Hej!
I vores husbyggeri er vi ved at designe, hvordan ydervæggene/skallen skal konstrueres, men har lidt svært ved at finde præcise svar.
I billedet nedenfor har vi (set udefra):
1. Yderpanel
2. Sømlekt
3. Diffusionsåben vindtætningsdug
4. 80mm træfiberplade
5. OSB
6. Reglet væg (letregel 350mm)
7. Diffusionsåben dampspærre
8. 45mm celluloseisolering
9. Vægregel (installationslag)
10. Panel/gips/hvad de nu end bliver

Det jeg er usikker på er især to ting;
Ifølge producenterne af træfiberpladerne klarer de sig uden vindtætningsdug, hvis de ikke er "særligt udsatte".
Kan man altså flytte vindtætningsdugen ind, så de bliver udenpå den reglede væg og eventuelt undgå OSB på ydersiden?

Hvad er jeres tanker?
 
  • Diagram af husvægssammensætning med lag: yderpanel, spiklækt, vindskyddsduk, træfiberplade, OSB, reglervæg, ångbroms, celluloseisolering, gipspanel.
Hej! Flot og grundig plan I har lavet. Vi efterisolerer lige nu med træfiberskiver og har fra villaejernes riksforbunds ekspertpanel fået rådet at bruge en fugtsimulering fra en konsulent for at være sikre på, at det bliver godt og med de rigtige forhold. Vi fik rådet at finde en, der var interesseret i bygningsbevaring, så vi skulle undgå svar, der kun fokuserede på moderne materialer. Vi skal i hvert fald gøre det. Tilsyneladende behøver de ikke komme, da de indtaster data i Wufi-programmet. Tilsyneladende kan man gøre det selv, hvis man ved meget, da der findes en form for prøveprogram.
 
Hvad er meningen med OSB'en? Er det som støtte for løsuld i reglen? Det føles lidt underligt med OSB der, men det kan måske bare være uvant at se den et andet sted end bag gipsen. Sørg for at den ikke er for damptæt i forhold til dampspærre og vindduk. Der er vel ret sparsomt med lim i sådan en i øvrigt.

En pokkers masse isolering bliver det :) Bliver energibesparelsen så stor, at man kan tjene byggeomkostningerne hjem inden for rimelig tid?
 
Det der synes jeg ligner en rigtig flippet vægkonstruktion!

Hvem har fundet på den, en miljöpartist eller?
 
  • Synes
kulle
  • Laddar…
N nicklas_json sagde:
Hej!
I vores husbyggeri er vi ved at designe, hvordan ydervæggene/skallen skal konstrueres, men har lidt svært ved at finde præcise svar.
I billedet nedenfor har vi (set udefra):
1. Yderpanel
2. Sømstrøer
3. Diffusionsåben vindbeskyttelsesdug
4. 80 mm træfiberplade
5. OSB
6. Regelvæg (letregel 350 mm)
7. Diffusionsåben dampspærre
8. 45 mm celluloseisolering
9. Vægregel (installationslag)
10. Panel/gips/hvad det nu end bliver

Det, jeg er usikker på, er primært to ting;
Ifølge producenterne af træfiberpladerne klarer de sig uden vindbeskyttelsesdug, hvis de ikke er "særligt udsat".
Kan man så altså flytte vindbeskyttelsesdugen ind, så de bliver uden på regelvæggen og eventuelt undlade OSB på ydersiden?

Hvad er jeres tanker?
Jeg synes i øvrigt, at den ser rigtig ud ud fra den type sider, vi surfer omkring på, hvilket synes at være det samme som du, men som sagt, jeg giver det samme tip om en konsulent i stedet, så det virkelig bliver rigtigt... det er ikke sjovt som hos os lige nu, hvor alt står stille, fordi vi ikke har bestilt tydeligt nok, hvad vi vil have af tømreren fra starten (fordi vi ikke vidste nok, så jeg synes, du er grundig!). (y):strong:
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.