Hej,
Har planer om en tilbygning, hvor det af æstetiske grunde passer bedst med et fladt tag (mindst mulige hældning), bekymringen er, at den indvendige loftshøjde risikerer at blive meget lav, hvis man har brug for 40-50cm isolering og nogle graders hældning på taget...
Findes der en teknik til at få et velisoleret tag, der er betydeligt tyndere end normalt? Nogle selvbærende superskiver man kan lægge som et låg?

Hvor tykt bliver et fladt tag med normal byggemetode/isolering, hvis man måler fra pappen på ydersiden til gipsens underside?

Rummet forventes at blive ca. 4X8m.
 
Udefra og ind:
To lag pap 10mm
Råspont 22mm
Luftspalte 25mm
Isolering 300-500mm
Glespanel 22mm
Gips 13mm
I alt 392 mm til 592 mm

Der findes mere effektive isoleringer, som gør, at du kan have 35% tyndere lag end med traditionel glasfiber.
 
Mener du 35% mindre end 300mm eller er 300mm inkluderet med den mere effektive variant?
Har du et eksempel på, hvad den mere effektive isolering hedder?

Har set en variant på passivhus, hvor man kom med en færdig plade og lagde som et låg på huset, er der nogen, der ved, hvordan dette fungerer? (tror det var i sidste sæson af Husdrömmar)
 
Jeg har svært ved at forestille mig, at du kommer ned i mindre end isoleringens tykkelse, hvis du samtidig skal have bæring. Hele pointen med isolering er jo at have så meget luft som muligt, og luft tager ikke last. Du kan jo bruge specialisoleringer som er gasfyldte o.s.v., men du skal jo stadig have en bærende konstruktion.
 
Earplugged sagde:
Mener du 35% mindre end 300mm eller er 300mm regnet med den mere effektive variant?
Har du et eksempel på, hvad den mere effektive isolering hedder?

Har set en variant på passivhus, hvor man kom med en færdig plade og lagde som et låg på huset, nogen der har styr på, hvordan dette fungerer? (tror det var i sidste sæson af Husdrömmar)
35% mindre end 300 mm dvs ca. 200 mm. PIR isolering er et eksempel.
 
falkn sagde:
Jeg har svært ved at forestille mig, at du kommer ned i mindre end isoleringens tykkelse, hvis du også skal have bæreevne. Hele pointen med isolering er jo at have så meget luft som muligt, og luft bærer ingen last. Du kan jo bruge specialisoleringer, som er gasfyldte osv., men du skal jo stadig have en bærende konstruktion.
4 meter burde gå med reglar af 45*220 cc 600 mm.
 
TS hvor bor du? Så vi ved snözonen. Antager at spær skal være 4 meter da?
 
falkn sagde:
Jeg har svært ved at forestille mig, at du kommer ned i mindre end isoleringens tykkelse, hvis du derudover skal have bæring. Hele pointen med isolering er jo at have så meget luft som muligt, og luft tager ikke last. Du kan jo bruge specialisoleringer, der er gasfyldte o.s.v., men du skal jo stadig have en bærende struktur.
Ja, bæreevnen skal jo absolut være der, med færdige elementer er de jo selvbærende, men jeg ved ikke, hvordan tykkelsen er i forhold til isoleringsværdien. Med "almindelig" teknik tænker jeg, at man måske kan leve med synlige bjælker, hvis det isolerede rum mellem bjælkerne kommer højere op og skaber rum.
 
huggan sagde:
TS hvor bor du? Så vi kender snözonen. Antager at tagspærerne skal være 4 meter da?
Jeg bor i Vaggeryd, lige syd for Jönköping.
Ja tagspærerne bliver ca. 4m (med så lidt hældning som muligt)
 
Earplugged sagde:
Jeg bor i Vaggeryd, lige syd for Jönköping.
Ja, takstolene bliver ca. 4m (med så lidt hældning som muligt)
Snezone 2,5 eller 3,0 så.
 
@Earplugged Hvilken løsning valgte du? Er nysgerrig da jeg har samme problem.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.