Hej!

Vi er i gang med at bygge et nyt køkken i en tidligere dagligstue, og vi er gået i stå med, hvordan vi skal gå til værks med spartlingen. Vi vil have fliser mellem over- og underskabene, og som jeg har forstået det, skal man IKKE spartle de steder, hvor der skal være fliseklæb.

Men hvordan i alverden skal jeg så gøre? Jeg har brug for at få væggen lige for at kunne sætte køkkenskabene op (det er gipsplader på 13 mm). Disse blev skruet direkte på de gamle tretexplader, som vi beholdt af forskellige grunde (indfældning af kabler mm), og de får nu gipspladerne til at "bue" visse steder. Vi mener, at variationerne er så store, at det bedste ville være bredspartling, hvor det er værst - men så står vi over for udfordringen med fliserne, der skal op! Hvor kan jeg stoppe med spartlingen for ikke at komme under fliseklæben, og hvordan skal disse to mødes? Hvor tykt kan fliseklæben være? Kan jeg bruge en spartel til at udjævne ujævnhederne med klæben og derefter tage det sidste lag med tandspartlen til opsætningen? Det skal som sagt være lige til både køkkenskabe og fliser.
Undskyld ... det bliver til tusinde spørgsmål, når jeg ikke kan!

Hvad er jeres tips?

Taknemmelig for svar
/Sofia

S
Sorry bukker gipsen sig, så sidder den ikke ordentligt fast med støtte bagved, tretexen sidder ikke stramt mod underlaget og er ikke ordentligt skruet fast, og det går ikke at skrue gips på (skruen bider ikke i tretex, den falder ud). Bagved fliser skal der være en stiv overflade, ellers kan det bevæge sig, og fugerne kan sprække for dig. Normalt C/C 300 for at skrue gips i til flisearbejde, sandsynligvis er det C/C 600 bagved tretexen.

S skutten11 sagde:
Sorry bågnar gipsen så sitter den inte ordentligt med fäste bakom, tretexen sitter ikke tæt imod under og ikke skruet mod det ordenligt og det går ikke at skrue gips på (skruen bider ikke i tretex den åker ur)
Bagved fliser skal det være stum flade, ellers måske det bevæger sig og fugerne revner for dig.
Normalt C/C 300 at skrue gips i til fliselægning, sandsynligvis er det C/C 600 bagved tretexen
Tak for svaret!
Jeg glemte at skrive at bagved tretexen så har vi en stående plankevæg på 76mm, men ja...tretexen har nok ikke været helt tæt an den på visse steder eftersom gipsen er sunket ind :(. Findes der altså intet at gøre mener du!?

Mvh Sofia

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.