Hej venner,

Jeg har et sutteränghus og et rum for meget, så jeg tænkte at lave det om til en garage, på ca. 25 kvm, har fået godkendt byggetilladelse til ændring af anvendelse og skal til at lave en åbning i ydervæggen, men tænkte at konsultere med jer eksperter først, vedhæfter lidt billeder og tegninger

Der vil altså blive en åbning på 2,5 m bred og 2 m høj til garageporten, vinduernes overkant ligger nu på 2 m, og vinduerne har tilsammen en bredde på ca. 2,35 m, så åbningen vil blive lidt bredere end hvad vinduerne er, ellers er de en ret god skabelon for hvordan åbningen kommer til at se ud

Værelse med sav på stander, to vinduer, papkasser og affaldsposer; indebelysning fra loftslampe, udvendigt vinterlandskab.

Rummet er altså 7 m “dybt” og 3,5 m bredt, så der skulle vel ikke ligge noget bjælkelag præcis over vinduerne? Det er desuden forberedt for mindst en døråbning der, hvor jeg har tænkt at have porten, da der på væggen i hjørnet sidder lyskontakt både til loftlampen og udendørsbelysningen Rosa væg med stik og kontakter, stort vindue med sort persienne, og udsigt til snedækket have. To etagers hus med tre vinduer i stueetagen og tre vinduer på første sal, omgivet af sne. Planlagt åbning til garage i underetagen. Plantegning af hus med markerede rum: hobbyrum, gillestue, sovrum, olja, panna, laktatorium. Håndskrevne mål og kommentarer vises.

Måske er stolpen mellem vinduerne bærende, og der er sandsynligvis en bjælke over vinduerne.
Riv vægbeklædningen bort og kig efter. Eventuelt skal du forstærke bjælken over den kommende portåbning.

Senest redigeret:
Det kunne den måske være, jeg vil helst ikke skulle rive opad over vinduerne, da det er færdig højde og ved ikke rigtig, hvordan jeg skulle lappe det igen på en pæn måde

Vil det være muligt at sætte en lille ramme bare i åbningen?

Klart som tynd korvspad at den ydervæggen er bærende.
Som tidligere skribent allerede har antydet, så er der sandsynligvis en eller anden form for afveksling over de begge vinduer, alternativt er afvekslingen indbygget i mellembygningen.

Ydervæggene er for øvrigt betonhuleblokke, letbeton

Sandsynligvis en stolpe mellem vinduerne

OpiMaza
Jeg ville nok ikke gøre dette uden at tage kontakt med en konstruktør, der kigger på dette ordentligt.
Der er mange variabler at tænke på.

Væggen er bærende for gulvbjælkelag og spær.

Tak for hjælpen, jeg må tage kontakt med en konstruktør, der kigger på sagen!

gætter på bærende for spær, ikke for gulvbjælkelag

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.