sidekræfterne vil desuden blive fordelt over flere skruer, hvorfor disse burde være ret moderate, hvis de genereres af fodgængertrafik. Mit gæt er, at det holder, men det var et stykke tid siden, jeg regnede på styrke.
SBH: jeg blev ikke meget klogere af det, nivell-skruen er større? Den holder bedre da?
Nivell-skruen er af nylon og karmhylsan metal, har det nogen betydning?
Det sidste er jeg slet ikke med på?
Jeg har anvendt regelvirke og kiler i par til gulv. C-c 300 mm. Med planlaser og målepind er det faktisk ret let at arbejde med. Ovenpå dette gulvspån og gummigulv. Jeg har 300-kg-maskiner på drejelige hjul på det gulv, og det giver ikke efter, så det føles dårligt på nogen måde.
Derfor at masonit normalt er 3,2 mm. Det er ikke altid tilstrækkeligt til gulv, specielt ikke hvis man har tæt afstand mellem reglar og vil dække med stift gulvspån.
Kan godt lide dine forsøg og idé skarpt. Ville bare sige, at hvis du skal have 400 karmhylsor, burde du kunne få en bedre pris end 3000kr. I det mindste, hvis du undgår Bauhaus og sådan nogle steder.
En endnu billigere løsning er at bruge gevindstang. Skær op i passende længde og lav et t-spor i toppen med vinkelsliberen. Gevindstang findes i lidt kraftigere dimensioner, så bøjning/sidestyrker ikke bliver et problem. Så gjorde jeg, da jeg jævnede en terrasse af træ bygget på betonplader.
Tanken har strejfet mig, men jeg kom frem til, at det ikke var besværet værd for den lille besparelse, dette i sidste ende ville give.
L-E sagde:
Sidestyrkerne vil desuden blive fordelt over flere skruer, hvorfor disse skulle være ret moderate, hvis de genereres af fodtrafik. Mit gæt er, at det holder, var dog et stykke tid siden jeg regnede på styrke.
Sidestyrken er jeg faktisk ikke det mindste bekymret for. I min test ovenfor holder en bøsning mindst 270 kg, og med skruelimede gulvspånplader ovenpå vil sidestyrker blive fordelt over mange, mange bøsninger (måske ligefrem alle?).
nino sagde:
SBH: jeg blev ikke meget klogere på det, nivell-skruen er større? Holder den bedre da?
Nivell-skruen er af nylon og karmbøsningen metal, har det nogen betydning?
Det sidste er jeg ikke helt med på?
En større skrue vil holde bedre (eller i dette tilfælde vil træet holde bedre) da det er et større tværsnit på gevindene, og hvis jeg husker rigtigt, er en skrueforbindelse mellem to lignende materialer (træ og nylon for en Nivell-skrue) at foretrække over en mellem to mere forskellige (træ og zink for en karmbøsning). Men stadigvæk tyder mine tests ovenfor på, at en karmbøsning modstår mange, mange hundrede kilo, før den (eller rettere sagt træet) giver efter.
mattiasp sagde:
Derfor at masonit normalt er 3,2 mm. Det duer ikke altid til gulv, især ikke hvis man har tæt afstand mellem regler og vil dække med stiv gulvspånplade.
Spot on.
Tobas sagde:
Kan godt lide dine forsøg og idéer skarpt. Tænkte bare at sige det, at hvis du skal have 400 karmbøsninger, så burde du kunne få bedre pris end 3000 kr. I hvert fald hvis du undgår Bauhaus og sådanne steder.
3000 kr var, hvad jeg gav for 400 stk karmbøsninger og matchende betonskruer. At jeg havde brug for 38 mm bøsninger drev prisen lidt op.
Dette var så for Essve Indu-Prog; jeg kunne have sparet nogle hundrede kroner, hvis jeg havde købt bøsninger af et no-name mærke og en anden skrue (typ Fischer FFS), men det føltes ikke det værd. Adjufix var dyrere, kan jeg tilføje.
Jeg forstår ikke!
Masonitstykkerne skal jo være mellemstykker mellem betonplade og gulvstrøer.
Hvad har regelafstand og overfladelag for betydning?
Masonit er 3,2 mm tykt hvilket gør at gulvstrøerne kan få en højdeforskel imellem sig på i værste fald så meget. Og hvis gulvstrøerne så ligger meget tæt (sige CC 30) så kan det blive svært eller ligefrem umuligt at skrue fast gulvspån (som er meget stift) på dem. Det er i hvert fald så jeg resonerede, ret mig hvis du tænkte anderledes mattiasp.
Og et sidespørgsmål når vi nu er inde på emnet; er der nogen der ved hvad anbefalet maxbelastning på gulvspån ved lad os sige CC 60 og CC 30 er? Altså hvis vi forudsætter uendeligt stive gulvregler. Jeg antager at det bliver punktbelastningen midt imellem to regler som bliver afgørende da?
Masonit er 3,2 mm tykt, hvilket gør, at gulvstrøerne kan have en højdeforskel indbyrdes på i værste fald så meget. Og hvis gulvstrøerne så ligger meget tæt (lad os sige CC 30), kan det blive svært eller rent ud umuligt at skrue gulvspån fast (som er meget stift) på dem. Det er i hvert fald sådan, jeg ræsonnerede, ret mig hvis du tænkte anderledes mattiasp.
Ja, netop sådan, men den maksimale forskel bliver da 1,6 mm. Var det 3,2 kan man jo komme helt præcist... ...ja, du forstår.
Men kiler er jo trinløse. Alle forstår, at man arbejder med kiler parvis, ikke? Så jeg slipper for at gentage det hver gang jeg taler om kiler. Jeg kan godt lide kiler. Jeg har bygget en speciel båndsav-jigg til lidt større kiler med målene 28 mm i den tykke side og 280 mm lange. Bygget til glespanel, men nogle gange laver jeg også trykimprægnerede. Jeg kan lave et større antal, hvis du vil have det. Ikke til en fodboldbane, men rimelige mængder.
Ja, netop sådan, men den maksimale forskel bliver så 1,6 mm. Var det 3,2, kan man jo komme præcis rigtigt... ...ja, du forstår.
Nja. Hvis man har en vis mål-højde, som man sigter mod, vil man rimeligvis lande +/-1,6 mm fra denne, men i værste fald vil to nærliggende reglar være på hver sin ekstrem i dette interval.
Og selvom man ikke er helt så strikt med den absolutte højde, er der stadig risiko for, at reglarne vil ende højere og højere (eller lavere og lavere), indtil man til sidst må lave et større spring for at komme tilbage til den rigtige højde.
mattiasp sagde:
Men kiler er jo trinfri. Alle forstår, at man arbejder med kiler parvis, ikke? Så jeg slipper for at gentage det hver gang, jeg taler om kiler. Jeg kan godt lide kiler. Jeg har bygget en speciel båndsavsjig til lidt større kiler med målene 28 mm på den tykke side og 280 mm lange. Bygget til glespanel, men nogle gange laver jeg også trykimprægnerede. Jeg kan lave et større antal, hvis du vil have. Ikke til en fodboldbane, men rimelige mængder.
Jo, klart kiler skal bruges parvis. Kiler var alternativ 2 på listen, men da jeg mangler både båndsavsjig og båndsav, havde jeg ikke en god måde at save 800 stk. kiler op.
Jeg ville også have været nødt til at gå op et par længder på betonskruen, da den skal række igennem både regel og kiler og ned i gulvet, hvilket også ville have opbrugt en del af omkostningsbesparelsen.
OK, 800 kiler tager mig nok nogle timer at lave, med indkøb, skæring og savning. Hertil bliver det så meget, at det bliver pallegods. Det hele ender med, at det nok ikke bliver så meget til omkostningsbesparelse.
Jeg har i øvrigt monteret et rammeværk af glespanel i mit køkken med karmskruer. Utrolig nemt at få plant, vinkelret og i lod. Derimod stolede jeg ikke helt på karmskruerne, og forstærkede efter justering med -du gættede det... Kiler!