Nysgerrig på hvorfor mollypluggen dissas så hårdt som et alternativ?

Thomas59
Bricco sagde:
Nysgerrig på hvorfor mollypluggen bliver så hårdt kritiseret som et alternativ?
*Den ligger ikke rigtig "flush" med pladeoverfladen, hvilket i mange tilfælde gør, at det man fastgør "vipper/ryster"
*Den skal (bør!) bruges med et specialværktøj, og hvis det ikke gøres rigtigt, snurrer pluggen
*Den kræver relativt lange skruer og bør ikke trækkes med skruetrækker = langsomt
*Hvis man er uheldig og borer tæt på en regel, kan vingerne ikke foldes ud korrekt, og så fungerer pluggen ikke
*Konstruktionen i sig selv giver små brudanvisninger på "vingerne", som svækker pluggen. Det er jo selvfølgelig taget med i styrkeberegningen, men går noget galt, når man monterer pluggen, kan vingerne knække, og så får man problemer, se fx nedenfor.
*Der bliver store grimme huller, når pluggen fjernes

Det burde vel være nok.

Thomas59 sagde:
*Den ligger ikke rigtig "flush" med skivens overflade, hvilket i mange tilfælde gør, at det man fastgør "glapper/vipper"
*Den skal (bør!) fordrages med et specialværktøj, og hvis det ikke gøres rigtigt, snurrer pluggen
*Den kræver relativt lange skruer og bør ikke strammes med en skruemaskine=langsommelig
*Hvis man er uheldig og borer tæt på en regle, kan vingerne ikke foldes korrekt ud, og pluggen fungerer derfor ikke
*Konstruktionen i sig selv giver små brudanvisninger på "vingerne", der svækker pluggen. Det er jo i og for sig inkluderet i styrkeberegningen, men hvis noget går galt, når man monterer pluggen, kan vingerne brække, og så får man problemer, se bl.a. nedenfor.
*Der bliver store grimme huller, når pluggen fjernes

Det burde være nok.
Snap toggle efterlader i og for sig også store huller. Findes de der Snap Toggle i normale byggemarkeder? Jeg ser dem næppe hos ÅF online, så... Det samme gælder de der Mini/Maxiplugger.

Thomas59
Bricco sagde:
Snap toggle efterlader godt nok også store huller. Findes de der Snap Toggle i almindelige byggemarkeder så? Kan næsten ikke finde dem hos ÅF online så.. Det samme gælder de der Mini/Maxi plugs.
Snap Toggle kræver mindre huller end Molly for samme belastning, beskadiger ikke gipsen på samme måde som Mollys "vinger" og kan nemt fjernes hvilket Molly ikke kan.

Forsøg på at fjerne en Mollyplugg plejer at ende med et STORT grimt hul.

Jeg kan ikke svare på, hvor du finder Snap Toggle, men jeg har i hvert fald købt i en almindelig isenkræmmer. Enhver byggemarked burde kunne bestille dem hjem.

Thomas59 sagde:
Snap Toggle kræver mindre hul end Molly for samme belastning, skader ikke pappen på samme måde som Mollyns "vinger" og kan nemt fjernes hvilket ikke Molly kan.

Forsøg på at fjerne en Mollyplugg plejer at ende med et STORT grimt hul.
Jeg kan ikke forstå, hvorfor folk har så meget besvær med at fjerne molly-plugge, jeg har fjernet masser af disse med enten en sidebidetang eller en skruetrækker ved at fjerne skiven og trykke pluggen ind i væggen, det efterlader et hul, der har samme diameter som pluggen + noget trykket pap bag skiven, hvilket kun gør det nemmere at spartle hullet.

Mollyplugg er jo busnem at fjerne. Man napper blot den synlige krave med en tang og vipper til, så går den af og resten falder ind i væggen.

Thomas59
Ja, jeg ved hvordan man fjerner en Molly, men det ender alligevel med grimme huller, og fordi der findes bedre alternativer, har jeg ikke tænkt mig at øve mig heller.

Hvordan ser prisbilledet ud cirka mellem molly og snap toggle?

Jeg vil også gerne vide, hvad en snap toggle koster?

Holdbarhedsmæssigt undrer jeg mig over, om det gør nogen større forskel, om man bruger molly eller en mere moderne variant. Alt, hvad jeg har sat op med molly, føles som om det sidder som et hus. Fordelen ved molly er, at de koster et par kroner i løs vægt hos Byggmax. Værktøjet koster et par hundrede kroner, så den udgift får man hurtigt igen. Hvis man synes, skruen er for lang, kan man jo sagtens skifte den efter at have sat pluggen i.

Den store ulempe ved molly er netop, hvis man ender lige ved siden af en stolpe, hvilket man ifølge loven om altings djævelskab altid gør, når man f.eks. sætter hyldeskinner op på en hel væg. Når man når til den sidste skinne... Så er det ikke dårligt at have en anden variant i reserve.

f91jsw sagde:
Styrkemæssigt undrer jeg mig over, om det gør nogen større forskel, om man bruger molly eller en mere moderne variant. Alt, hvad jeg har sat op med molly, føles som om det sidder urokkeligt fast. Fordelen med molly er, at de kun koster nogle få kroner som løsvægt på Byggmax. Værktøjet koster et par hundrede, så den omkostning tjener man hurtigt ind igen. Hvis man synes, skruen er for lang, kan man jo nemt bytte den, efter man har sat pluggen.
Jeg bruger en sådan her:
http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruvankare/Tang-for-skruvankare/

Fungerer perfekt, mange hundrede plugge monteret med den.
Og jeg bruger altid skruemaskine til skruen, for jeg forstår ikke, hvorfor man ikke skulle kunne bruge det, selvfølgelig sætter man jo momentindstillingen på noget passende.

Daniel78 sagde:
Jeg bruger en sådan en:
[link]

Virker perfekt, mange hundrede plug monteret med den.
Og jeg bruger altid skruemaskine til skruen, forstår ikke hvorfor man ikke skulle kunne bruge det, selvfølgelig sætter man jo momentindstillingen på noget passende.
Ikke let at vide, hvad passende er. Har trukket nogle stykker i stykker, så anbefaler for hånd alligevel ja..

f91jsw sagde:
Holdbarhedsmæssigt undrer jeg mig over, om det spiller nogen større rolle, om man bruger molly eller en mere moderne variant. Alt, hvad jeg har sat op med molly, føles som om det sidder som bjerget. Fordelen med molly er, at de koster et par kroner i løs vægt på Byggmax. Værktøjet koster et par hundrede, så den udgift har man hurtigt tjent ind igen. Hvis man synes, skruen er for lang, kan man jo altid skifte den ud, efter at man har sat pluggen.

Den store ulempe ved molly er netop, hvis man ender lige ved siden af en regel, hvilket man ifølge loven om altings ondskab altid gør, når man f.eks. sætter hyldeskinner op på en hel væg. Når man når til den sidste skinne... Så er det ikke skidt at have en anden variant i reserve.
Netop derfor går man over væggen med en regelsøger først.

raveper sagde:
Netop derfor går man over væggen med en regelsøger først.
Regelsøger, der fungerer godt, er fx?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.