Jeg har til hensigt delvist at bygge en nuværende alkove ind med en stor bue inspireret af det vedhæftede billede, men jeg har overvejelser dels omkring materiale/konstruktion og dels om samlingen mellem den eksisterende og den nye væg.

Hvad angår materiale/konstruktion, overvejer jeg at bygge det i tyk MDF (tyndere eller sporadisk til buen) og kun marginalt med regler, men jeg overvejer, hvad ekspertisen siger om en sådan konstruktion? Fordele/ulemper? Alternativer? Gips føles ikke særlig praktisk til formålet.

Et af formålene med byggeriet er at skjule en hyldekonstruktion inde i alkoven, som på billedet, hvorfor jeg har til hensigt at lade det bygge ca. 30 cm på hver side. På den ene side vil jeg således bygge en eksisterende væg ud ca. 30 cm, og min anden overvejelse angår, hvordan jeg bedst mulig løser samlingen mellem den eksisterende væg og den nye stump for at undgå revnedannelse over tid. Hvilke alternativer findes til armeringstape, eller findes der spartelmasse, som er mere eller mindre tilgivende til konstruktioner, der måske ikke er helt 100 % stive? Den væg, jeg "forlænger", måler desuden ca. 140 cm i dag, hvoraf en stor del er en døråbning, og jeg har overvejet at lade pladematerialet dække også denne del for helt at undgå samlingen. De nuværende vægge er i mursten og puds.

Hvordan ville I have lavet denne konstruktion?

• Stueinteriør med et stort bueformet hyldesystem indbygget i en alkove; en sofa, et sofabord og en tændt tv med billede af en pilot i forgrunden.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.