Hej,

Jeg skal fræse en Hide the lite profil thin i en IKEA dækplade:

7501294p.jpg
7501294m.jpg

Det er 2 plader, der skal fræses, en på næsten 2.40 og en på 60 cm.

Skal man leje en finere fræser til dette eller skal man købe en fræser? Og hvilken type fræser er bedst til dette job?

Jeg har en rundsav (Bosch GKS 165) men hvad jeg kan se, så kan man ikke ændre savdybden så meget.

Fræs med skinne er det du har brug for, lej hvis du ikke har mere arbejde til den.

Stefan N sagde:
Fræser med skinne er det du har brug for, lej en, hvis du ikke har mere arbejde for den.
Aha, ja, alternativet var ellers fræser med anslag eller at man kørte efter en retskinne. Men jeg har ikke andet jeg skal fræse og har egentlig aldrig følt behov for en fræser. Skal jeg købe en, så koster den vel 1500 kr alligevel, og da er det stadig uden skinne. Skal man leje, så er det sandsynligvis ikke mere end et par 100 lapper.

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med, at savdybden ikke kan ændres, så den kan spores med den.
Nu har jeg aldrig prøvet lige præcis den sav, du har, men på dem, jeg har brugt, kan savdybden justeres fra nul.

sblixten sagde:
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at savdybden ikke kan ændres så det går at spore med den.
Nu har jeg aldrig prøvet netop den sav du har, men på dem jeg har brugt, kan savdybden justeres fra nul.
Kontrollerede manualen og det ser ud til at kunne justeres. Dog er spørgsmålet, hvor godt det bliver at arbejde med en rundsav her? Det føles som ret meget ekstra arbejde, eftersom retlinjalen skal flyttes for hvert spor man skal lave, indtil man når op på 20,4 mm.

snowjim sagde:
Kontrollerede manualen og det ser ud til at kunne justeres. Dog er spørgsmålet, hvor godt det bliver at køre med en rundsav her? Føles som ret meget ekstra arbejde, når man tænker på, at rettebrættet skal flyttes for hver rille, man skal lave, indtil man når op på 20,4 mm.
Formentlig mindre ekstra arbejde end det tager at tage ud og leje en fræser ;)

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Og du tror det bliver samme resultat?

Stefan N sagde:
Og du tror det bliver samme resultat?
Det gør jo ikke noget, om det slår på en millimeter hverken i sidled eller dybde i dit tilfælde, da profilen dækker det.
Så slutresultatet vil definitivt blive det samme.

Nemlig er det lettest at save ydermålene først, så derefter et eller to snit imellem. Remserne, der bliver imellem, bryder du væk med kniv eller stemmejern.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Jeg tjekkede med Cramo, og de ville have 170 kr ekskl. moms og forsikring for selve overfræseren, og så køber man skærene, hvilket koster 200 kr ekskl. moms. Så i alt vil det ende på ca. 500 kr inkl. alt for at leje den 1 dag.

De har ingen overfræsere, der følger skinner med, men man bruger en anslag, siger de.

Hvis jeg skulle købe en, ville det sandsynligvis være denne Makita: https://www.toolab.se/product/RP0900K-Makita-Overhandsfras-8mm-900W, men det er stadig 1500 kr, og så plus skær på det.

Ikke noget indlysende valg direkte.

Måske kan man køre med rundsaven alligevel. Jeg ved dog af erfaring, siden jeg savede dækplader, at det bliver ikke 100% lige, selv med retskinne monteret, dvs. man kan mærke ujævnheder i træet, selvom det ikke kan ses, måske spiller det en mindre rolle?

I dette tilfælde er det som sagt en 2400 mm plade og en 600 mm plade.

Hvor tyk er pladen? 13mm? og udtag 9?

Dækpladen fra IKEA er 13 mm tyk og bredden for listen kan man se i min øverste post er 20,4 mm, antager at 20 mm fungerer godt da med lidt vold.

Udtagen er jeg ikke helt med på, men du måske mener hvor langt fra kanten? Bænkskabene er 60 brede og bænkskabene er 38,6 cm. Jeg gætter på, at man vil have listen ca. 8-9 cm inde, hvilket så gør, at den havner midt over bænkskiven.

Skal dækspladen sidde under overskabene? Hvis ja, hvorfor ikke bare save en rille til listen?

dof sagde:
Skal dækskiven sidde under overskabene? Hvis ja, hvorfor ikke bare save en rille til listen?
Jeg antager, at du mener, hvorfor man ikke monterer listen direkte i vægskabene? Jo, fordi dækskiven er 13 mm tyk, og fræsningen skal ned ca. 9 mm, så der bliver 4 mm spånplade tilbage, som skal holde underdelen. Efter samtale med IKEA var de enige i, at det ikke var nogen god idé overhovedet, især i betragtning af at denne rille skal gå gennem alle vægskabene. Desuden sidder der grimme skruer på undersiden, som man gerne vil dække med dækskiven.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.