Nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af, hvilken dimension jeg har brug for på lægterne til en klatrestruktur til armgang?
Jeg havde tænkt at have 4 stk. 95x95 som stolper i hjørnerne og så have 4-4,5 meter lange lægter imellem
Ligesom her:
http://www.lappset.com/se/sv/Produkter/Sok-produkter/Produkt-kort?prodID=175016

Hvis lægterne til overliggerne er 45x145 og man hænger 100 kg på midten. Hvor meget vil det svigte?

Intet målbart, men sørg for at købe C24 kvalitet, vær opmærksom på knaster, der går ud til kanter og svækker, samt at reglen har tætte årringe, men det plejer det at være på C24 :)

Med to 45x145 C24 som ligger frit understøttet får du ca. 1,9 mm nedbøjning, hvis du hænger 100 kg i centrum. Hænger du med hele kropsvægten på en side, altså på en regel, fordobles nedbøjningen. Afhængig af hvor stilsikker din armgang er, får du også et dynamisk tillæg, måske kan komme op på en fordobling, hvis du er træt og helt mister stilen :).

Beregnet med elementarfall for bjælkebøjning med materialedata fra Träguiden.

Bernieberg Bernieberg sagde:
Med to 45x145 C24 som ligger frit oplagt får du ca 1,9 mm nedbøjning, hvis du hænger 100 kg i centrum. Afhængig af hvor stilfuld din armgang er, får du derefter et dynamisk tillæg, måske kan det blive det dobbelte, hvis du er træt og helt mister snitsen :).

Beregnet med elementarfall for bjælkebøjning med materialdata fra Træguiden.
Tak!
Dobbelt vægten gør kun 4 mm nedbøjningen da? Så vejer jeg kun 70 kg, så jeg har lidt marginal.
Hvor stor forskel ville det være med trykimprægneret?

Ja, 4 mm bliver det, hvis du hænger med 100 kg i en bjælke. Og så bliver det som sagt lidt mere, når du mere eller mindre kaster dig fra arm til arm så at sige.

Kan ikke forestille mig, at der er nogen forskel med trykt træ (hvis det er lige så tørt)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.