7,789 læst ·
4 svar
8k læst
4 svar
Hvor bred kan foden på en tagstol være uden støtte under?
Hej!
Jeg er i gang med en garage hvor spændvidden mellem væggene er 5535 mm, cc målet er ca. 5400 mm mellem væggene.
Jeg undrer mig nu over, om det er muligt med så brede tagspærfødder uden at jeg behøver yderligere støtte under?
Overetagen er tiltænkt som et gæstehus.
På billedet ser I, hvordan jeg har tænkt mig det hele.
Mange tak på forhånd
Fredrik
Jeg er i gang med en garage hvor spændvidden mellem væggene er 5535 mm, cc målet er ca. 5400 mm mellem væggene.
Jeg undrer mig nu over, om det er muligt med så brede tagspærfødder uden at jeg behøver yderligere støtte under?
Overetagen er tiltænkt som et gæstehus.
På billedet ser I, hvordan jeg har tænkt mig det hele.
Mange tak på forhånd
Fredrik
Senest redigeret:
Nu kan målene ikke læses, men hvis jeg gætter på, at det drejer sig om ca. 50 cm, så er der ikke noget konstruktivt problem.fredand44 sagde:Hej!
Jeg er i gang med en garage, hvor spændvidden mellem væggene er 5535 mm, cc måttet er ca. 5400mm mellem væggene.
Jeg undrer mig nu over, om det er muligt med så brede spærfødder uden at jeg behøver yderligere støtte under?
Overetagen er tænkt som et gæstehus.
På billedet kan I se, hvordan jeg har tænkt mig det hele.
Stort tak på forhånd
Fredrik
Hej!
Tak for dit svar!
Jeg er dog usikker på, hvilket mål du ikke kan se, som du har brug for.
Med bredden 5535mm mener jeg altså bredden mellem ydervæggene.
Præcis som du siger, så er der 500mm i udhæng, eller rettere sagt, det er vel det jeg kalder udhæng, som er tagskægget.
Men jeg var nok uklar i mit oprindelige spørgsmål.
Spørgsmålet burde egentlig have været; hvordan dimensionerer jeg hanebjelken på spærene, dvs bjælken som udgør gulvbjælkerne mellem væggene.
Stort tak på forhånd
Fredrik
Tak for dit svar!
Jeg er dog usikker på, hvilket mål du ikke kan se, som du har brug for.
Med bredden 5535mm mener jeg altså bredden mellem ydervæggene.
Præcis som du siger, så er der 500mm i udhæng, eller rettere sagt, det er vel det jeg kalder udhæng, som er tagskægget.
Men jeg var nok uklar i mit oprindelige spørgsmål.
Spørgsmålet burde egentlig have været; hvordan dimensionerer jeg hanebjelken på spærene, dvs bjælken som udgør gulvbjælkerne mellem væggene.
Stort tak på forhånd
Fredrik
Du undrer simpelthen, hvilken dimension du skal have på hanebjælken for at den skal fungere som bærende boligbjælkelag? (med spændvidde på ca. 5,5 meter).
Først og fremmest skal du sikre mindst cc600, dvs. har du spær på cc1200, så må du lægge en ekstra bjælke med samme dimension mellem hver spær.
Så, med den spændvidde kan det nok begynde at kræve op mod 45x300 K24 for at klare sig.
OBS, kun et gæt.
Alternativerne kan være Kerto-bjælke, swelite letregler, stålbjælke, for at kunne mindske dimensionen noget ...
Nu er dette altså ikke mit vidensområde direkte, men jeg vil advare om, at i hvert fald jeg tror at det begynder at blive ret kraftige dimensioner på bjælkerne for din spændvidde...
Først og fremmest skal du sikre mindst cc600, dvs. har du spær på cc1200, så må du lægge en ekstra bjælke med samme dimension mellem hver spær.
Så, med den spændvidde kan det nok begynde at kræve op mod 45x300 K24 for at klare sig.
OBS, kun et gæt.
Alternativerne kan være Kerto-bjælke, swelite letregler, stålbjælke, for at kunne mindske dimensionen noget ...
Nu er dette altså ikke mit vidensområde direkte, men jeg vil advare om, at i hvert fald jeg tror at det begynder at blive ret kraftige dimensioner på bjælkerne for din spændvidde...
Klik her for at svare