Jeg planlægger at bruge en række karmskruer til et andet formål end dør/vindue, og blev derfor nysgerrig på, hvor meget last en karmskrue kan tænkes at kunne tåle. Sharing is caring siges det jo, så i ægte Care Bear-ånd deler jeg hermed mit eksperiment.
Mit ikke helt videnskabelige setup var som følger:
1 stk Essve 38 mm karmskrue
2 stk stykker af almindelig 45x45 bjælke
"En række" med Irwin XP 600 klemmer
Jeg begyndte med at bore et 14 mm hul midt på den ene bjælke og skruede karmskruen ind i dette hul. For at simulere et mindre optimalt tilfælde valgte jeg at skrue skruen helt ind i bjælken og derefter bakke ud til en passende afstand, dette for at den skulle skære gevind hele vejen ind i træet så at sige. "Passende afstand" i dette tilfælde blev 15 mm, hvilket betyder at skruen er skruet 23 mm ind i bjælken:
Derefter tog jeg den anden bjælke, satte det hele sammen med 2 stk klemmer og strammede én ad gangen indtil det stoppede. Jeg havde en fornemmelse af, at 2 stk klemmer ikke ville være tilstrækkeligt, og ganske rigtigt stoppede klemmerne før skruen slap:
Men da jeg så tog en tredje klemme lige over skruen, slap skruen til sidst og blev presset ind i bjælken:
Sådan blev aftrykkene på den modsatte bjælke. Det er lidt sjovt, at man kan aflæse, hvad der står på selve skruen (jeg har vendt det sidste billede, så teksten i aftrykket blev korrekt):
Jeg savede derefter bjælken med hullet over, og man kan tydeligt se, hvordan gevindene i træet er revet op:
Skruen derimod klarede sig helt uskadt. Den til venstre er fra dette eksperiment, den til højre er helt ny:
Så hvad blev resultatet af dette lille eksperiment? Altså hvor meget last taler vi om? Hvis man antager, at markedsføringen af Irwin XP 600 er korrekt, kan hver klemme give en kraft på "600 lbs", hvilket svarer til lidt over 270 kg. Da jeg måtte tage i for fuld kraft på 3 stk klemmer, vil jeg mene, at den samlede last lå omkring 800 kg.
For at verificere dette tog jeg til sidst en ny bjælke og gentog hele eksperimentet endnu en gang, men denne gang måtte jeg op på 4 stk klemmer, før skruen slap. Det krævede dog ikke betydelig kraft på den 4. klemme, hvilket bekræfter, at den nødvendige kraft er "ca. 3 stk Irwin XP 600".
Lang historie kort; en karmskrue (skruet 23 mm ind i en bjælke) kan klare en last på ca. 800 kg stykket!
Jeg tror, at det ville være svært at gennemføre en sådan test derhjemme. Som empirisk erfaring har vist, vil træet sandsynligvis give sig før karmskruen gør det.
Jeg ville tro, at træet er af højere klasse i karmen end i de C14 regler, som er blevet testet af TS.
Men det er vel ikke hylsen, der klarer det, men reglen? Hvis du laver det om med andet træværk/klassificering/vækstmetode/art, så får du nok en anden værdi?
Selvfølgelig. Havde det været for eksempel eg, så havde det sandsynligvis krævet det dobbelte, inden træet gav efter. Dette var mere ment som en mindre optimal situation, og det bliver vel næppe mindre optimalt end en uklassificeret Byggmax-regel...
Kallebo sagde:
Desuden burde du teste at sætte tvinget i midten fra starten, så ville det sandsynligvis have været nok med en tvinge.
Prøvede faktisk dette anden gang, men det var langt fra tilstrækkeligt; jeg måtte som sagt gå til 4 tvinger den gang.
Kallebo sagde:
Men sjovt at du deler dit eksperiment, selv om jeg ikke helt forstår, hvad du skal bruge det til..
Jeg vender tilbage om dette, når projektet starter.
Mikael_L sagde:
Jeg ville gerne vide, hvad karmskruer tåler i "sidebelastning", sådan at de bliver skåret over.
Jeg prøvede følgende opsætning, men en tvinge var ikke tilstrækkelig. Så mindst 270 kg kort sagt:
Da jeg skiftede den midlertidige byggedør, som havde siddet midlertidigt i bare ca. 3 år, opdagede jeg, at halvdelen af karmskruerne simpelthen var knækket.
Fabrikat Biltema, hvis det kan være årsagen...
Man hører jo om karmhylstre, der bruges til at rette op f.eks. lægter i loft eller vægge. Antager, at det burde kunne gå til gulv også.
For normaltilfælde dvs. en forskydningskraft havde det været interessant at vide, hvor mange gevind der skal være i greb i f.eks. dørkarm (en slags skamgrænse (tommelfingerregel) typisk 15mm udstik (23mm gevind for denne karmhylster) føles vel ok, men havde f.eks. 10mm gevind stadig været ok..
Sjovt eksperiment, men det siger ingenting om, hvor meget eller last/kraft karmhylsen tåler, du ved ikke noget om din styrke/kraft, som du har lagt på skruetvingerne de to første "bottnade" træstykker, og ved den tredje gav træet op, skruetvingerne er stadig hele. Jeg lykkedes med at klemme en skruetvinge af samme fabrikat helt ny i stykker. Tror ikke et sekund på, at jeg kan udvikle den kraft med én hånd. Men jeg fik en ny skruetvinge i erstatning.
Selvfølgelig. Havde det været eksempelvis eg, så havde det sandsynligvis krævet det dobbelte, før træet gav sig. Dette var mere ment som en mindre optimal situation, og det bliver vel næppe mindre optimalt end en uklasset Byggmax-regel...
Prøvede faktisk dette anden gang, men det var ikke nok; jeg havde som sagt brug for at gå til 4 tvinger den gang.
Jeg vender tilbage om dette, når projektet er startet.
Jeg prøvede følgende opsætning, men en tving var ikke nok. Så mindst 270 kg kort sagt:
Sjovt eksperiment men det siger ingenting om, hvor meget eller last/kraft karmskruen tåler, du ved ingenting om din styrke/kraft, som du har lagt på tvingerne de to første "bundede" træstykker, og ved den tredje gav træværket efter, tvingerne er stadig hele.
Jeg lykkedes med at knuse en tvinge af samme fabrikat helt ny, men med angivet 800 kg Tror ikke et sekund på, at jeg kan udvikle den kraft med en hånd. Men jeg fik en ny tvinge i erstatning.
De to første tvinger bundede ikke reglerne; billedet viser, når jeg ikke kunne presse dem mere sammen. Og at hver tvinge kan presse 270 kg tvivler jeg ikke på baseret på tidligere erfaringer. Men som sagt, det var ikke et helt videnskabeligt udført eksperiment.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.