É
Jeg kigger på TræGuiden vedrørende forbindelse mod etagedæk for at lave konstruktionsplaner. Hvad jeg kan se, fremgår det ikke i teksten, hvad forskellen er, men når man ser på billederne, antager jeg, at den første er på det, man kan kalde kortsidens væg, og den anden er på langsiden.

Men er der nogen grund til, at man har ført den nederste etages væg helt op til oversiden af etagedækket? Kan man lige så godt i stedet gøre alle vægge på nederste plan lige høje? Når jeg så bygger etagedæk (før etage 2), er der ganske vist ingen væg for gulvbjælken (kaldet kantbjælke på billede 2) at "ligge" mod.

Men er det den eneste ulempe? Kan man gøre det på en hvilken som helst måde for resten?

Kortsiden/gavl:
Diagram over tværsnitsvisning af vægforbindelse til mellemlag med nummererede komponenter, herunder isolering, bjælkelag og vægpanel.

Langsiden:
Diagram af bygningsdetalje, viser isolering og bjælkelag. Nummererede sektioner beskriver materiallag, bl.a. kantbjælke og vægisolering.

É
Ja det er sikkert praktisk, hvis man er indsat, men det er jeg ikke, så jeg holder mig til traditionelle metoder.

Ingen som kan svare på, om det spiller en rolle, hvordan man laver gavlen? Da den anden væg er af lecablock eller lignende, ville det efter min mening være bedst at lade overetagens vægge begynde i underkanten af mellemetagens tag.

Tomture61
Jeg vil forsøge at forklare lidt mere om mine drømme, om det mere perfekte hus. Jeg bor i et hus bygget i 2008, 1,5 etage. Alt, der sker i stueetagen, kan høres på overetagen; hvis nogen går på gulvet eller taler, kan det høres ovenpå.

Huset er bygget på en 15 cm tyk betonplade, og den bærende væg i midten af stueetagen står direkte på betonen. Spær med underarm hviler direkte på ydervægge og bærende væg. På undersiden af underarmen er der et lag gips - listepanel, mellemetagen har isolering fyldt til 90%, på overetagen er der skruet/limet gulvspån, i vores soveværelse er der 5 mm trinlydsisolering lagt + 15 mm trægulv. Alligevel mener jeg, at lydkomforten kunne være MEGET bedre.

Så til dig, der står i startskuddene for at bygge et nyt hus, vil jeg bare give dig et tips ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.