Skal lappe fuger i min skorsten og er kommet frem til, at jeg burde have KC-mørtel. Fandt en halvfuld sæk mørtel i garagen men kan ikke forstå disse betegnelser. Er det her jeg har KC:
https://www.bauhaus.se/mur-putsbruk...MI6PSv86qG7AIVE5OyCh1pQQXeEAQYASABEgJO1vD_BwE

Eller er det denne jeg skal anskaffe:
https://www.bauhaus.se/murbruk-m2-5-20kg-sack

I den anden står der at det er KC-type men den ligner den jeg har. Og det står på min pose at det er kalk og cement som bindemiddel men nogen fordeling angives ikke.

Tak for vejledning.

Bedste svar

Claes Sörmland
KC-mørtel er en forkortelse for kalkcementmørtel. Denne mørteltype er en ældre type, der indeholder to bindemidler, hydreret kalk og portlandcement. Bemærk, at det netop er hydreret kalk i produktet, hvilket gør, at den hydrerede kalk kan hærde og danne almindelig kalk (også kaldet kridt eller kalksten). Det gør, at den binder sanden (tilslaget i produktet).

De fleste produkter i dag er ikke KC-mørtel, men rene portlandcementprodukter. Men de indeholder mel af kalksten som tilslag, fordi det påvirker, hvordan portlandcementen hærder. Altså ikke som bindemiddel. Portlandcement blandet med kalkstensmel kaldes for murmørtel (blev oprindeligt solgt fra 50'erne som "Gullex" i Sverige, navnet eksisterer stadig).

MUR & PUDSMØRTEL PROBAU B/M 2,5 - 20KG opgives som en KC-mørtel i produktbladet:

Tekstboks med overskrifter Bindemiddel og Kalk/Cement.

MURMØRTEL M2,5 20KG/SÆK er ikke en KC-mørtel ifølge produktbladet:

Produktbeskrivelse af mørtel baseret på murcement til almindelige mureopgaver.

(Brug ikke gammelt åbnet mørtelpulver, der har ligget længe i garagen.)

Senest redigeret:
Fug med hydraulisk kalkmørtel i stedet, medmindre fugerne er meget mørke på resten af huset. Det bliver pænere, hvis du matcher farven på fugen med resten, hvis du har en murstensfacade. Hydraulisk kalkmørtel er tilstrækkeligt hård mørtel (næsten som almindelige c-mørter, som også er gode at fuge om med) men også meget fleksibel, så der er ingen risiko for, at du får løse forbindelser mellem sten og fuger på grund af, at mørtlen er for stiv. Derefter er det bare at vaske alt det af, du har klattet med saltsyre, og det går meget lettere af end c-mørtel.

• Synes
guggen og 1 anden
  • Laddar…
Claes Sörmland
Godt valg, hvis det er et ældre hus! Taler vi om typiske 60’er-huse, er KC-pudsen nok mere tidstypisk.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.