Hej!

Jeg har slebet plastmaling fra indersiden af en murstensvæg og spekulerer på, hvilken type puds/mørtel der er bagved? Er det gipsmørtel? Det føles meget "fint" i hænderne.

Huset er fra 1850 men er blevet renoveret i omgange senere, og da en væg har taget skade af plastikmalingen, der er blevet brugt, vil jeg bruge noget diffusionsåbent i stedet (hvordan fungerer eventuel gipsmørtel her?).

Da jeg har brug for at jævne væggen efter slibningen, spekulerer jeg altså på, hvad der er bagved. Hvis nogen har blik for det, må I gerne give tips.

Der er også enkelte huller, og mørtelen bag det finere lag er ret porøst. Vi har haft en bygningsinspektør på stedet, som har målt og de øvrige vægge (inklusive denne), og de skulle være "tørre".

Mvh Daniel

• Nedslibet vægoverflade med tydelige spor af fjernet maling, muligvis gipsbaseret puds bagved, med skader og ujævnheder synlige på væggen.
  • Slidt indvendig murstensvæg viser forskellige lag af puds med strukturer og teksturer efter fjernelse af plastmaling, synligt i overensstemmelse med indlægget.
  • En nærbillede af en slibet væg med synlige pletter og en porøs overflade, muligvis fra gips eller andet byggemateriale bag plastmaling.
C
Det vi ser er nok en slags spartel.

C cpalm sagde:
Det vi ser är nog någon sorts spackel.
Tak for svaret! Det havde ikke overrasket mig, men er det almindeligt at bruge?

Er det i øvrigt passende at sætte gipsbrug på dette, for kalkbrug antager jeg ikke vil hæfte?

C
D Daniel Johnsson sagde:
Tak for svaret! Det havde ikke overrasket mig, men er det almindeligt at bruge?
Om det er almindeligt at fuldspartle inden man maler? Ja. Men jeg antager, at det ikke er det, du mener?
Det ser ud til at være et antal maling- (og potentielt spartel-) -lag der uden på pudset.

Hvad er dit slutmål?

C cpalm sagde:
Om det er almindeligt at bredspartle, før man maler? Ja. Men jeg antager, at det ikke er det, du mener?
Det ser ud til at være et antal lag maling (og potentielt spartel) uden på pudset.

Hvad er dit slutmål?
Forstår naturligvis, at det er almindeligt at spartle, før man maler, hentydede til om det var almindeligt at vælge spartel frem for en slags puds.

Har i hvert fald slebet ned tre lag maling, så det man ser, er en form for finere puds eller spartel som du siger, samt et kraftigere, porøst mørtel bagved.

Det, jeg vil opnå, er at få al plastfarve ned fra ydervæggene, jeg har fræset den ned med karbidskiver for "kun" at fjerne farven, vil undgå at slibe/knække al eksisterende puds ned, på grund af det arbejde, det indebærer (da der er ret meget vægareal i huset). Er nu altså i tvivl om hvilket mørtel jeg skal/bør vælge, ønsker nemlig at glattepudse alt igen og få en diffusionsåben væg. Plastfarven har nemlig forårsaget problemer på en af væggene som sagt.

• Væg nærbillede med slibemærker og afdækket puds og spackel, klar til yderligere behandling i et renoveringsprojekt.
C
D Daniel Johnsson sagde:
Forstår selvfølgelig, at det er almindeligt at spartle, før man maler, jeg mente, om det var almindeligt at vælge spartelmasse fremfor puds af en eller anden slags.
Nej, du har simpelthen ikke nået ned til pudset endnu, men arbejder stadig i maling/spartel-lagene, der ligger ovenpå.

Hvis du skal glatpudse med puds, skal du arbejde dig ned til pudset, helst skal det være helt fri for selv små malerester for et godt resultat. Ikke noget sjovt job, nogle gange kan det fungere bedre med en skærende skraber, typ Olfa.

• Synes
Daniel Johnsson
  • Laddar…
Er det så slemt altså, så er det bare på den igen. Skal prøve med skraberen også, har brugt den nogle steder. Men det er et tidskrævende arbejde helt klart.

Hvilket puds havde du brugt? En finere kalkpuds eller gipspuds?

C
D Daniel Johnsson sagde:
Hvilken puds havde du anvendt? En finere kalkpuds eller gipspuds?
1 mm kalkpuds

• Synes
gaia
  • Laddar…
C cpalm sagde:
1 mm kalkputs
Tak for svaret. Ha' en god aften!

• Synes
cpalm
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.