2,189 læst ·
16 svar
2k læst
16 svar
Hvilken rækkefølge lægger man pap og plade ved tagfod
Side 1 af 2
På råsponten ligger underlagspapp YAM 2000 og oven på den har jeg lagt Fotplade. Over Fotplade har jeg lagt overfladepapp Glaciär 3. Lavhældende tag. Kondens går ind under pladen og underlagspappen er våd. Hjælper det at lægge tagskotrende i papp? Og kan den lægges oven på underlagspappen?
Taknemmelig for hjælp
Taknemmelig for hjælp
Lyder som om den gør, hvad den skal? Man lægger jo en remse under pladen for at kondensen ikke skal komme i kontakt med træet.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 421 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,421 indlæg
Du har gjort i rigtig rækkefølge, men er du virkelig sikker på, at det er kondens og ikke en eller anden lækage højere oppe, der løber ned på underlagspap? Jeg synes, det lyder meget usandsynligt, at der kan dannes kondens på en fodplade, der ligger tæt op ad en underlagspap.
Ok, skal kigge igenRickard. sagde:
Godt spørgsmål! Det begyndte at regne, før jeg havde lagt alt ydpap 😱 så jeg begyndte at arbejde mig nedad igen for at se, hvor meget der var blevet vådt. Da jeg nåede til den sidste bane, hvor næsten alt var tørt, så jeg langs hele pladen nederst igen våd papjoakim_j sagde:
Jeg forstår ikke rigtig... Rev du ytpappen af, som du havde lagt, fordi det begyndte at regne?L Lilu75 sagde:
Bedrevidende
· östergötland
· 2 774 indlæg
Hvordan fik du fjernet ytpappen efter at du havde limet/spikret/skruet den fast?
Jeg bliver lidt i tvivl om underlagspappen...
Ser nu i dit første indlæg, at du måske ikke har lagt nogen underlagspapp mod råspont bortset fra ved tagfodspladen. Det plejer at blive anbefalet.
Altså; strimmel i underlagspapp langs tagfod, plade, underlagspapp på alt eksponeret træ og et stykke ned på tagfodsplade, ytpapp over al underlagspapp og ned til bøjningen i tagfodsplade.
Hvis træet er blevet vådt, bør det tørres nogenlunde, inden du dækker det med papp igen.
Jeg bliver lidt i tvivl om underlagspappen...
Ser nu i dit første indlæg, at du måske ikke har lagt nogen underlagspapp mod råspont bortset fra ved tagfodspladen. Det plejer at blive anbefalet.
Altså; strimmel i underlagspapp langs tagfod, plade, underlagspapp på alt eksponeret træ og et stykke ned på tagfodsplade, ytpapp over al underlagspapp og ned til bøjningen i tagfodsplade.
Hvis træet er blevet vådt, bør det tørres nogenlunde, inden du dækker det med papp igen.
Senest redigeret:
Har lagt underlagspap på hele taget.L Lassetasse sagde:Hvordan fik du fjernet overpapiret efter at du har klistret/sømmet/skruet det fast?
Jeg bliver lidt bekymret over underlagspapiret...
Ser nu i dit første indlæg, at du måske ikke har lagt noget underlagspapir mod råsponten undtagen ved fodpladen. Det plejer at blive anbefalet.
Altså; strimler af underlagspapir langs tagfoden, plade, underlagspapir på alt eksponeret træ og et stykke ned på fodpladen, overpap hele underlagspapiret og ned til knækket i fodpladen.
Hvis træet er blevet vådt, bør det tørres ud nogenlunde, inden du dækker det med papir igen.
Overpapiret havde jeg sømmet, og sømmene trak jeg op igen…
Øv da. Så er undertagspappen jo perforeret og dermed ikke længere tæt.
Jeg vil nok anbefale at begynde forfra med undertagspappen. Alternativet er jo at asfaltere over alle sømhuller...
Jeg vil nok anbefale at begynde forfra med undertagspappen. Alternativet er jo at asfaltere over alle sømhuller...