Er der nogen, der har fjernet hvælvinger i et ældre stenhus (lejlighedskompleks)? Har I taget billeder, som man kan se? Jeg vil gerne vide, hvordan konstruktionen ser ud under - inden jeg går i gang med kobenet.

Gør ikke det!
Hvis det er en slået hvælving, dvs en åbning som er rund på overkanten, så forsvinder bæreevnen helt, hvis du begynder at rive i det. De nederste sten fungerer som kiler. Hvis det er en lige hvælving, ligger der en teglbjælke i bunden, som du også beskadiger, hvis du begynder at rive med brækjernet.

J justusandersson sagde:
Gør ikke det!
Åh, tror du virkelig, at det kan være oprindeligt? Huset er bygget i 1950. Der er også almindelige døråbninger i hallen, så jeg tror snarere, at disse begge bueåbninger er noget, man har tilpasset til moden i 1980'erne.
Men tak for at du mindede om, at man skal forsikre sig om, hvilken type bue det er - inden man går til værks!

Bærende murstensvægge plejer at være helsten tykke, ca. 25 cm. Men selv halvstens murstensvægge har en murstensbjælke nederst over åbningen. En etageejendom fra 1950 plejer at have bærende vægge i mursten og armerede betondæk. Der er brug for tegninger for at jeg kan sige noget mere specifikt.

• Synes
Ingemann
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.