Hej,
Jeg er ved at bygge hus og skal have en trappe ifølge billedet nedenfor. Leverandør ej valgt endnu. Lige nu arbejder jeg på væggene og prøver at finde ud af, hvad der kræves for, at væggene kan optage lasten fra trappen. Får ikke et godt svar fra leverandøren, jeg har talt med tidligere, og tænkte at prøve her.

Som jeg har forstået, skal lasten primært optages af gulvet og vangen i yderkurven. Begge væggene i yderkurven er ydervægge, som jeg har gleset med 28x70 og havde tænkt mig at sætte 11 mm OSB og gips på. Er dog i tvivl om, det bliver passende at fastgøre trappen i.

Tænker at der må være mange her, der har bygget vægge og monteret trapper, som kan komme med tips?
Tak på forhånd!

Diagram af trappe med 15 trin, mål angivet som bredde 1000 mm og længde 3486 mm; viser trappens placering i rummet.

Spørgsmålet har ikke et entydigt svar. Det afhænger primært af, hvordan trappen konstrueres. Med tre søjler, en i hjørnet og en på hver side, hvor trappen slutter, behøver væggene overhovedet ikke optage nogen belastninger. Hvis du overvejer at fastgøre vangstykker i væggene, så er der ingen fordel med OSB og 28x70 mm, før man kommer ind i væggen. Materialet i ydervæggene har også betydning i det tilfælde.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.