På råsponten ligger underlagspapp YAM 2000 og oven på den har jeg lagt Fotplade. Over Fotplade har jeg lagt overfladepapp Glaciär 3. Lavhældende tag. Kondens går ind under pladen og underlagspappen er våd. Hjælper det at lægge tagskotrende i papp? Og kan den lægges oven på underlagspappen?
Taknemmelig for hjælp

• Synes
sdahl
  • Laddar…
Lyder som om den gør, hvad den skal? Man lægger jo en remse under pladen for at kondensen ikke skal komme i kontakt med træet.

Rickard.
Du har gjort i rigtig rækkefølge, men er du virkelig sikker på, at det er kondens og ikke en eller anden lækage højere oppe, der løber ned på underlagspap? Jeg synes, det lyder meget usandsynligt, at der kan dannes kondens på en fodplade, der ligger tæt op ad en underlagspap.

• Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
L Lassetasse sagde:
Lyder som om den gør, hvad den skal? Man lægger jo en remse under pladen for at kondensen ikke skal komme i kontakt med træet.
Så tror du underlagspappen er nok? Den ligger og er våd. Eller skal jeg lægge en remse også under fodpladen?

Rickard. Rickard. sagde:
Du har gjort i rigtig rækkefølge, men er du virkelig sikker på, at det er kondens og ikke noget lækage højere oppe, der løber ned på underlagspappen? Jeg synes, det lyder meget usandsynligt, at der kan dannes kondens på en fodplade, der ligger tæt på en underlagspap.
Ok, skal kigge igen

Hvordan kan du se, at underlagspappen er våd, hvis der ligger ytpapp på?

joakim_j joakim_j sagde:
Hvordan kan du se, at underlagspappen er våd, hvis der ligger ydpap på?
Godt spørgsmål! Det begyndte at regne, før jeg havde lagt alt ydpap 😱 så jeg begyndte at arbejde mig nedad igen for at se, hvor meget der var blevet vådt. Da jeg nåede til den sidste bane, hvor næsten alt var tørt, så jeg langs hele pladen nederst igen våd pap

J
Har du billeder for dette går ikke sammen?

L Lilu75 sagde:
Godt spørgsmål! Det begyndte at regne, før jeg havde lagt alt ytpap😱 så jeg begyndte at arbejde mig nedad igen for at se, hvor meget der var blevet vådt. Da jeg kom til den sidste bane, hvor næsten alt var tørt, så jeg langs hele pladen nederst igen vådt pap
Jeg forstår ikke rigtig... Rev du ytpappen af, som du havde lagt, fordi det begyndte at regne?

joakim_j joakim_j sagde:
Jeg forstår det ikke helt... Rev du ytpappen af, fordi det begyndte at regne?
Jeg så, at regn var løbet ind under ytpappen og tænkte, at det måtte tørre op. Det var meget vådt under. Så jeg fjernede ytpappen, ja.

Jeg lægger en papstrimmel ca 30cm bred, tagfodsplade på den og derefter underlagspap som slutter således, at kanten på den derefter dækkes med nogle cm af overfladepappen.

L Lilu75 sagde:
Jeg så, at regn var løbet ind under tagpappen, og tænkte, at det måtte tørre op. Det var meget vådt under. Så jeg fjernede tagpappen, ja.
Men så er det jo ikke kondens...
Ikke så mærkeligt, at det løber på underlaget, hvis det ikke er færdigt...

Hvordan fik du fjernet ytpappen efter at du havde limet/spikret/skruet den fast?

Jeg bliver lidt i tvivl om underlagspappen...

Ser nu i dit første indlæg, at du måske ikke har lagt nogen underlagspapp mod råspont bortset fra ved tagfodspladen. Det plejer at blive anbefalet.

Altså; strimmel i underlagspapp langs tagfod, plade, underlagspapp på alt eksponeret træ og et stykke ned på tagfodsplade, ytpapp over al underlagspapp og ned til bøjningen i tagfodsplade.

Hvis træet er blevet vådt, bør det tørres nogenlunde, inden du dækker det med papp igen.

Senest redigeret:
  • Synes
Lilu75
  • Laddar…
L Lassetasse sagde:
Hvordan fik du fjernet overpapiret efter at du har klistret/sømmet/skruet det fast?

Jeg bliver lidt bekymret over underlagspapiret...

Ser nu i dit første indlæg, at du måske ikke har lagt noget underlagspapir mod råsponten undtagen ved fodpladen. Det plejer at blive anbefalet.

Altså; strimler af underlagspapir langs tagfoden, plade, underlagspapir på alt eksponeret træ og et stykke ned på fodpladen, overpap hele underlagspapiret og ned til knækket i fodpladen.

Hvis træet er blevet vådt, bør det tørres ud nogenlunde, inden du dækker det med papir igen.
Har lagt underlagspap på hele taget.
Overpapiret havde jeg sømmet, og sømmene trak jeg op igen…

• Wow
Peter_Ker
  • Laddar…
Øv da. Så er undertagspappen jo perforeret og dermed ikke længere tæt.

Jeg vil nok anbefale at begynde forfra med undertagspappen. Alternativet er jo at asfaltere over alle sømhuller...

• Synes
Lilu75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.