12,090 læst ·
9 svar
12k læst
9 svar
Hvor starte med at flise badeværelsesvæg
Må bare spørge om nogen fliseekspert har nogen mening i dette spørgsmål:
Hvor begynder man at flise en væg? Nederst, midt på eller måske øverst?!??!
Grunden til, at jeg spørger, er, at jeg selv har fliset adskillige badeværelser gennem årene og altid er begyndt nederst og bevæget mig opad, medmindre der har været en "naturlig" linje (komfur, niche osv.) at begynde ved, men så sagde min nabo, at da han havde haft håndværkere til at helflise kælder, badeværelse m.m., begyndte flisefirmaet altid midt på væggen og gik derefter ud fra den første fliserække både op og ned.
Er der fordele ved at gøre som flisefirmaet? Er det "forkert" at gøre som jeg altid har gjort, dvs begynde nederst i det ene hjørne og gå opad?
Nogen der måske kan sprede lidt lys.
Erber
Hvor begynder man at flise en væg? Nederst, midt på eller måske øverst?!??!
Grunden til, at jeg spørger, er, at jeg selv har fliset adskillige badeværelser gennem årene og altid er begyndt nederst og bevæget mig opad, medmindre der har været en "naturlig" linje (komfur, niche osv.) at begynde ved, men så sagde min nabo, at da han havde haft håndværkere til at helflise kælder, badeværelse m.m., begyndte flisefirmaet altid midt på væggen og gik derefter ud fra den første fliserække både op og ned.
Er der fordele ved at gøre som flisefirmaet? Er det "forkert" at gøre som jeg altid har gjort, dvs begynde nederst i det ene hjørne og gå opad?
Nogen der måske kan sprede lidt lys.
Jeg er godt nok ikke nogen fliseekspert, men jeg har læst lidt om det til mine egne husprojekter. Man starter et stykke oppe på væggen ved at lægge en retteskinne, hvilende på klodser, så den er helt i vater. Det er nemt at få i vater, når man ikke gør det lige ved gulvet, og - frem for alt - det bliver lettere, når man bygger sig nedad, at tilpasse fliserne til eventuelle hældninger eller skævheder i gulvet. Starter man langs med gulvlinjen, bliver det jo besværligt, hvis denne ikke er helt i vater.
Er alligevel også nysgerrig efter, hvad fagfolkene siger om spørgsmålet?
Er alligevel også nysgerrig efter, hvad fagfolkene siger om spørgsmålet?
Nu er jeg jo ikke professionel, men det er rigtigt, at man plejer at starte med at lægge fliser en linje i vater et stykke oppe på væggen, oftest typisk anden række nedefra (netop fordi gulvet jo ikke er i vater). HVOR langt oppe dette er bør man selvfølgelig måle sig frem til hvad der bliver pænest; man vil jo ikke behøve at tilføje en lille række på 2 cm øverst eller nederst på væggen, hvis det kan undgås.
hmm.....det I siger lyder jo meget rimeligt. men disse kakelnissar begyndte midt på væggen..., men det er vel som så meget andet, man gør ting på forskellige måder. intet er vel mere forkert eller rigtigt.
men helt klart, som I skriver, at ikke begynde med rækken absolut nederst lyder jo rimeligt.
men helt klart, som I skriver, at ikke begynde med rækken absolut nederst lyder jo rimeligt.
Jeg har fået rådet fra en fliseekspert at starte midt på væggen.
Årsagen skulle være, at fejl, der akkumuleres for hver række, fra fx flisekryds eller snor, kun har halvt så mange rækker at akkumuleres på. Jeg fulgte rådet, men som glad amatør syntes jeg ikke, det var helt nemt at sætte fliser nedenfra fra en midterrække. Selvom man har en god hæftemasse, syntes jeg, at fliserne havde en tendens til at glide ned nogle tiendedele, efter man havde trykket dem fast. Går man nedefra og op, har man tyngdekraften på sin side. Så jeg slutter mig nok til dem, der synes, at det er bedst at starte med den næstnederste række.
Derefter er det en anden sag, hvordan rækkerne skal fordeles for at det bliver pænt. Jeg forsøgte at få midterrækken på midten af væggen, dvs. således at øverste og nederste række er skåret nogenlunde lige meget. Også i siderne synes jeg, det ser bedst ud, hvis man forsøger at centrere rækkerne, så man skærer lige meget i højre og venstre yderste række.
Enig i, at en selvnivellerende laser er guld, når man sætter fliser!
Årsagen skulle være, at fejl, der akkumuleres for hver række, fra fx flisekryds eller snor, kun har halvt så mange rækker at akkumuleres på. Jeg fulgte rådet, men som glad amatør syntes jeg ikke, det var helt nemt at sætte fliser nedenfra fra en midterrække. Selvom man har en god hæftemasse, syntes jeg, at fliserne havde en tendens til at glide ned nogle tiendedele, efter man havde trykket dem fast. Går man nedefra og op, har man tyngdekraften på sin side. Så jeg slutter mig nok til dem, der synes, at det er bedst at starte med den næstnederste række.
Derefter er det en anden sag, hvordan rækkerne skal fordeles for at det bliver pænt. Jeg forsøgte at få midterrækken på midten af væggen, dvs. således at øverste og nederste række er skåret nogenlunde lige meget. Også i siderne synes jeg, det ser bedst ud, hvis man forsøger at centrere rækkerne, så man skærer lige meget i højre og venstre yderste række.
Enig i, at en selvnivellerende laser er guld, når man sætter fliser!
Gørdetsjælvare bør sætte opad fra anden pladerække med støttebræt og nyt og rent snor så bliver det godt.
Professionelle sætter jo fra midten opad og nedad på fri hånd. Ingen snore eller kryds, men bare dele væggene ind i rudemønster og tage én ad gangen.
Professionelle sætter jo fra midten opad og nedad på fri hånd. Ingen snore eller kryds, men bare dele væggene ind i rudemønster og tage én ad gangen.
Fliser i formatet 30x60 da starter jeg med den nederste flise og arbejder opad, fordi det er svært at få dem til at hænge.
En 20x20 flise f.eks. der starter jeg ca. 100 cm oppe og sætter f.eks. den venstre del først, så den højre, så nedre venstre og nedre højre.
Gør man sådan kan man trække fix på en hel firkant og sætte på, og man slipper for at miste fix fra kammen på den allerede satte flise. Man får desuden bevæget sig lidt mere eller i det mindste sidde på knæ kortere perioder (føles det i det mindste som)
En 20x20 flise f.eks. der starter jeg ca. 100 cm oppe og sætter f.eks. den venstre del først, så den højre, så nedre venstre og nedre højre.
Gør man sådan kan man trække fix på en hel firkant og sætte på, og man slipper for at miste fix fra kammen på den allerede satte flise. Man får desuden bevæget sig lidt mere eller i det mindste sidde på knæ kortere perioder (føles det i det mindste som)
Klik her for at svare