Er lige ved at montere et par nye indvendige døre, og har brug for kiler for at fastgøre dørkarmen, men hvor kan man købe kiler?
Skal også lægge gulv snart, og der skal man også bruge kiler, hvor finder jeg sådan nogle?
Skal også lægge gulv snart, og der skal man også bruge kiler, hvor finder jeg sådan nogle?
Billigere end en kasse kiler... http://www.byggahus.se/forum/verkty...-hjaelpmedel-vid-foenster-doerrmontering.html
Hvad er det for gulv, der skal lægges? Til parketgulve fungerer det godt med kiler, men til tynde laminatgulve synes jeg, det er nemmere at bruge masonitbider, som ikke er så "topptunge".
Hvis man er i nærheden af Ekesiöö i Bromma, har de færdigsavede (3,2x45x2400 mm) masonitstrimler til 6:-/st.
Hvad er det for gulv, der skal lægges? Til parketgulve fungerer det godt med kiler, men til tynde laminatgulve synes jeg, det er nemmere at bruge masonitbider, som ikke er så "topptunge".
Hvis man er i nærheden af Ekesiöö i Bromma, har de færdigsavede (3,2x45x2400 mm) masonitstrimler til 6:-/st.
Den bedste måde at få fat i kiler er jo at lave sine egne.
Ligeledes er jeg enig med ACME i dette med masonit i stedet for kiler..
Dog kan man jo save sine egne strimler, behøver jo ikke være nøjagtige i str.
Dog findes der "Startpakker" til parketgulv, hvor der er en slagbalk og kiler.
Tænk på, at hvis det er sk, Klikgulv, altså sådan noget man klikker sammen, så bør man ikke bruge andet end håndfladen, hvis der skulle blive en sprække, for man ødelægger overfladen så let ellers, (kantstød).
Ligeledes er jeg enig med ACME i dette med masonit i stedet for kiler..
Dog kan man jo save sine egne strimler, behøver jo ikke være nøjagtige i str.
Dog findes der "Startpakker" til parketgulv, hvor der er en slagbalk og kiler.
Tænk på, at hvis det er sk, Klikgulv, altså sådan noget man klikker sammen, så bør man ikke bruge andet end håndfladen, hvis der skulle blive en sprække, for man ødelægger overfladen så let ellers, (kantstød).
Kiggede nærmere på dørkarmene, som jeg har købt, og i dem er hullerne forboret, hvor omtrent halvdelen af dybden er boret med 14mm og derefter resten med ca. 4mm. Desværre går de karmskruer, jeg har købt, ikke helt ind i de forborede huller, da dybden ikke er tilstrækkelig.
Hvad gør man nu? Borer man mere? Eller tvinger man bare karmskruen ind med styrke de sidste 5-6 millimeter?
Hvad gør man nu? Borer man mere? Eller tvinger man bare karmskruen ind med styrke de sidste 5-6 millimeter?
De er boret på den måde for at man skal have valgmuligheder når det gælder fastgørelsen. Hvis du bare kiler og skruer/sømmer fast karmen, så monterer du den som den er. Vil du bruge karmeskruer, type Programa, skal hullerne bores op med et 14 mm bor. Der findes specielle karmebor som har et 5 mm bor som styring. Hvis du borer hullerne op når karmen er monteret, giver 5 mm's borret også et forboret hul på det rigtige sted i reglen. Sådan en koster ca. 150-200:-.
Findes ellers specielle karmeskruer til indvendige døre, fungerer fremragende..
Man behøver heller ikke at bruge kiler - bare at holde noget imellem når man skruer skruen i, så bliver det fint... (dog plejer vi ikke engang at holde noget imellem - det går fint at trække karmen stramt mod reglen og derefter "justere tilbage" så den ender midt i hullet...!)
Når det gælder gulve, er jeg helt enig i, at masonit er det, der gør arbejdet..!!
Man behøver heller ikke at bruge kiler - bare at holde noget imellem når man skruer skruen i, så bliver det fint... (dog plejer vi ikke engang at holde noget imellem - det går fint at trække karmen stramt mod reglen og derefter "justere tilbage" så den ender midt i hullet...!)
Når det gælder gulve, er jeg helt enig i, at masonit er det, der gør arbejdet..!!
ja vi sætter bare en kile på 2 steder på indedørene for at slippe for at justere tilbage... vigtigst er jo vateren på karmen... og det justeres ofte bedst med masonit det med... hvis det er nødvendigt altså...
Stefan. du skal bore igennem karmen hvis du har almindelige karmskruer. (Som anbefales)
Hvis du ikke bruger karmskruer, kan du gennem forsigtig fastgørelse med kilerskrue i almindelige træskruer i stedet. men disse kan du jo ikke justere karmen tilbage med... hvilket som sagt kræver yderst forsigtig fastgørelse og stabilitet... + at det tager en hulens tid.
Stefan. du skal bore igennem karmen hvis du har almindelige karmskruer. (Som anbefales)
Hvis du ikke bruger karmskruer, kan du gennem forsigtig fastgørelse med kilerskrue i almindelige træskruer i stedet. men disse kan du jo ikke justere karmen tilbage med... hvilket som sagt kræver yderst forsigtig fastgørelse og stabilitet... + at det tager en hulens tid.
Senest redigeret:
Ja jo, så har vi vel også gjort nogen gange - eller kørt imellem hammeren lige når man trækker i skruen bare.. Forbandet smidige de der skruer ellers..Milkshaken sagde:
Hurtigere og hurtigere.. Ved ikke om du misforstod mig - jeg taler altså IKKE om almindelig træskrue..
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=27320
Sæt den ene side klods an mod reglen - juster tilbage så den havner i midten..
Så på med vaterpas så den er i vater - spænde fast den med hammeren og i med skrue på den anden side - klart (nåja, næsten klart - lidt småjustering er vel også nødvendig)..
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=27320
Sæt den ene side klods an mod reglen - juster tilbage så den havner i midten..
Så på med vaterpas så den er i vater - spænde fast den med hammeren og i med skrue på den anden side - klart (nåja, næsten klart - lidt småjustering er vel også nødvendig)..
Senest redigeret:
Nej jeg snakker heller ikke om almindelig træskrue men karmskruv... og der fastgør man med fordel en karm med mindst 2 kiler.
Træskruven tog jeg bare som eksempel hvis han ikke kan eller vil bore igennem helt.....
Sågf nu at du bruger en anden karmskruv....
jeg/vi bruger traditionelle karmskruver, typ ESSVE.....
Træskruven tog jeg bare som eksempel hvis han ikke kan eller vil bore igennem helt.....
Sågf nu at du bruger en anden karmskruv....
jeg/vi bruger traditionelle karmskruver, typ ESSVE.....