7,555 læst ·
14 svar
8k læst
14 svar
Hvilket træ skal man bruge til en skursdør
Sandsynligvis gjorde jeg slet ikke som normalt er, men for 15 år siden byggede jeg to lagerdøre af tynd råspont med Z på indersiden. Panelet blev limet (med trælim eller andet, kan ikke huske hvilket lim) mod Z-indersiden. Et hængsel, som dækkede næsten hele dørbladets bredde, blev skruet på ydersiden overfor øvre og nedre Z-del. Dørbladene ser ud som den dag, de blev sat op. Har ikke slået sig en millimeter.
Kanterne blev høvlet jævne på første og sidste bræt.
Senest redigeret:
Oki. De har klaret vejr og vind? Jeg har bygget en dør af yderpanel, og de har ikke holdt. Derfor mit spørgsmål, hvilket træ bør bruges.G Gooli sagde:Troligtvis gjorde jag inte alls som vanligt er, men for 15 år siden byggede jeg to skursdøre af tynd råspont med Z indvendigt. Panelet blev limet (med trælim eller andet, jeg kan ikke huske hvilket lim) mod Z-indersiden. Et hængsel, der dækkede næsten hele dørbladets bredde, blev skruet på ydersiden overfor den øvre og nedre Z-del. Dørbladene ser ud som den dag, de blev sat op. Har ikke slået sig en millimeter.
Er det virkelig vejret og vinden, der har gjort, at den ikke har holdt sammen?A Anemon86 sagde:
Malet panel kan klare at sidde på diverse bygninger i al slags vejr.
Sådan er det måske. Skal snart lægge et billede op. Vi har måske bygget den forkert. Men regnen har på en eller anden måde fanget den, fliser fra panelet er løsnet.FredrikR sagde:
Ser ud som om døren er lidt ekstra udsat for fugt, måske er afløbet fra taget ikke helt 100, ser også ud til at være relativt sparsomt med tagudhæng oven over.
Hvordan ser det ud, når det regner ordentligt. Drypper det?
Det kunne måske være værd at sætte en blik over døren, så vandet ikke løber ind bagved, oven over.
Der findes selvfølgelig træ som klarer råd bedre, men det bliver hurtigt dyrt. Så er det bedre med stående paneler, men da bliver det mindre pænt.
Jeg ville have brugt noget grovere panel, men ellers er det ordentlig maling og blik som jeg tror gør størst forskel.
Det kunne måske være værd at sætte en blik over døren, så vandet ikke løber ind bagved, oven over.
Der findes selvfølgelig træ som klarer råd bedre, men det bliver hurtigt dyrt. Så er det bedre med stående paneler, men da bliver det mindre pænt.
Jeg ville have brugt noget grovere panel, men ellers er det ordentlig maling og blik som jeg tror gør størst forskel.
Risikoen havde minskat iaf.A Anemon86 sagde:
Afhængig af hvilken farve der anvendes havde nok haft undgået at male bagsiden også så at træet kan ånde og eventuel fugt har et sted at komme væk.
Normalt maler man jo ikke indersiden på en facade, af mere end en grund.
Tak for svarG g.kraft sagde:Ser ud som om døren er lidt ekstra udsat for fugt, måske er afløbet fra taget ikke helt 100, ser også ud til at være relativt få udspring ovenover.
Det kansle kan være værd at sætte et blæk over døren, så vandet ikke løber ind bagved, ovenover.
Der findes selvfølgelig træ, der klarer råd bedre, men det bliver hurtigt dyrt. Så er det bedre med stående panel, men da bliver det mindre pænt.
Jeg ville have kørt med noget grovere panel, men ellers er det ordentlig maling og blæk, som jeg tror gør den største forskel.
Liggende panel plejer at være udformet, så vandet ikke løber ind i samlingerne og løber ud, hvis det skulle havne der. Sætter man liggende råspont på den måde, øger det risikoen for, at vand bliver længere i samlingerne. Derudover ser det ud som om, der ikke er noget tagudhæng. Det er to faktorer, som jeg tror påvirker dørens holdbarhed mere end hvilket træ man starter med. Stående træ, panel der er beregnet til at monteres liggende, og/eller et udhæng der beskytter døren mod regn, tror jeg kan øge levetiden.
Hvordan skal blækket monteres i så fald på døren. Gubben blev lidt usikker på fremgangsmåden. Har du tips?G g.kraft sagde:Ser ud som om døren er lidt ekstra udsat for fugt, måske er afledningen fra taget ikke helt 100, ser også ud til at være relativt sparsomt med udhæng ovenfor.
Det kan måske være værd at sætte et blæk over døren, så vandet ikke løber ind bagved, oven.
Der er selvfølgelig træ, der klarer råd bedre, men det bliver hurtigt dyrt. Så er det bedre med stående panel, men så bliver det mindre pænt.
Jeg ville have brugt noget grovere panel, men ellers er det ordentlig maling og blæk, som jeg tror gør størst forskel.
Det sætter man normalt over døren, så vand ikke kommer ovenfra.A Anemon86 sagde:
Her er en guide, se punkt 8. Droppbleck.
https://bolist.se/butiker/virserums...lv/ut/fonster-och-dorrar/satta-foder-utomhus/
Edit. Overså at det var råspont. Som Avemo har påpeget, skal det være stående brædder, der klarer afvanding bedre.
Klik her for at svare