M
Hus fra 63, fyrrummet har gipsplader i loftet og er malet med en eller anden slags strukturmaling. Er der nogen, der ved, hvad det er, de har malet med, og om man tør slibe på dette?

• Struktureret væg med malet overflade i pannrum, tydelige ujævnheder og tekstur ses.
  • Gipsskivor i loft, malet med strukturmaling, set i et 60'er hus' fyrkælder.
Senest redigeret:
BirgitS
Ikke helt hvad du spurgte om, men er du sikker på, at det er gipsplader og ikke eternitplader?
Det var almindeligt med eternitplader i fyrrum, da de er brandtætte.

Når det kommer til farven, ser det mest ud som om, de hurtigt har klattet en billig farve på bare for at dække overfladen.

M
Ja jeg er helt sikker på, at det er gips, da et gammelt vandrør blev fjernet fra loftet, da vi renoverede køkkenet på overetagen. Man kan tydeligt se det hvide gips og papirlaget.
Dog har man jo læst, at man kunne tilsætte asbest i maling, og at det kan give en struktur.
På visse steder ser det ud som klumper, mens andre steder er der helt glatte strøg. De har ikke været særlig omhyggelige i hvert fald.

M
BirgitS BirgitS sagde:
Ikke rigtig hvad du spurgte om, men er du sikker på at det er gipsplader og ikke eternitplader?
Det var almindeligt med eternitplader i fyrrum, da de er brandtålige.

Når det kommer til farve, ser det vel mest ud som om de hurtigt har smurt en billig farve på bare for at dække overfladen.
BirgitS BirgitS sagde:
Ikke rigtig hvad du spurgte om, men er du sikker på at det er gipsplader og ikke eternitplader?
Det var almindeligt med eternitplader i fyrrum, da de er brandtålige.

Når det kommer til farve, ser det vel mest ud som om de hurtigt har smurt en billig farve på bare for at dække overfladen.
Væg med revner og eksponeret gips, delvist dækket af skum, som antyder reparation eller renoveringsarbejde. Det må da være gips?

M Mads93 sagde:
Derimod har man jo læst, at man kunne tilsætte asbest i maling, og at det kan give en struktur.
Betvivler det stærkt, at asbest er blevet blandet i malingen. Hvorfor skulle man gøre det?
Asbestfibrene er så små, at de næppe kan påvirke strukturen.

• Synes
Mads93
  • Laddar…
de

• Synes
reez
  • Laddar…
L lob sagde:
de
:surprised: ? :thinking:

M
Immobil Immobil sagde:
Betvivler det stærkt, at asbest er blandet i malingen. Hvorfor skulle man gøre det?
Immobil Immobil sagde:
Betvivler det stærkt, at asbest er blandet i malingen. Hvorfor skulle man gøre det?

Tænker om det var tænkt som brandsikringsmaling på gipsen i stedet for at sætte op eternit? Men jeg har ingen idé. Jeg kan intet

BirgitS
Så tror jeg, at man på et senere tidspunkt har udskiftet noget til gipsplader, eller også har man sat gipspladerne op for at få en bedre overflade.

Havde en slægtning med et rækkehus fra midten af 50'erne, og der var der betonloft ovenpå kælderen, og der så man mønstret af brædderne, som dannede støbeformen, og så havde man bare smurt med tyk hvid maling for at skjule betonen.

• Synes
Mads93
  • Laddar…
M Mads93 sagde:
Tænker om det var tænkt som brandsikringsmaling på gipsen i stedet for at sætte eternit op? Men jeg har ingen anelse. Jeg kan ingenting
1963 brugte man næppe brandsikringsmaling. Da anbefalede man Eternit i stedet.

• Synes
Mads93
  • Laddar…
M
Immobil Immobil sagde:
1963 brugte man næppe brandbeskyttende maling. Dengang anbefalede man Eternit i stedet.
Tak for svarene!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.