Her forleden var et firma her og gravede for at trække "åben fiber" ind til vores hus.
Huset er en 1 1/2-plans villa med "plade på jord" bygget omkring 1990.
Under el-skabet på ydersiden blev der åbenbart gravet en grøft for at nå kanaliseringen fra gamle telefonkabler, og derefter blev der gravet langs med husets fundament til der, hvor fiberen senere skal komme ind.
Efter arbejdet var udført, så jeg, at der også var gravet op (og smidt i min skraldespand) en del materiale fra noget, der ligner isoleringsplader - ca. 5 cm tykke, som på en eller anden måde må have kommet fra, da de gravede for at nå kanaliseringen til fiberen og gravede langs med husets fundament.
Så jeg opfatter det som, at de næsten måtte have siddet langs med husets fundament, nedgravet i den del af fundamentet under selve el-skabet.
Hvad kan disse isoleringsplader/materialer have haft af formål, og hvad betyder det, at de nu tilsyneladende har fjernet dem?
Ca. 5 cm tykke og måske stykker på 40x20 cm store (var i hvert fald det, jeg fandt, som de havde smidt væk).
Som sagt, huset er en 1 1/2 plans villa med plade på jord fra 1990.
Huset findes i Torslanda, altså længst vestpå på Hisingen (Göteborg) ;-)
Vintrene kan jo være ret varierede herude, sidste vinter var det dog meget koldt i en lang periode i februar.
Det er jo lidt "spændende" at de som gravede "grøften" til fiberen fjernede så meget af dette og som det ser ud ikke erstattede det med noget..! :-o
De gravede som sagt en smal "grøft" (ca. 30 cm dyb) lige udenfor husgrunden, men lige nedenfor el-skabet gravede de nok lidt dybere for at nå den kanalisation som f.eks. tele-kabel allerede lå i.
Antager at det kan have været der man er gået helt ind mod husgrunden og ramt dette.
Men sidder der altså sandsynligvis sådan stenuld langs med hele grunden et stykke ned?
Er det så virkelig heldigt at de har fjernet så meget af det som her???
Derudover havde de lagt det helt løst i min skraldespand, hvilket betød at skraldemændene ikke henter skraldet fordi der ligger løst materiale der uden pose..! :-o
Sandsynligvis stenuld, der bruges som frostisolering, hvor i landet ligger huset? Der er lidt forskellige zoner for, hvor meget af den slags man har brug for
Huset er i Torslanda, altså længst vestpå på Hisingen (Göteborg) ;-)
Vintrene kan jo være lidt varierende herude, sidste vinter var det dog meget koldt i en lang periode i februar.
Nu har jeg fået nogle billeder fra firmaet, der har gravet fiber her ved siden af huset, lidt dokumentation af, hvad de har gjort. På den, der er mere nærbillede, kan man jo se nogle spor af det der materiale. Jeg forstår dog ikke helt, hvad disse stenulds-plader har for formål her, eller konsekvensen af, at de nu har fjernet det for mig? Der går jo også lidt andet derunder ved el-skabet - både el, og sikkert lidt længere nede ligger der måske vand/afløb. Jeg er bare lidt "bekymret" over, hvis nu disse stenuldsplader (eller hvad det nu er) har isoleret mod grunden eller mod noget andet - og at det får en eller anden form for konsekvenser. Fiber-firmaet, der gravede, kendte slet ikke til det, de mente, at det sikkert var en form for "fyld", og at man slet ikke har sådanne materialer der. Som sagt, svært at forstå konsekvenserne af det - og jeg tror ikke rigtigt, at isoleringspladerne/materialet er havnet der ved et "tilfælde" som nogen form for "fyld".
Bør være randisolering. Afhængig af hvor huset ligger og andre forhold er det nogle gange ekstra isoleret omkring hjørnerne. Det er som nævnt tidligere, frostisolering.
Burde være randisolering. Afhængig af hvor huset ligger og andre forhold er det nogle gange ekstra isoleret omkring hjørnerne. Det er som nævnt tidligere, tjælisolering.
[billede]
Tak @Centano Huset ligger som sagt i Torslanda.
Det er et almindeligt 1 1/2-plans hus med plade på jorden fra 1990.
Skal jeg så bare "acceptere" at fiberfirmaet, der gravede, simpelthen bare har revet disse stykker af isoleringen væk og ikke erstattet med noget andet???
Nej, jeg synes ikke du skal acceptere, at de har fjernet det, man lægger det jo tilbage, hvis man har gravet det op. Isoleringen er jo lagt der af en grund.
Markpladen er fremstillet af ubrændbar fugt- og vandafvisende ROCKWOOL stenuld. Markplade er en meget stiv og hård plade, der er specielt tilpasset til jordkonstruktioner, stueetage og kældervæg.