Jeg vil hænge hylder/skabe op (bestå fra ikea) og overvejer om vores gipsvæg kan klare dette. Tror skabet vejer i alt 50-55 kg. Har også tænkt på at hænge et stort tungt spejl ovenover.
Søgte og kiggede på hvad vores vægge består af. Fandt dette: "Lejlighedsskel-væg: 3x13 gips, træregelskelet 45x70, 70 isolering, 3x 13 gips".
Forstår intet af dette. Hvad menes med 3x 13 gips? Er det enkelgips eller noget andet?
3x13 betyder 3 stk. 13 mm gipsplader, det er vel mod brand og formentlig også mod lyd som en ren bonus, antager jeg.
Edit:
Nu fandtes der ingen data for tripel, med øgende dybde på skabet så bliver det trækbelastningen som bliver dimensionerende, da du får en større hævarm som vil trække fastgørelsen ud. Så det kommer an på
Jeg vil hænge hylder/skabe (bestå fra ikea) og overvejer om vores gipsvæg kan klare dette. Tror skabet vejer totalt 50-55kg. Har også tænkt at hænge et stort tungt spejl ovenover..
Søgte op og kiggede hvad vores vægge består af. Fandt dette: ”Lejlighedsskelvæg: 3x13 gips, træregelstolpe 45x70, 70 isolering, 3x 13 gips”.
Forstår intet af dette. Hvad menes med 3x 13 gips? Er det enkelgips eller noget andet?
Nogen der ved?
Tredobbelt gips på hver side. Altså 6 lag i alt af gipsplader. Det er sandsynligvis på grund af lydisolering mellem lejligheder. Eventuelt også krav på grund af brandsmitte.
Skruer du i reglar er det ingen problem overhovedet. Gips kan gå men føles lidt mere tvivlsomt. Med den rigtige plug/fastgørelsesdon går det nok også.
Nu läste jeg forkert.. Skulle have kigget under ”indervæg” og ikke Lejlighedsskiljende væg...
Så det er altså bare en enkel gipsplade...
Er det slut??
Kan du hænge i regel så er det roligt. Ellers afhænger det nok mere af, hvordan ophængningen er udformet. Men det går garanteret med lidt list og det rette fastgørelsesmateriale.
Hvordan finder man reglerne? Har nok ikke så meget held, at det er præcis der, jeg vil hænge skabet.
Ja, der følger 2 skinner med sagde de. Så måske kan det lade sig gøre? Skal nok spørge i butikken efter de bedste plugs!
Der findes regelsøgere, men en metode, der fungerer godt, er at have en stærk magnet og lede efter skruer, som gipsen er fastgjort med; finder du en, søger du opad og nedad, der bør der findes flere. Så ved du, at du har fundet en stående regel, som du kan tage udgangspunkt i går lodret.
Der findes regelsøgere, men en metode, der fungerer godt, er at have en stærk magnet og lede efter skruer, som gipsen er fastgjort med; finder du én, så søger du opad og nedad, der bør der være flere; så ved du, at du har fundet en stående regel, som du kan gå ud fra går lodret.
Reglerne plejer derefter normalt at stå med 600mm centrum-centrum. Er det et nyere hus, kan det være 450mm også. Er væggen bærende, kan det være 300mm.