Jeg overvejer at renovere trappen, før var der en sænket plastmåtte i trinnet, nu vil jeg lægge i egetræsfinér i stedet, typisk 3-4mm tykt. Men jeg har ikke fundet noget godt sted at få fat i det. Jeg har spurgt hos Beijer Bygg og de skulle have over 2000 kr for en plade 2400x1200, det virkede lidt dyrt, eller?

Er der nogen, der har et godt forslag?

/Malin

• Synes
Naw
  • Laddar…
Måske tid til at lægge egetræsparket i stedet?

Tak for svaret, har tænkt på egetræsparket men eftersom jeg allerede har limede egetræs-trappetrin, ville jeg have brug for noget tyndere som kan "sænkes" ned i trinene.

Jeg lavede en sådan trappeopfriskning for et antal år siden og bestilte en tyk egetræsfiner via Beijers (jeg mener, de igen bestilte fineren fra en eller anden firma i Göteborg, der handlede med ædeltræ).

Fineren jeg fik, var ca. 3 mm tyk og havde en bredde på 200 - 250 mm og længder op til 2 meter.

I mit tilfælde erstattede jeg linoleum, der lå nedsænket i trinene. Jeg skar linoleumet ud med en brydkniv og brugte det som skabelon.

Fineren var noget tykkere end linoleumet, så jeg måtte slibe/skrabe ned til samme niveau som trappetuden.

Meget puslen var der, eftersom min trappe er U-formet. Jeg klarede et trin om dagen og limede (trælim) dem fast efterhånden. Jeg havde adgang til en lille båndsav, hvilket viste sig at være perfekt til at save fineren og brugte en barberhøvl til den sidste finjustering af fineren for at få det til at passe perfekt (uden mellemrum).

Hele herligheden blev bejdset og lakeret med almindelig vandbaseret gulvlak.

Det er ca. 10 år siden, jeg gjorde dette, og fineren sidder perfekt, og der kan ikke ses noget slid på lakken.

Jeg mener, at hele herligheden (ca. 4-5 kvm finer) kostede dengang ca. 2.000 kr

/urbwi

Senest redigeret:
urbwi sagde:
J...jeg har for mig at de til gengæld bestilte fineren fra et eller andet firma i Göteborg som handlede med ædeltræ...
Fredricsons. Her køber de fleste træhandlere deres specialtræ. Har været i deres lager og hentet bestillinger, og det er en mægtig oplevelse at se alt materiale der ikke synes at findes andre steder.

http://www.fredricsons.com/Home.asp?id=1

Har en ting bag på båden, som er lavet i egetræsfiner, skal lave en ny nu og overvejer lidt om materialet der. Den sidder bagpå og er fæste til kalesjen.
Spånplade af eg træ med skruer, der skal bruges som kapellfeste på båden. Ligger på asfalt med bådpropel i baggrunden.

Hvorfor skal du have krydsfiner? Går vel lige så godt med massiv eg?

Skal og skal, den gamle var lavet af egefinér og tænkte mest at køre det samme.

Fulkemisten
www.calexicowood.se har det meste. Finder egetræsfinér krydsfiner i sortimentet. Er det godt nok?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.