér stemplerne så tæt på væggen som muligt, og på den side hvor du er mindst bekymret for loftet, der kan blive aftryk.
Valvstempel har maskinudlejere, justerbar højde 2,2-3,0 med en klyka i toppen, almindeligt forekommende.
Du løfter forsigtigt med donkraften samtidigt med at du genger ud stemplet, det vil knirke en del, men det er ok.
Arbejd roligt og metodisk.
Jeg ville have erstattet bjælken med to stk 45x220 K24 stående side om side som sømlimes med firetomme fra begge sider 2 stk c300, så plankerne arbejder sammen, dette forudsætter at vægstammen er 90mm, så plankerne kan være der.
Planker side om side giver bedre oplag på reglerne, og er ikke så jinglet./MLj
 
Tak igen MLj! Så er alt klart - bare at køre på de semdagar jeg har tilbage. Herligt!
 
  • Synes
hhellqvist
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.