12,711 læst ·
55 svar
13k læst
55 svar
Hvilken fræser til lige spor?
Renovatør
· Näverkajakens födelseort
· 797 indlæg
Der er ingen grund til at bruge sådan en tone i et venskabeligt forum.arneri68 sagde:
Hvis man skal være kritisk, så burde ts have været mere åben i tråden han startede før om hvilket værktøj der burde bruges.
Flere af os stemte for at lave udtaget med håndklinge, hvilket ville have været let, risikofrit og med perfekt resultat.
Så hvad I siger er, at en fræser til 4000 kr med 1300 w ikke skal kunne fræse en 10 mm dyb rille i MDF på én omgang? I så fald må man betragte det som brugerfejl ja.
MEN problemet med, at den ikke kunne holde dybden, består, der kan jeg ikke se, hvordan jeg kunne have gjort det bedre.
Jo, jeg kunne have savet, og det var plan B, men dette blev bedre, da jeg slap for at sætte så mange skruer, nu var 4 per skab nok, ellers ville det være blevet 8.
Kan tilføje, at den præcise modelbetegnelse på fræseren er Bosch GOF 1300 CE Professional
MEN problemet med, at den ikke kunne holde dybden, består, der kan jeg ikke se, hvordan jeg kunne have gjort det bedre.
Jo, jeg kunne have savet, og det var plan B, men dette blev bedre, da jeg slap for at sætte så mange skruer, nu var 4 per skab nok, ellers ville det være blevet 8.
Kan tilføje, at den præcise modelbetegnelse på fræseren er Bosch GOF 1300 CE Professional
Et fræsestål med en diameter på 20 mm er i denne sammenhæng stort. I betragtning af at motoren ikke kunne klare det (som du skrev), var det for meget.snowjim sagde:
At fræsen ikke holdt indstillet dybde skyldes, at du fjernede for meget. Det er også sket for mig, så du er ikke alene.
Burde ikke have været noget problem.snowjim sagde:Så hvad I siger er, at en fræser til 4000 kr med 1300 w ikke skal kunne fræse 10 mm dybd spor i MDF på en runde? I så fald må man betragte det som brugerfejl ja.
MEN problemet med at den ikke kunne holde dybden består, der ser jeg ikke hvordan jeg kunne have gjort det bedre.
Sikkert kunne jeg have savet og det var plan B, men dette blev bedre, da jeg slap for at sætte så mange skruer, nu var 4 per skab nok, ellers ville det være blevet 8.
Kan tilføje, at den eksakte modelbetegnelse på fræseren er Bosch GOF 1300 CE Professional
Lyder som om motoren enten slog fra, eller du fødte for hurtigt, eller så var fræserstålet sløvt.
Min erfaring er dog med 1600-modellen, men jeg kan ikke tro, at der skulle være nogen kæmpeforskel, bortset fra at man skal føde lidt langsommere.
Eller så var maskinen i dårlig stand, det var som sagt 1300 w og at sammenligne den med en Mecc eller hvad det nu kan være for en billig fræser, tror jeg ikke på.arneri68 sagde:
Hvordan mener du med dybden? Hvorfor skulle fræseren overhovedet kunne ændre dybden? For mig lyder det som en kraftig fejlkonstruktion, hvilket jeg tvivler på. Jeg var ekstra forsigtig anden gang med at presse fræseren ned uden at trykke den mod retskinnen i stedet, men trods det gik den ned et par mm på bare 50-60 cm.
Du kan sige hvad du vil, men jeg føler mig ganske sikker på, at denne maskine havde gjort sit. Så kan det selvfølgelig være muligt, at 20 mm på en dybde af 10 mm var for meget for mig, selvom jeg tvivler på det, men det var som sagt ikke det eneste problem med maskinen.
Nej man synes jo ikke det. Motoren stoppede ikke helt, men den huggede til og hoppede, hvilket gjorde, at sporet ikke blev helt lige. Jeg prøvede at køre meget langsomt frem over overfladen i forskellige hastigheder, men ingen større forskel.sblixten sagde:
Men med tanke på, hvordan maskinen så ud, føles det som om, der var noget galt med den. Jeg kunne have forventet dette problem fra en billighedsfræser til et par 100 kr, men en maskine til 40000 kr skulle da kunne køre 20 mm x 10 mm i MDF uden nogen større problemer.
Tænkte på denne tråd i dag da jeg fræsede 16mm dybe spor med 20mm fræsejern.
Jeg planlagde to omgange og kørte 8mm første omgang.
Det var intet problem, men jeg valgte alligevel at planlægge om, så jeg kunne føde hurtigere og tog 4mm ad gangen efter første omgang. Dette føltes som en bedre/nemmere metode, og da indføringen gik hurtigere, tog det ikke meget ekstra tid.
Det jeg forsøger at sige er, at det er lettere at tage lidt ad gangen, som mange har skrevet i tråden.
Dette var dog i massiv eg.
Jeg planlagde to omgange og kørte 8mm første omgang.
Det var intet problem, men jeg valgte alligevel at planlægge om, så jeg kunne føde hurtigere og tog 4mm ad gangen efter første omgang. Dette føltes som en bedre/nemmere metode, og da indføringen gik hurtigere, tog det ikke meget ekstra tid.
Det jeg forsøger at sige er, at det er lettere at tage lidt ad gangen, som mange har skrevet i tråden.
Dette var dog i massiv eg.
Angående at fræse flere gange eller tage meget på én gang, synes jeg, at man skal have et lidt større perspektiv. Det eneste argument, jeg kan se for at fræse meget i ét stræk, er, at det ville tage mere tid. På nedsiden derimod er der:
- Større risiko for kast, hvis man skal bruge mere kraft til flytning
- Større risiko for, at det brænder
- Slider på værktøjet
I betragtning af hvor lidt tid man sparer i forhold til den samlede projekttid, næsten uanset hvad man beskæftiger sig med, ser jeg meget lidt mening i at køre det hele på én gang.
- Større risiko for kast, hvis man skal bruge mere kraft til flytning
- Større risiko for, at det brænder
- Slider på værktøjet
I betragtning af hvor lidt tid man sparer i forhold til den samlede projekttid, næsten uanset hvad man beskæftiger sig med, ser jeg meget lidt mening i at køre det hele på én gang.
Klik her for at svare