19,121 læst ·
18 svar
19k læst
18 svar
Hvor begynder man væggen ved skråtag?
Nu forstår jeg ikke helt, hvordan du mener. Taget er jo isoleret, så varme-mæssigt skal det ikke gøre nogen forskel. Kattvinden bygger jeg jo for at jeg ikke vil have skråtag helt ned til gulvet. Så spørgsmålet var om isoleringen i væggen mod kattvinden vinder noget i lyddæmpningsevne, eller om det er nok, at man kun isolerer væggen mod tilstødende rum.Anna_H sagde:
Jeg mener, at normalt er taget på katteloftet IKKE isoleret, det er ofte væggen man isolerer, og katteloftets gulv, som jo er loftet i stueetagen.Anna1984 sagde:Nu forstår jeg ikke rigtig hvordan du mener. Taget er jo isoleret, så varmemæssigt skal det ikke gøre nogen forskel. Katteloftet bygger jeg jo, fordi jeg ikke vil have skråtag helt ned til gulvet. Så spørgsmålet var om isoleringen i væggen mod katteloftet forbedrer lydisoleringen, eller om det er nok at isolere væggen mod de tilstødende rum.
Øht tilfører isolering inde i almindelige skillevægge relativt lidt i lydisolering. Men isolering opsuger i det mindste eventuelle resonanslyde i den kasse, som selve væggen udgør, selvom det påvirker ret lidt på lydtransmissionen gennem hele vægkonstruktionen.
Og at lydisolere væggen mellem rum og kattvind kan have betydning, hvis flere rum vender mod samme kattvind, så kan selve kattvinden tilbyde en vej for luftbårne lyde mellem rummene.
Er det på den måde, kan det være en idé at sætte plademateriale på begge sider af væggenes reglar og fylde mindst ca. halvdelen af rummet i væggen for at dæmpe egenresonanser i hulrummet og i væggen.
Og at lydisolere væggen mellem rum og kattvind kan have betydning, hvis flere rum vender mod samme kattvind, så kan selve kattvinden tilbyde en vej for luftbårne lyde mellem rummene.
Er det på den måde, kan det være en idé at sætte plademateriale på begge sider af væggenes reglar og fylde mindst ca. halvdelen af rummet i væggen for at dæmpe egenresonanser i hulrummet og i væggen.
Klik her for at svare