Hej
Har forsøgt at finde svaret men orker ikke lede længere.
Vi er lige flyttet ind i en gammel lille hundredårig gård. Indervæggene er tretex =O(
Vi planlægger ikke at renovere men har brug for at hænge en del hylder op. Kan det overhovedet lade sig gøre?
Lige nu er jeg gået i stå med at finde plugs, der virker til at hænge en stang op til at hænge gryder på. Virker det med molliplugs?
Hvor tyk skal jeg regne med at pladen er?
Hilsen
Henrietta
Har forsøgt at finde svaret men orker ikke lede længere.
Vi er lige flyttet ind i en gammel lille hundredårig gård. Indervæggene er tretex =O(
Vi planlægger ikke at renovere men har brug for at hænge en del hylder op. Kan det overhovedet lade sig gøre?
Lige nu er jeg gået i stå med at finde plugs, der virker til at hænge en stang op til at hænge gryder på. Virker det med molliplugs?
Hvor tyk skal jeg regne med at pladen er?
Hilsen
Henrietta
Er I sikker på, at der ikke er noget fornuftigt bag tretexen? Den blev jo brugt som overfladeskive og isolering, og det er jo ikke umuligt, at der findes "træ" bagved. Kun tretex i sig selv som væg ville være ret svagelig.
I mit tilfælde fandtes der 22mm tykt fer og not-træ bag tretexen - Nu er mit hus jo ganske vist kun 60 år gammelt.
I mit tilfælde fandtes der 22mm tykt fer og not-træ bag tretexen - Nu er mit hus jo ganske vist kun 60 år gammelt.
Efter 8 stykker huller kan jeg konstatere følgende:
Hul 1 (derefter begyndte jeg at søge tips) var der en luftspalte på ca. 2-3 cm bagved og derefter mørtel.
Hul 2 - mørtel direkte efter tretexpladen.
Hul 3 (samme højde som hul 1) en lægte, formoder jeg.
Hul 4 - mørtel og formodentlig en sten efter 2 cm =O(
Hul 5 - samme som hul 3 - en lægte.
Hul 6 - muligvis en cm luft og derefter tegl?
Hul 7 og 8 - mørtel
Jeg satte to IKEA stænger op, som man hænger køkkenredskaber fra, altså ca. 6 cm afstand vertikalt og ca. 1 meter horisontalt.
Forsøgte at finde lægter med banke-metoden og med lægte-søgning - ikke god til at høre, og søgeren bippede vildt uden nogen som helst struktur...
Jeg syntes, damen vi købte huset af, havde overdrevet lidt med store plugs på 9-10 mm diameter og store skruer på 8-10 cm til GARDINSTÆNGER - men begynder at forstå nu =O)
Vi har ikke så meget gulvplads, så vi har (tænkt os) væghængte hylder. Der er et stykke indervæg, som er solid, men resten er en blanding af - HVAD??
Har testet med lægtesøgning, og den kan vise på fast væg på et givet sted - en meter op og en meter horisontalt - midt i en ydervæg. Så er der stille en meter horisontalt osv. Huset er en lille "skånelænga" i Sjöbo, bygget for ca. hundrede år siden. 79 kvm. Torpargrund. Lertegl. Bindingsværk - siger min mand, jeg har helt misset den del. Synlige loftsbjælker - så jeg må måske skrue i dem fra nu af, men det synes jeg ville være synd, eller hvad?
Har nogen et tips om en hjemmeside, hvor jeg kan læse om huse af denne slags?
Hul 1 (derefter begyndte jeg at søge tips) var der en luftspalte på ca. 2-3 cm bagved og derefter mørtel.
Hul 2 - mørtel direkte efter tretexpladen.
Hul 3 (samme højde som hul 1) en lægte, formoder jeg.
Hul 4 - mørtel og formodentlig en sten efter 2 cm =O(
Hul 5 - samme som hul 3 - en lægte.
Hul 6 - muligvis en cm luft og derefter tegl?
Hul 7 og 8 - mørtel
Jeg satte to IKEA stænger op, som man hænger køkkenredskaber fra, altså ca. 6 cm afstand vertikalt og ca. 1 meter horisontalt.
Forsøgte at finde lægter med banke-metoden og med lægte-søgning - ikke god til at høre, og søgeren bippede vildt uden nogen som helst struktur...
Jeg syntes, damen vi købte huset af, havde overdrevet lidt med store plugs på 9-10 mm diameter og store skruer på 8-10 cm til GARDINSTÆNGER - men begynder at forstå nu =O)
Vi har ikke så meget gulvplads, så vi har (tænkt os) væghængte hylder. Der er et stykke indervæg, som er solid, men resten er en blanding af - HVAD??
Har testet med lægtesøgning, og den kan vise på fast væg på et givet sted - en meter op og en meter horisontalt - midt i en ydervæg. Så er der stille en meter horisontalt osv. Huset er en lille "skånelænga" i Sjöbo, bygget for ca. hundrede år siden. 79 kvm. Torpargrund. Lertegl. Bindingsværk - siger min mand, jeg har helt misset den del. Synlige loftsbjælker - så jeg må måske skrue i dem fra nu af, men det synes jeg ville være synd, eller hvad?
Har nogen et tips om en hjemmeside, hvor jeg kan læse om huse af denne slags?
Tretexen holder kun til ting, du kan hænge på knappenåle, Mao så skal du ind til murstenene for at kunne fastgøre noget.
Googla, snak med naboer, snak med tidligere ejer eller vent på tips herfra. Opreget tretex lyder ikke helt enkelt at håndtere desværre.
Googla, snak med naboer, snak med tidligere ejer eller vent på tips herfra. Opreget tretex lyder ikke helt enkelt at håndtere desværre.
Vægge i gamle skånehuse er meget svære at hænge noget på andet end malerier. Vanskeligheden skyldes ikke først og fremmest tretexten, men materialet i væggene. Hvis du er heldig, får du måske fat i en mursten, men lige så ofte har du boret i en fuge af porøs kalkmørtel eller i en ubrændt lertegl. Jeg tror, I simpelthen må tænke anderledes og satse på at møblere med hylder og skabe, der står på gulvet. En anden mulighed, jeg har overvejet, er at bygge en slags fastgørelsesanordning i træ, som fastgøres til loftbjælkerne eller til den bjælke, der normalt er øverst på væggen.
Hvis tretexten er frisk og ikke lugter muggent, er det et ret godt materiale til sådan nogle gamle huse. Bedre end gipsplader.
Dem, der radikalt renoverer sådanne gamle huse, plejer at bygge indre vægge af leca. dvs. et hus inde i huset, både isolerende og giver stabilitet til gamle porøse vægge. Men noget sådan er kun værd, hvis det er et rigtigt forfaldent hus.
Hvis tretexten er frisk og ikke lugter muggent, er det et ret godt materiale til sådan nogle gamle huse. Bedre end gipsplader.
Dem, der radikalt renoverer sådanne gamle huse, plejer at bygge indre vægge af leca. dvs. et hus inde i huset, både isolerende og giver stabilitet til gamle porøse vægge. Men noget sådan er kun værd, hvis det er et rigtigt forfaldent hus.
Senest redigeret:
Så jeg, at du spurgte efter tips til hjemmesider og sådan.. Herligt med folk, der søger viden, inden de begynder at rive!d^_^b
Her er mine standardtips. (Der findes sikkert mere)
Gode bøger:
"Skånelængder : at forstå og bevare en kulturarv" af Ove Torgny
ISBN 91-38-90281-8 (inb)
"Håndbog i sydøstskånsk bygningsteknik" af Kerstin Barup, Mats Edström
Sydöstra Skånes samarbetskommitté (udgiver)
Alternativt navn: SÖSK
ISBN 91-7260-857-
Gode links:
Foreningen Bevis (Bygningsbevaring i Skåne)
http://www.bevis.nu/
Foreningen Skånske gårde
http://www.skanskagardar.se/
Held og lykke med huset!
Her er mine standardtips. (Der findes sikkert mere)
Gode bøger:
"Skånelængder : at forstå og bevare en kulturarv" af Ove Torgny
ISBN 91-38-90281-8 (inb)
"Håndbog i sydøstskånsk bygningsteknik" af Kerstin Barup, Mats Edström
Sydöstra Skånes samarbetskommitté (udgiver)
Alternativt navn: SÖSK
ISBN 91-7260-857-
Gode links:
Foreningen Bevis (Bygningsbevaring i Skåne)
http://www.bevis.nu/
Foreningen Skånske gårde
http://www.skanskagardar.se/
Held og lykke med huset!
Tak sommartorparn!
/Henrietta
/Henrietta
Klik her for at svare