Vi har en ydervæg, træstolper med træpanel udvendigt. Udefra og ind er der træpanel, glasuld 70 mm, byggplast. Ønsket er en pudset væg indvendigt, som derefter skal hvidmales.

Jeg var hos Beijer, og deres foreslåede løsning koster 1000 kr pr. m2 i materialomkostninger, uden arbejde. Det synes jeg er urimeligt dyrt. De foreslog Aquaroc facadeplade à 400 kr/m2, glasfiberarmeringsnet, glasfiberarmeret pudsemørtel à 360 kr sækken. Som sagt, det er jeg ikke villig til at betale for.

Jeg tænker, at det må være total overkill at bygge en *udendørsfacade*, når det er et spisestue, indendørs. Ingen vask i rummet, intet vådrum overhovedet.

Hvad er det f.eks. som forhindrer, at man sætter Fermacell fibergipsplade til vådrum op, sætter pudsenet (metal) på den, og pudser med Pudsning C? (Jeg har talt med producenten, skal ringe en anden fyr der i morgen igen.)
https://www.byggmax.se/skivmaterial/gipsskivor/fibergipsskiva-för-våtrum-m.m.-p07540

Jeg er også bevidst om, at jeg egentlig burde have en luftspalte tættest på ydervæggen, men den er blot et plank til naboen, og det er ikke en aktuel mulighed. Vi taper folien omhyggeligt og sørger for undertryk via ventilation i stedet. Som sagt, det er ikke fleksibelt, så lige denne del er ikke så meget værd at diskutere, det jeg undrer mig over, er hvordan man pudser indersiden for mindre end 1000 kr meteren.

Tak på forhånd!

H
K kamrate sagde:
Vi har en yttervägg, trästolpar med träpanel utvändigt. Utifrån och in så är det träpanel, glasull 70 mm, byggplast. Önskemålet är en putsad vägg invändigt, som sedan skall vitmålas.

Jag var på Beijer, och deras tänkta lösning går på 1000 kr per m2 i materialkostnad, utan arbetet. Det tycker jag är orimligt dyrt. De föreslog Aquaroc fasadskiva à 400 kr/m2, glasfiberarmeringsnät, glasfiberarmerat putsbruk à 360 kr säcken. Som sagt, det där är jag inte villig att betala för.

Jag tänker mig att det måste vara total overkill att bygga en *utomhusfasad* när det är ett matrum, inomhus. Ingen vask i rummet, inget våtrum alls.

Vad är det t ex som hindrar att man sätter upp Fermacell fibergipsskiva för våtrum, sätter putsnät (metall) på den, och putsar med Putsbruk C? (Jag har talat med tillverkaren, skall ringa en annan gubbe där imorgon igen.)
[link]

Jag är också medveten om att jag egentligen borde ha en luftspalt närmast ytterväggen, men den är ett plank till grannen och det är inte en aktuell möjlighet. Vi tejpar folien noga och sörjer för undertryck via ventilation istället. Som sagt, det är inte flexibelt, så just den biten är inte så lönt att diskutera, det jag undrar över är hur putsa insidan för mindre än 1000 kr metern.

Tack på förhand!
gipsbruk då?
blir inte samma look?

Helt enig, brug kakelfix, det kan sættes på næsten hvilken som helst plade. Tør. Derefter puds på det. Mal.

Jeg er opmærksom på, at der findes gipsbrug. Skal jeg tolke jer som, at I mener, det ville være fint at tage en "almindelig" gipsplade til indendørs brug, bruge den som plade, og derefter
- bruge gipsbrug (henke_benke)
- grunde med fliseklæber, derefter pudse (Martenw)

Det ville være rart, hvis I kunne udvikle lidt mere, hvordan I forestiller jer det, og måske med hvilken baggrundserfaring I anbefaler metoden. Det er ikke, fordi jeg ikke stoler på jer, men der er mange meninger fra forskellige steder, svært at afgøre, hvem der har "ret".

Kør almindelig gips, sæt papirstrimmel i samlingerne og derefter bruger du Dalapro Deco. Deco er færdigblandet puds (hvidpigmenteret) og er enkel at bruge.

S SpackelFredrik sagde:
Kør almindelig gips, sæt papirstyr på samlingerne og derefter kører du Dalapro Deco. Deco er færdigblandet puds (hvidpigmenteret) og er enkel at bruge.
Ja, det er jo primært visuelt, at det skal se ud som puds, så at sige. Det er en bestilling fra en højere instans, dvs. hjertets rose ønsker det sådan, og det er garanteret visuelt mere end funktionen.

• Synes
JV ALLFIX
  • Laddar…
Casaloco
Du kan køre almindelige gipsplader og derefter strukturfarve eller blande i strukturmiddel, skal give en "pudslignende" overflade.

Senest redigeret:
Jeg satte fix på osb, derefter vanlig finpuds. Ingen revner, 2 år siden. Er normalbegavet )

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.