Jeg skal indrette en isoleret overetage. Overetagen er som sagt isoleret, men mangler helt vægge. Tagvinklen er 45 grader. Jeg undrer mig over, hvor jeg skal begynde at bygge væggen et sted fra, regnet fra hvor taget møder gulvet længst ude? Hvor høj skal væggen være der, hvor jeg begynder at bygge?
Svært at forklare i ord, men vedhæfter et billede, så forstår I måske, hvilken væg jeg mener.

Overetage med isolering, trækonstruktion og en rød pil, der peger mod skråtaget. Bruges til at forstå, hvor væggen skal bygges.

S
skal du have den tværs over?
eller vil du lave væg op til loftet?

SBH sagde:
skal du have den tværs over?
eller vil du gøre væg op til loftet?
Jeg vil have det som på billedet. Undrede mig bare over, om der fandtes nogen standardmål, som man plejer at have, hvor væggen begynder? F.eks. at man bygger så væggen altid begynder, hvor den bliver f.eks. 60 cm eller lignende.

S
det er jo bare egentlig at sætte skiver på reglerne som du har, fra gulv til kip

Mikael_L
Anna1984 sagde:
Jeg vil have det som på billedet. Undrede bare, om der var nogen standardmål, som man plejer at have, der hvor væggen begynder? F.eks. at man bygger, så væggen altid begynder der, hvor den bliver f.eks. 60 cm eller lignende.
Nej, du må helt enkelt vælge selv. :)

Byggeteknisk set kan der være begrænsninger, først og fremmest plejer det kunne være støtteben på spær, som bestemmer, hvor langt ud man højest kan sætte skunkvæggen.
Hvis man nu ikke synes, det er smart med lidt støtteben, der krydser rummet mellem gulv og skrå loft (jeg har faktisk set det en gang - besværligt at gøre rent, møblere osv.).

Så kan den, der har beregnet og tegnet tagspærene, have tænkt sig last på kun en del af etagedækket, så tagspærene egentlig bliver underdimensionerede, hvis man sætter skunkvæggen for langt ud.
Dette fører ikke til, at bygningen styrter sammen, men svaj og nedhæng bliver for stort på etagedækket, hvilket medfører "ubehag".

Så skal man tænke lidt på isolering og evt. nødvendig luftspalte og luftventiler/tagskægtsventilation og sådan, så det evt. ikke går at fjerne skunken helt, dvs. lade skrå loft møde gulv.

Men i øvrigt har du kun at tænke på, hvordan du vil og kan bruge rummet, rigtig lavt er jo svært at bruge.
En seng kan sikkert stå mod en 1 meters væg med 45° skrå loft uden, at det bliver alt for upraktisk, især hvis det er børne-/ungdomsrum.
Ellers kan man måske tænke sig lidt snedig opbevaring længst ude.

Perfekt, præcis et sådan svar jeg havde brug for :-)

Jeg gjorde mine vægge 1,3m høje mod skråtaget. Jeg ville ikke ønske at have dem lavere, selvom det selvfølgelig giver mere gulvareal. 1,3m kan udnyttes godt ved at placere seng, skrivebord osv. mod væggen. Jo lavere, desto sværere.

S
du mene så du. troede du mene på reglerna som du havde

SBH sagde:
du mena så du. trodde du mena på reglarna som du hade
Nej det var bara en eksempelbillede.

Vi har 120. Let at bare stille pladen der. Fungerer godt med møblering også. Overvejer at flytte den endnu længere ud i sønnens værelse for at få mere gulvplads. Ved du, hvordan du skal møblere rummet, kan du jo tilpasse lidt efter det.

Vi har også 120 cm høj væg. Jeg ville gerne have haft den lidt lavere, men på den anden side bliver det en fremragende kattvind med en hel del opbevaring der.

Tjener man noget på at isolere væggen ud mod skunken hvad angår lyddæmpning? Jeg skal isolere alle andre vægge, men de vægge skiller jo rum fra hinanden og skunkvæggen går jo bare ud mod ydervæggen.

Jeg er selv opvokset i et børneværelse, hvor skråtaget gik helt ned til gulvet. Det gav stor gulvplads, men det var svært at udnytte rummet længst inde i vinklen. I vores nuværende hus har vi 90 cm lodret væg, før skråtaget begynder. Det fungerer godt, det er muligt at have en seng direkte mod væggen uden at få klaustrofobi, når man ligger på ryggen i den.

Anna1984 sagde:
Tjener man noget på at isolere væggen ud mod kattvinden hvad angår lyddæmpning? Jeg skal isolere alle andre vægge, men de vægge adskiller jo rum fra hinanden og kattvindsvæggen går jo bare ud mod ydervæggen.
Spiller vel ingen større rolle hvorfor man isolerer den? Varmeisoleret skal den jo alligevel være, ydertaget har jo (normalt set) ingen isolering og så får man rimelig lyddæmpning for eventuelle "kryblyde" alligevel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.