Må man foretage nogen som helst indgreb i en bærende væg? At rive er vel ikke på tanke pga. omkostninger.

Men kan man lave ”vinduer” i væggen uden at forstærke op? Ud fra at væggen er bærende. Brud i en betonmur med synlige materiallag; hvidt gips, grå beton og træfragmenter i forgrunden. Del af en væg med synlig beton og gipskant øverst og trægulv nederst. Viser mulig bærende væg i en 1970'er betonejendom. Grå bærende væg i lejlighed med delvis synlig stue, TV og køkkenkøleskab. Diskuteres om der kan laves åbning i væggen. En væg i lejlighed med to billeder hængende, en døråbning til køkkenet og en legekøkken i forgrunden. Mørkeblå væg og trægulv ses.

Bor øverst i en lgh 70'er betonhus.

Væggen er 290x240.
 
BirgitS
Alle indgreb i bærende konstruktioner kan føre til, at forstærkninger (afveksling osv.) er nødvendige. Du har brug for både tilladelse fra foreningen og en godkendt byggeanmeldelse fra kommunen. Hvis foreningen fungerer, som den skal, vil de kræve, at du hyrer en bygningskonstruktør til at beregne, hvilken slags forstærkning der er nødvendig.

Nogle bestyrelser ved, hvilke vægge der er bærende i ejendommen.
 
BirgitS BirgitS sagde:
Alle indgreb i bærende konstruktioner kan føre til, at forstærkninger (afveksling osv.) bliver nødvendige. Du har brug for både tilladelse fra foreningen og en godkendt byggeanmeldelse fra kommunen. Hvis foreningen fungerer som den bør, vil de kræve, at du ansætter en byggestruktør, der kan beregne, hvilken slags forstærkning der er nødvendig.

Nogle bestyrelser ved, hvilke vægge der er bærende i ejendommen.
Tak for tilbagemeldingen, havde en vag forhåbning om, at man kunne lave "mindre indgreb", men ikke så. T
 
Heij83
Jeg fik lave lignende indgreb i min lejlighed med bestyrelsens godkendelse, noget mere behøvedes ikke da. Også øverst oppe.
 
Heij83 Heij83 sagde:
Jeg fik lave lignende indgreb i min lejlighed med bestyrelsens godkendelse, noget mere behøvedes ikke dengang. Også øverst oppe.
Du rev en bærende væg uden byggetilladelse fra kommunen? Havde du firma der, eller hvordan gik du til værks?
 
Heij83
Jeg lavede et vindue i en bærende betonvæg.
Meldte til bestyrelsen hvor det skulle sidde og hvor stort det skulle være og fik ok.
Brugte en firma til at udføre arbejdet.
 
BirgitS
Heij83 Heij83 sagde:
Jeg lavede et vindue i en bærende betonvæg.
Underrettede bestyrelsen om, hvor det skulle sidde, og hvor stort det skulle være, og fik ok.
Brugte et firma, der udførte arbejdet.
Uden godkendt byggeanmeldelse kan det blive et problem.
 
H Herrman5 sagde:
Tak for feedbacken, havde et vagt håb om, at man kunne lave "mindre indgreb", men ikke da. T
Så må du definere mindre. Bore huller - JA, indsætte vinduer - Afhænger af størrelsen selvfølgelig.

1: tal med bestyrelsen
2: ansæt en konstruktør
3: Få godkendelse fra bestyrelsen og kommunen (byggeanmeldelse)
4: udfør ændringen.
 
  • Synes
BirgitS
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.