2,731 læst ·
5 svar
3k læst
5 svar
Hvor meget isolering i ikke opvarmet gæstehytte/sauna?
Jeg skal bygge en 15m2 fritstående sauna med overnatningsmuligheder i relaxafdelingen til gæster. Den skal normalt ikke være opvarmet om vinteren, men det skal være muligt at hurtigt opvarme den for gæsterne, og der må det gerne være nemt (billigt) at holde varmen derefter. Jeg overvejer at isolere med 15cm i væggene og 30cm i loftet, men jeg undrer mig over, om der vil opstå fugtproblemer. Årsagen ved jeg ikke, andet end at jeg har hørt om risikoen ved at isolere for meget. Tanken er at have enten gips eller asfaltplade yderst under ydervæggens panel og så reglar med isolering, derefter tjærepap (eller en anden vindtæt barriere, som ånder) og så træpanel eller muligvis gips og tapet.
Er der nogen ulempe ved at isolere med 15cm (udover prisen)? Bør jeg nøjes med 10cm?
Jeg planlægger en støbt plade med gulvvarme og brændeovn samt brændeovn i saunadelen.

Er der nogen ulempe ved at isolere med 15cm (udover prisen)? Bør jeg nøjes med 10cm?
Jeg planlægger en støbt plade med gulvvarme og brændeovn samt brændeovn i saunadelen.
Jeg tror ikke, at mængden af isolering giver nogen specielt forhøjet risiko for fugtproblemer. Sådanne problemer handler nok om andre ting.
Derimod er måske 15+30 lidt overkill i et rum, der næsten aldrig skal varmes op.
Jeg har 70mm i væggene, 135 i gulvet og 120mm i taget på skuret.
Den vil bestemt aldrig blive permanent opvarmet med denne beskedne isolering, det kræver mindst 1000W for at give en tålelig temperatur ved -20°C udendørs.
Har du ingen problemer med omkostninger og "spild" af tilladt bygge areal, så kør du på din plan, ellers kan du sikkert nøjes med, lad os sige 120mm i væggene, 145 i taget og noget passende i gulvet (120-170).
Tilfører du ingen fugt i dit skur, når det ikke er opvarmet, sker der egentlig ikke så meget. Sæt en tørpose derind, hvis du er meget bekymret.
Derimod er måske 15+30 lidt overkill i et rum, der næsten aldrig skal varmes op.
Jeg har 70mm i væggene, 135 i gulvet og 120mm i taget på skuret.
Den vil bestemt aldrig blive permanent opvarmet med denne beskedne isolering, det kræver mindst 1000W for at give en tålelig temperatur ved -20°C udendørs.
Har du ingen problemer med omkostninger og "spild" af tilladt bygge areal, så kør du på din plan, ellers kan du sikkert nøjes med, lad os sige 120mm i væggene, 145 i taget og noget passende i gulvet (120-170).
Tilfører du ingen fugt i dit skur, når det ikke er opvarmet, sker der egentlig ikke så meget. Sæt en tørpose derind, hvis du er meget bekymret.
Som Mikael skriver, mener jeg, at du overdimensionerer, og du skal vel maksimalt opvarme 8-10 m2 af rummet? Så rundt om hele relaxdelen ville jeg holde mig til 95mm (alt 120mm). Vælger du at støbe plade, hvilket jeg har gjort til et gæstehus på 16m2, så lægger du der 2*100mm cellplast. I loftet er det tilstrækkeligt med 120-145mm isolering. Med hanebånd mindre, da du skal have en luftspalte; med almindeligt forsænket loft er det bare at fylde på med en passende mængde, men 145-195mm bliver i dit tilfælde velisoleret. Du stjæler plads indvendigt i en så lille hytte som 15m2 ved at bygge for tykke vægge. Det bliver ret trangt, når man får møblerne på plads, så er du ikke tvunget, ville jeg vælge 95mm regelvægge. Jeg anbefaler ikke at bruge saunaafdelingen som opholdsrum, da der trods alt bliver en del lugt fra saunaen og brændefyringen.
Det afhænger af spændvidde og snezone.jakim sagde:
Men en 2,5 meter lang 45x95 i fint bræddevirke klarer mere end 1 ton, hvis den er beskyttet mod knækning i den svage retning.
Hvilket betyder, at en cc600 reglet sådan væg klarer over 20kN/meter (2 ton/m), og så er der som regel en væg på den anden side af huset, så det klarer en taglast på 40kN/meter tag målt i tagryggens retning.
Så svar: Dit skur klarer sig fint med 45x95 i væggene uanset snezone og selvom du også lægger 4 lag betontegl ovenpå hinanden.
Men en carport ville måske ikke klare sig, medmindre man sætter skråstræbere eller lignende, der beskytter mod, at reglerne knækkes i den letknækkede retning. Men hvis du f.eks. sætter gipsplader indenfor, så har du afstivet tilstrækkeligt i den svage retning.
Klik her for at svare