T
Jeg skal bygge en espalier, der skal være 1,8 m høj og 4 meter lang. Stolperne vil være 70x70 og sidde med 2 meters afstand.
Imellem dem har jeg tænkt mig liggende ribber med en bredde på 45mm.

Spørgsmålet er, om jeg skal bruge 22x45, 28x45 eller 45x45 ribber?
Vil ikke have, at de skal vride sig efter et år.

Jeg har kørt 45x45 på min espalier. Har som du har tænkt ca. 2 m mellem stolperne. Nu har jeg 90x90 stolper med en stående 45 som jeg har skruet de horisontale 45 ribber i. Dels fik jeg et glat udseende, og det var svært at få 4 m 45x45, som var så lige, for at det skulle blive pænt.

• Udendørs hegn oplyst om natten med vandrette trælameller. Hegnet har 90x90 stolper og en pæl i midten med lys. Grus ligger ved bunden.
  • Synes
Pin og 1 anden
  • Laddar…
Jeg ville have taget den billigste, hvis ikke det lokale Kulturråd havde haft indvendinger...

T
A andersda sagde:
Jeg havde taget den billigste, hvis ikke det lokale Kulturråd havde haft indvendinger...
Mener du, at der ikke bliver nogen forskel i vridning på ovenstående dimensioner?

Tykkere end 45x45 med cc på to meter vil garanteret vride sig og krumme sig. Ønsker du en tyndere dimension end 45x45, bør du mindske cc på stolperne.

Først og fremmest er jeg nærig.

Og ja jeg tror forskellen er lille.

Nedbøjningen på grund af egenvægt er helt sammenlignelig mellem de tre forskellige dimensioner, 22x45, 28x45 og 45x45. Den virkelig afgørende faktor er træets kvalitet. 22x45 og 28x45 fra trallbrædder og 45x45 som færdigsavet lægte har alle en meget lav træ kvalitet, som gør materialet mindre egnet til formålet. Jeg ville finde en bræt (45x145 eller bredere) af C 24 klasse, som var virkelig lige og tæt voksende. Derefter ville jeg save ribberne ud med en dyksav og styreskinne. 28x45 tror jeg er en optimal størrelse med hensyn til tilgængeligt fastgørelsesmateriale, men alle dimensionerne er nok brugbare.

T
Tak for jeres forslag.
Hvis man sætter en stående ribbe mellem stolperne, som ikke er forankret i jorden, men kun bruges til at skrue ribberne i, ville det gøre en forskel?

Ja, marginalt til det værre, eftersom det øger belastningen på ribberne.

T
J justusandersson sagde:
Ja, marginalt til det værre, eftersom det øger belastningen på ribberne.
Ok, jeg forstår. De andre stolper er jo støbt i jorden. Men hvis jeg lader de stående ribber stå på fliser i stedet. Ville det forhindre vridninger mere?

T
Joacimz Joacimz sagde:
Jeg har kørt 45x45 på min espalier. Har som du har tænkt ca 2 m mellem stolperne. Nu har jeg 90x90 stolper med en stående 45 som jeg har skruet de horisontale 45 ribberne i. Dels fik jeg et glat udseende så var det svært at få 4 m 45x45 som var så pass lige for at det skulle blive pænt.
De stående ribberne ses ikke på billedet vel?

T Ejmelie sagde:
De stående ribber kan ikke ses på billedet, vel?
Liggende trælamelhegn i en have, med en grill i forgrunden og en bil og træer i baggrunden. Har ikke nogle stående ribber, kun liggende. Skal du have både stående og liggende, kan du nok gå ned noget i tykkelse på ribberne.

• Synes
Tovin
  • Laddar…
T
Joacimz Joacimz sagde:
[billede] Har ikke nogle stående ribber, men kun liggende. Hvis du skal have både stående og liggende, kan du nok gå ned lidt i tykkelsen på ribberne.
Ah ok. Trodde du havde en stående ribbe mellem 90 stolperne for at mindske cc målet.

Joacimz Joacimz sagde:
[billede] Har ikke nogle stående ribber, kun liggende. Skal du have både stående og liggende kan du nok gå ned noget i tykkelse på ribberne.
Hej Joacimz

Jeres dialog her hjælper mig fremad med lignende projekt lige nu :)
Hvordan har ribberne klaret sig disse år? Tænker også at køre 45*45 med ca 2m.
Synes det ser ud til at være lidt kortere mellem stolper end 2m på dit billede, men det kan måske bare være øjet, der snyder.
Tak!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.