Hej!
Jeg er ved at bygge en 20 m2 hytte på hjul.
Jeg vil have en 3,2 x 2,0 m glasparti med skydedøre midt på den ene langside. Dette er mit første "husbygge", så jeg ville sætte pris på nogle tips :)

Det største spørgsmål lige nu er, hvordan jeg skal udforme en bærende konstruktion over vinduet. Træværket, jeg vil bruge, er 120 eller 145 x45, 60cc. Over vinduet en 225x42 mm limtræsbjælke, uklart hvor lang den skal være, samt hvad den skal hvile på?
På billedet har jeg tegnet 3 stk. 120/145 x 45 reglar, er det nok?

Taket vil være et enkelt pulpettag med 5 graders hældning, det store vindue på den lave side, paptag, snezone 2.
Vinduet er i PVC, tolagsglas.

Taknemmelig for tips! :)
 
  • Skitse af bygning med mål for et 3,2 x 2,0 m glasparti og bærende konstruktioner, inklusive detaljer om limtræsbjælker og reglar.
  • Skitse af stugens konstruktion med 3.2 x 2.0 m glasparti, skydedør og detaljer omkring bærende reglar og limtræsbjælke.
Det er nok tilstrækkeligt med en bjælke 45x120 per side, hvis de er ordentligt afstivet i siden, f.eks. ved hjælp af plader. Limtræsbjælken over vinduet, 42x225, er i hvert fald ikke overdimensioneret. Jeg har derfor gættet mig frem til husets præcise bredde. Hvis huset skal stå på hjul, kræves der vel en form for stabilt chassis. Hvordan har du tænkt dig at løse det? Væggenes stivhed må vel også være vigtig?
 
  • Synes
BirgitS
  • Laddar…
Ja selvfølgelig, bredden er 3 m! Bjälklaget består af 145x45 reglar 60cc. Bør vel være tilstrækkeligt stivt? Hvorfor er stivhed egentlig nødvendig?

Tak for svar!
 
Stivhed er fremfor alt modstand mod forskellige former for sidekræfter. Når du flytter huset, bør det jo ikke optræde som Mickey Mouses campingvogn. Hvis spændvidden er 3 m, er 45x145 i det tyndeste laget, men det afhænger jo af, hvad disse reglar i sin tur hviler på.
 
S
B BBM308 sagde:
Hej!
Er i gang med at bygge en 20 m2 hytte på hjul.
Jeg kommer til at have en 3.2 x 2.0 m glasskydedør midt på den ene langsiden. Dette er mit første "husbyggeri", så jeg ville sætte pris på lidt tips :)

Det største spørgsmål lige nu er, hvordan jeg skal udforme en bærende konstruktion over vinduet. Reglerne, jeg vil bruge, er 120 alt. 145 x45, 60cc. Over vinduet en 225x42 mm limtræsbjælke, uklart hvor lang den skal være samt hvad den skal hvile på?
På billedet har jeg tegnet 3 st 120/145 x 45 reglar, er det nok?

Taket vil være et enkelt pulpettak med 5 graders hældning, det store vindue på den lave side, papptak, snøzone 2.
Vinduet er i PVC, toglas.

Taknemmelig for tips! :)
Løste det sig?
 
Senest redigeret:
J justusandersson sagde:
Stivhed er frem for alt modstand mod forskellige former af sidekræfter. Når du flytter huset, bør det jo ikke opføre sig som Anders Ands campingvogn. Hvis spændvidden er 3 m er 45x145 i det mindste laget, men det afhænger jo af, hvad disse afstandslister i sin tur hviler på.
Netop! Det hviler på et bjælkelag bestående af 145x45 afstandslister. Får håbe det holder :)
 
S scorp1on sagde:
Løste det sig?
Ja jeg tror det. Er blevet overbevist om, at det er nok med to 195 regler i stedet for limtræsdrager. Skal sætte alt op nu til weekenden, så vi får se, hvordan det bliver :)
 
  • Synes
scorp1on
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.