De to første tvinger bundede ikke reglerne; billedet viser, når jeg ikke kunne presse dem mere sammen. Og at hver tvinge kan presse 270 kg, tvivler jeg ikke på baseret på tidligere erfaringer. Men som sagt, det var ikke et helt videnskabeligt udført eksperiment.
dine resultater er måske 50-75% fra virkeligheden afhængigt af kvaliteten af det træ, som vindue/dør producenter har
Eksperimentet fortsætter! Jeg ville se, om/hvad det gjorde af forskel, hvis jeg først gevindskare træet, inden jeg skruede karmskallen ind. Så frem med en M16 gevindtapp, som i øvrigt passer perfekt i en 13 mm borepatron:
Jeg gevindlede så direkte igennem lægten. Min teori var, at dette sandsynligvis ville mindske kraften, der kræves for at presse skallen ind i lægten, da gevindtappen skærer en del af materialet ud og laver gevind, der passer løsere end dem, skallen selv skærer. Men der tog jeg fejl, da jeg nu ikke engang med 5 st tvinger kunne presse skallen ind. I stedet blev den trykket en god centimeter ind i den modsatte lægte:
Tænk så sjovt, når ens teorier fuldstændigt modbevises! Min nye teori er nu i stedet, at en gevindtapp har skarpe skær, der laver perfekt flotte gevind i træet, mens en karmskal har stumpe skær, hvilket i stedet presser gevind i træet, hvilket så fører til, at disse lettere presses i stykker. Man lever og lærer!
Sammenlignende enkeltstående tests er dog af en smule tvivlsom værdi for at afdække forskelle. Det med forgængelighed kan have sket i et stykke træ med bedre træ, endda kun på ét sted på det samme stykke træ med bedre kvalitet.
Med mange tests og en veludviklet testmetode kunne man dog drage vidtrækkende konklusioner.
Men uanset giver også disse enkle tests en del god information. Vi ved i det mindste, i hvilken retning styrken for træ/karmhylster ligger, bare man inkluderer en relativt ordentlig usikkerhedsmargin, så ...
Jeg forstår det som, at TS ikke skal bruge karmeskruen i dør/vindue, men til noget andet, deraf testene.
En kunde brugte karmeskruer for at justere sit tag, og det virkede nemt
Det stemmer! Jeg har revet gulvet ud derhjemme, som bestod af trælægter, der lå i sand oven på en meget ujævn betonplade (tænk månelandskab). Disse har de seneste 70 år arbejdet sig ned i sandet, hvilket har resulteret i, at gulvet er blevet ujævnt og knirker en del.
Så tanken nu er at skifte gulvlægterne ud og i stedet bruge karmhylstrer til at justere de nye lægter mod den ujævne betonplade (lidt som et Nivell-gulv). Dette er i en lejlighed på 3. etage, så fugt er ikke et problem.
Flyde spartel er ikke en mulighed da? typisk flyde plant og derefter lægge reglar direkte på flydningen?
Det havde været det enkleste (at få nogen andre til at gøre), men anslået 1000 liter flydespartel+lastbil+arbejde føltes ikke økonomisk forsvarligt for at slippe af med lidt knirkende gulv. Men lidt over 3000 kr for 400 stk karmhylsor+betonskruer får det være værd (og med et 14 mm kvistbor i håndoverfræseren så bliver hulboringen i reglarne let som en leg).
Stämmer bra! Jeg har revet gulvet hjemme ud, som bestod af træreglar lagt i sand ovenpå en meget ujævn betonplade (tænk månelandskab). Disse har gennem de seneste 70 år arbejdet sig ned i sandet, hvilket har resulteret i, at gulvet er blevet ujævnt og knirker en del.
Så tanken nu er at bytte gulvreglarne ud og i stedet bruge karmhylsor for at justere de nye reglar mod den ujævne betonplade (lidt som i et Nivell-golv). Dette er i en lejlighed på 3. etage, så fugt er ikke et problem.
så kan jeg jo svare direkte, at det vil ikke holde.
kombineret med stillestående tyngder. til de både nedadrettede tyngder og sidekræfter, der opstår når man går, så vil det ikke holde.
så kan jeg straks svare, at det ikke vil holde.
kombineret med stillestående vægte. til de både nedadrettede vægte og sidekræfter, der opstår, når man går, så vil det ikke holde
Jeg tror dig, men udvikl gerne lidt...
Når man binder det hele sammen med gulvspån, føles det i det mindste som om det ville holde, synes jeg?
Nivell holder jo? det skal nok tilføjes, at jeg aldrig har arbejdet med Nivellsystemet.
Hvad skal du have for gulv ?? Parket f.eks. går jo fint at lægge direkte på sand. Jeg har revet en del sandgulv op, men har ikke stødt på noget i kombination med reglar.
Jeg tror dig, men udvikl gerne lidt...
Når man binder det hele sammen med gulvspån, så føles det i det mindste som om, det burde holde, synes jeg?
Nivell holder jo? skal vel tilføjes, at jeg aldrig har arbejdet med Nivell-systemet
Jeg instemmer i spørgsmålet; kan du udvikle, hvad du baserer det på?
Jeg vil montere karmhylstrene med CC 30 i hver regel, hvilket kan sammenlignes med et Nivell-gulv, hvor nylonskruerne monteres med CC 45. Reglerne placeres derefter med CC 60 og med CC 30 langs "møbleringsbare vægge", hvilket er det samme som for et Nivell-gulv.
Jeg vil også bruge 45x95 C24 regler, men "liggende" (altså 45 mm højt), til sammenligning med Nivell-regler, som (oftest) er 45x45.
Ifølge mine tests ovenfor blev reglerne bøjet længe inden kun en enkelt karmhylster gav efter, men der bliver altså kraftigere regler end i mine tests ovenfor.
En endnu billigere løsning er at bruge gevindstang. Skær til i passende længde og lav et T-spor i toppen med vinkelsliberen. Gevindstang findes i lidt kraftigere dimensioner, så bøjning/sidekræfter ikke bliver et problem. Sådan gjorde jeg, da jeg jævnede en terrasse af træ bygget på betonplader.
Alle i tråden præsenterede data peger på, at det vil holde aldeles udmærket, hvis man ser bort fra sidelasterne. Har ikke helt styr på tallene, men udtrækskraften på en træskrue model lidt større burde ligge et godt stykke over udbredt last/antal skruer. Ikke sjældent trækker man skruen ud, hvis man bruger brækjernet.
Jeg er enig i spørgsmålet; kan du uddybe hvad du baserer det på?
Jeg vil montere karmbøsningerne med CC 30 i hver regel, hvilket kan sammenlignes med et Nivell-gulv hvor nylonskruerne monteres med CC 45. Reglerne vil derefter være med CC 60 og med CC 30 langs "møblerbare vægge", hvilket er det samme som for et Nivell-gulv.
Jeg vil også bruge 45x95 C24 regler, men "liggende" (altså 45 mm højt), til sammenligning med Nivell-regler som (oftest) er 45x45.
Ifølge mine tests ovenfor bøjede reglerne sig langt før en enkelt karmbøsning gav efter, men det bliver altså kraftigere regler senere end i mine tests ovenfor.
forskellige gevind. og forskellige materialer ville hjælpe, hvis tappen i træet var lige så hårdt.