Jeg har for nylig bestilt et tv, der vejer 38 kg, som jeg tænkte på at hænge op på en væg, der kun består af 1 lag gips. Vil den kunne bære tv'et, hvis jeg hænger det op med metal expander? I så fald, hvor mange skal jeg bruge, og hvilken størrelse er tilstrækkelig, M5-M6?
 
Forsøg at ramme en regel og brug M5 i resten af hullerne.
 
Det er jo ikke kun vægten som tæller, hvor stort er f.eks. vægbeslag? er det mindre skal det sidde i regel er det større typ 60 bredde så fungerer det hvis det ikke er drejeligt, men tv sidder fast tæt på væg men er det så stort har du jo sikkert en regel bagved et eller andet sted
alligevel så regel +øvrige med expander
 
Ok, huset er bygget i 1953 nogen der ved hvor stor afstanden kan være mellem reglarne?
 
Prøv at banke på væggen. Der hvor det lyder lidt stummere plejer reglen at være. Så kan du måle til næste regel.
 
Thomas59
Det er ingen problemer med at hænge TV'et på enkelgips. Glem dog "Molly", det er bare skrammel. Køb Snap Toggle http://www.imexab.se/swe/snap_toggle.html i stedet.

M5/M6 varianten kan klare 132 kg/styk i 13 mm gips, og selvom der bliver lidt løftet effekt, når TV'et stikker ud et stykke, har du god margen, da vægbeslagene normalt har 4 fastgørelsespunkter (= 528 kg.)

Jeg prøvede at hænge mig selv (100++) i et overskab, der var fastgjort med 2 Snap Toggle, og fastgørelsen holdt uden problemer, mens skabsstammen var ved at kollapse.
 
Denne er enklere alligevel...E1509111
 
  • Synes
_Chris
  • Laddar…
kitco sagde:
Ok, huset er bygget 1953 nogen der ved hvor stort afstanden kan være mellem reglerne?
Er det bygget i 1953 har jeg dæleme svært ved at se, at det er gips overhovedet?! Det er ikke sådan, at du har Tretex plader på spont? Tretex kan vel føles en smule som gips kunne jeg tro - Men blødere.
Medmindre den væg er rejst bagefter, vil jeg sige.

Tag og lav et hul med en bore for at "mærke" hvilket materiale det er i væggen. :rolleyes:

Min kåk er fra 1949 og der er tretex på spont 22mm træ, hvilket betyder, at man kan skrue op præcis, hvad der på væggene - Det holder!
 
Thomas59
Enk Projektet sagde:
Denne er endnu enklere...E1509111
Tja, skal man være kras, så duger stort set hvilken som helst gipsanker, endda Molly selvom det er skrald.

At Maxipluggen skulle være enklere (...at håndtere...) ved jeg dog ikke om jeg er enig i, men det er vel en smagssag......
 
Senest redigeret:
Thomas59 sagde:
Tja, ska man være krass så duger i stort set hvilket gipsanker som helst, tom Molly selv om det er skrald.

At Maxipluggen skulle være enklere (...at håndtere...) ved jeg dog ikke om jeg er enig i men det er vel en smagssag......
Absolut, men med Maxiplugg behøver man kun en hammer og så en valgfri grovgevindet skrue.
 
Skal man have en enkel fastgørelse i gips, så anbefaler jeg denne. Findes også for dobbeltgips/letbeton.
 
Matti_75 sagde:
Skal man have en enkel fastgørelse i gips, så anbefaler jeg denne. Findes også til dobbeltgips/ letbeton.
d^_^b
 
Thomas59
Matti_75 sagde:
Skal man have en enkel fastgørelse i gips, så anbefaler jeg denne. Findes også til dobbeltgips/ letbeton.
Jo det er Maxipluggen og visst er den enkel men næppe beregnet til den type fastgørelse som TS spørger om, og max vertikallast er kun 20 kg (x4 iofs) mod 132 kg for Snap Toggle men visst, TV:en hænger nok ved ;) med lidt held.
 
Thomas59 sagde:
Jo det är Maxipluggen og visst er den enkel men knapast beregnet til den type af fastgørelse som TS spørger om og max vertikallast er bara 20 kg (x4 iofs) mod 132 kg for Snap Toggle men visst, TV'en hænger nok stadig ;) med lidt held.
Jeg ved ikke hvad du har for TV hvis du synes 80 kg lyder i mindste laget.
 
Lidt info bare, men jeg tror nok, at det er nok med info om Maxi pluggens være eller ikke være :D

Maxi gipsplugg beregnet til skrue 3,5 - 5,5 mm.
Angivne belastningsværdier afhænger af gipsens tykkelse og kvalitet.

Denne plug kan også bruges til fastgørelse i letbeton og da bliver værdierne følgende:
Udtræk: 65 - 90 kg
Vertikalt: 115 - 140 kg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.