Dette kommer fra mit hus bygget i 1929. Er der nogen der ved hvor jeg kan finde dette nytillavet?

• To træprofiler fra et hus bygget i 1929 med dimensioner 60x15 mm og 70x22 mm, med tydelige træårer og røde målepile.
Hvis det ikke findes som standard længere, hvilket det med allerstørste sandsynlighed ikke gør, skal man gå til et savværk og bede dem om at fremstille det. Det bliver dyyyyyyyyrt..........

"Standard" varierer jo fra sted til sted. Panel och List og Svenssons træ f.eks. har jo betydeligt større sortiment sammenlignet med det almindelige byggemarked. Der findes måske flere lignende som jeg ikke kender til?

panelstugan i göteborg har meget at vælge imellem

Den øvre har jeg ingen opfattelse af...den nedre tror jeg bliver svær at finde. Jeg har nemlig været på jagt efter noget lignende, og det eneste jeg fandt var en liste med samme profil, som findes hos både Panel & List og Ekesiöö her i Stockholm og er 52 mm bred. Det var tæt nok på for mig, eftersom originalen i mit tilfælde er ca. 55 mm, men for langt fra for dig.

Vi er på jagt efter noget, der ligner den øverste.
Hos Nacka Trä ser det ud til, at man kan bestille til rimelig pris, hvis det ikke findes som standard.
Men vi har ikke bestilt endnu.

Den øvre kaldes ofte dobbeltfals, men høvles oftest bredere nu om dage, sammenlign http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=36264

Den nedre har jeg ikke set tidligere, ligner en overdimensioneret hattelekt....

Tjek med et høvleri hvor du bor - det behøver ikke være specielt meget dyrere at få lavet special, i hvert fald ikke hvis du skal have lidt større partier.

/Ingeniøren

Den dobbeltfalsede fer og not, du linker til, er vel i første omgang til udendørs brug, da den er finsavet. Den panel, jeg har, bruges jo stående og ligner betydeligt mere basupanel men uden den "ekstra brede" fræsning på den ene side. Jeg vil køre rundt til lokale høvlerier og se, hvad det kan give.

Totte_S
Ser jo lovende ud, selvom de ikke havde lige mine. Skal tjekke, hvad det kan lande på prismæssigt.

Tak for alle tips!

Kig på www.veckebosag.se. Ganske vist langt fra Stockholm, men jeg ved, at han plejer at levere træ derhen.
Han har også gode priser.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.