Tjo, vi bruger ikke engang traditionel karmskrue, men i stedet karmbøsninger, som jeg for øvrigt varmt kan anbefale frem for karmskrue..

En karmbøsning ser ud som en "almindelig" karm skrue - bare uden selve skruen..
Man fastgør den fra bagsiden af karmen, inden man indsætter karmen i hullet - derefter skruer man den ud mod reglerne - på den måde eliminerer man behovet for alt, hvad kiler hedder.. Når bøsningerne først er på plads og spændt fast, skruer man en slags træskrue indefra karmen - lige gennem bøsningen og ind i det bagvedliggende materiale.

Dog forudsætter disse, at der er forborede huller på 14mm. Hvis der ikke er sådanne huller (som f.eks. på mange indvendige døre), bruger vi de andre karmskruer, jeg linkede til i stedet...
Kiler bruger vi således sjældent.!

Jo for resten - her er et billede af karmbøsninger..
http://www.gothes.se/katalogen/goth...TRING=&QUERYDOC=(I001=117145)&XSL=product.xsl

Senest redigeret:
Milkshaken
ja hylsorna sætter vi også, men mest i tungere konstruktioner.. typ yderdøre, glaspartier mm mm... men da kører vi med almindelige montageskruer med lille nætt hoved... Torx... tror hovedet er maks 6 mm.. for at passe i hylsan... kan være mere... (Hmm... hvor "Hemmablind" man bliver, når man ikke er på arbejde... hos Beijer går vi jo bare ind og henter den rigtige skrue direkte jo...:)
Hylsorna er jo skidegode i øvrigt, plejer ikke engang at klodse.
Holder bare karmen og skruer ud hylsorna, indtil de sidder i lod.. så i med skruen og evt. finjustering.

Skal man skrue tærsklen sammen med karmen, inden man placerer den på plads? Det burde vel være bedre ikke at gøre det, så man kan tilpasse tærsklens højde præcist til gulvets niveau (gulvet tænkte jeg at lægge til sidst af alt)?

Har forsøgt at beregne præcis hvilken højde gulvet vil komme på, men det var svært at finde nogle oplysninger om, hvor tykt en lumppapp er? Nogen der ved?

Milkshaken
hvad er det for en tærskel? nogle skal man skrue sammen inden, de plejer at være lidt højere, med profil som følger karmen, så er der dem med tynde ex tærskler, som man kan lægge ud bagefter, dog bør man skrue disse med undersænket skrue, ned i gulvet.
har du et billede at uploade måske?

Styx sagde:
Hej, vi bruger ikke engang traditionel karmskrue, men i stedet karmhylser, som jeg i øvrigt varmt kan anbefale frem for karmskrue..

En karmhylse ser ud som en "almindelig" karmskrue - bare uden selve skruen..
Man fastgør den fra bagsiden af karmen, inden man sætter karmen ind i hullet - derefter skruer man den ud mod reglarne - på den måde eliminerer man behovet for alt, hvad kiler hedder.. Når hylserne først er på plads og spændt fast, skruer man en slags træskrue indefra karmen - lige igennem hylsen og ind i det bagvedliggende materiale.

Dog forudsætter disse, at der findes forborede huller på 14mm. Hvis der ikke findes sådanne huller (som f.eks. på mange innerdøre), bruger vi de andre karmskruer, jeg linkede til i stedet...
Kiler bruger vi således sjældent.!

Jo for resten - her er et billede af karmhylser..
[link]
de hylser hedder adjufix.
lagde en tråd op om dette for et stykke tid siden her.
hmm en inderkarm tager ca. 5 min at montere fra karton til beslagene er sat.
montering: skru overstykket på karmen sammen med 3 lag gipsskrue, stil karmen op, tag et 14 mm bor og bor hullerne (adjufixen, skruer du på nu på bagsiden, hvis du skal have disse)
tag karmen og tryk hængselsiden mod reglen, sæt et 600mm kort vaterpas på overstykket og tjek, om det er i vater (juster i bunden med noget masonit eller sådan noget om nødvendigt, læg dørtrinet imellem, skru i 70 mm karmskrue oppe og nede, tag T-nøglen og skru karmen i lod med nogenlunde samme spring på siderne, skru nu de andre 2 i, nu tager du den anden side og tager skruen oppe og nede, tjek lod igen, skru nu de andre 2 i, hæng dørbladet på og juster springet mellem blad og karm, så det ser godt ud, skru fast dørtrin og beslag.
kiler? hmm hvorfor?
det tager bare unødvendig tid, fungerer ikke på akkord.

parketten: har fået et patent på mit værktøj.
svejsede i 6 mm stål, ser ud som et T, som man lægger som anlæg bagved.
masonit fungerer ikke, hvis gipsen stopper et stykke oppe, da den glider under....

mv
tømrer estwing

Milkshaken
estwing: Nu er du jo vant til dette.... men for dem der er mindre vant kan det være godt at forankre karmen, inden de skruer.

Hvad angår tærskler, så findes der begge typer af tærskler, nogle skruer man i fra siden nederst på karmen, andre lægger man på bagefter og da bør man skrue dem fast ned i gulvet, for det larmer så f-b, når man går over dem ellers...:)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.