Hej! Jeg skal ordne et rum i en kælder på en skole. En af væggene ser sådan ud:

Min idé er at dække denne væg med fx. osb-plader og derefter tapetsere over med en flot tapet. Er det en god idé? Hvad hedder materialet, som væggen nu består af?

Det er en ret stor væg, så omkostningerne er vigtige for, hvad jeg vælger at dække den med.

Alt godt, Tilde

• En skolkelder med en stor væg dækket af et tekstureret materiale, en plakat af Peter Weiss, reoler fyldt med bøger og materialer.
Det går ikke at tapetsere på OSB. Pladerne som sidder der i dag ser ud til at være træullit.

useless useless sagde:
Det går ikke at tapetsere på OSB. Pladerne, der sidder der i dag, ser ud til at være træullit.
Godt indspark! Har du nogen idé om, hvad der ville have været et bedre alternativ?

Så jeg gætter på, at træulliten sidder der på grund af akustikken?

J
T Tilde Saaf sagde:
Godt indspark! Har du nogen idé om, hvad der havde været et bedre alternativ?

Så jeg gætter på, at träulliten sidder der på grund af akustikken?
Träulliten kan være isolering, hvis det er en kælder, I må pudse væggen, hvis I vil have en glattere overflade.

J Jansson69 sagde:
Træullit kan være isolering, hvis det er en kælder, I kan pudse væggen, hvis I vil have en glattere overflade..
Tak for svar! Jeg forstår. Det bør være isolering, da det er ydervæggen, som har træuldit. Har du ingen anden idé, som ikke kræver at pudse væggen?

Kan man montere for eksempel krydsfinerplader, som man maler i stedet?

J
T Tilde Saaf sagde:
Tak for svar! Jeg forstår. Det bør være isolering da det er ydervæggen som har træilluit. Du har ingen anden idé som ikke kræver at pudse væggen?

Kan man montere for eksempel krydsfiner-plader som man maler i stedet?
I sådanne tilfælde en slags cementbaseret plade da det er i en kælder, gips og træplader er ikke at anbefale da disse trækker til sig fugt og mugner..
Men at sætte plader op er heller ikke helt enkelt på træullit..

Men fordi I har rørføringer på væggene så er et tyndere puds det eneste fornuftige..

• Synes
Bart
  • Laddar…
Hvis det er en skole, kan der være brandkrav, der gør, at OSB eller krydsfiner ikke må være overflademateriale. Puds, gips, fibercementplader burde fungere godt. Gips og andre plader kræver jo, at der først oprettes spær.

Unikt namn
Hvis du er tilfreds med en nogenlunde glat overflade, der skal males, er puds et fremragende alternativ. Så er der ikke noget organisk materiale i væggen, der kan mugne over tid.
Derefter vælger du den rigtige type maling, der er tilpasset kældre. En diffusionsåben maling, der lader eventuel fugt passere igennem, plejer at fungere bedst over tid.

OSB/plywood er vel primært godt, hvis man har behov for nemt at skrue tungere genstande fast i væggene. Men det kræver jo en del arbejde at sætte pladerne bag radiatorer og rør.
At påføre lidt puds burde være nemmere.

Monter vådrumsgips med f.eks. Ardex S 48.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.