Betoneksperter!

Et spørgsmål er opstået angående, hvor stærk en støbt betonbjælke bliver, hvis den utilsigtet er blevet støbt i 3 dele, dvs. med 2 støbeskel i betonen. Bjælken er ca. 8m lang, 40 cm i højde og 15 cm bred og var tænkt at blive støbt i én støbning.

Nu blev det ikke gjort sådan, men den blev støbt i 3 separate omgange i 3 omtrent lige store dele.

Kan man sige, at bjælken har lige så stor bæreevne, som hvis den var blevet støbt på en gang? Hvis ikke, kan man sige noget om, hvor meget bæreevnen er blevet reduceret?

Er der virkelig ingen, der ved det?

M
Jeg spekulerer bare her, men det føles som en betydelig reduktion af bæringsevnen at gøre sådan. Men som sagt, jeg ved det ikke.

Locke?

Hvis vi tænker på, hvordan en betonbjælke arbejder.
Oversiden trykkes sammen: der spiller støbeskarven ikke så stor en rolle, det er det, betonen er god til
Undersiden trækkes fra hinanden: der spiller støbeskarven ikke så stor en rolle, da armeringsjernene tager den store belastning
Mit gæt er, at bjælken får en 90% styrke i forhold til at støbe i ét stykke.
Forudsat at der ikke er luftlommer i samlingerne, det ville svække oversiden.

/Odd

Havde betonen nået at hærde mellem lagene, eller tog det bare længere tid at blande end I havde tænkt?

Man kalder det der cold joints, og det er ikke godt.

Armeringen i ikke-forspændt beton overfører i øvrigt ingen last, før betonen er revnet. Det gør den normalt over hele tværsnittet blandt andet takket være revnefordelende armering, ofte net.

Når man har lokale zoner, hvor betonen af forskellige grunde er svækket, får man en ujævn revnedannelse. Normalt revner betonen i mikroskopiske revner, men i disse tilfælde kan der blive synlige revner med udsat armering som følge.

Du risikerer underkapacitet rent styrkemæssigt, uønsket nedbøjning og forkortet levetid. Jeg havde ikke frigivet et sådant produkt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.