Jeg har revet overetagen på et hus fra 1920'erne. Fjernede også indervæggen for at kunne bygge opbevaring på dette område. På den anden side var skunkvæggen allerede fjernet. Så kom der to bjælker frem, som jeg ikke forstår formålet med. Kan nogen klog og kyndig person give svar?
Under spæres hanebånd går en bjælke (80x160) i husets længderetning. Spærene bæres jo ved ydervæggen, og der er mellemrum under nogle af spærenes hanebånd. Hvad er formålet med denne?
I underkanten på den tidligere indervæg er der også en bjælke (80x200). Den ligger oven på gulvbjælkelaget og ser ud til at være forankret med gennemgående gevindstænger og bolte. Den vil jeg helst have fjernet, men jeg føler mig meget usikker. På den anden side er der ikke en tilsvarende bjælke, jeg formoder, at den blev fjernet, da nogen fjernede skunkvæggen. Hvad tilføjer denne bjælke?
Har I nogle tips, der kan hjælpe mig videre?
Bjælken under hanbjælkerne støtter og forhindrer, at højbenene presser ydervæggene udad samt holder sammen og støtter bøjningen på højbenene, når du har en vinkel, hvor hanbjælken møder op. Bjælken på gulvbjælkerne kaldes nok forskelligt, men jeg kalder det for et remstykke, dvs. den er til for at stille støtteben til tagstolene på. Som man ser på billederne, er dit forhøjede vægliv en stolpekonstruktion, der står på øverste tømmerlag. Denne konstruktion er ret følsom, fordi tagstolene ønsker at presse væggen udad. Er der nogen skillevæg, der kan udfylde funktionen med at holde det hele sammen? Ellers havde jeg ikke turdet fjerne bjælken som helst.
Ja, remstykket i gulvet ser jeg ikke findes der, men bjælken under hanbjælkerne findes der. Forstod det som at også den var fjernet på den ene side, hvilket jeg syntes var underligt, men sådan var det jo ikke. Under alle omstændigheder er støttebjælken til spær skarvet, som man ser, og der må man jo have en stolpe. Kan man få den stolpe præcis over en gulvbjælke i mellem-etagen eller allerhelst over en tømret eller bærende væg på underetagen, så kan man sikkert fjerne remstykket. Ellers må man skifte tagbjælken ud med f.eks. limtræ, som kan klare længere spændvidde hen til nærmeste støtte (ser ud som der kommer en væg til højre på første billede?)
Bjælken under hanbjælkerne støtter og forhindrer højbenene i at trykke ydervæggene udad samt holder sammen og støtter bukkene på højbenene, når du har en vinkel, hvor hanbjælken møder op. Bjælken på gulvbjælkerne kaldes nok forskelligt, men jeg kalder det for et remstykke, dvs. den er til for at stille støtteben til spær på. Som man ser på billederne, er dit forhøjede vægliv en stolpekonstruktion, der står på øverste tømmerlag. Denne konstruktion er jo relativt følsom for at spærene vil trykke væggen udad. Er der en mellem væg, der kan udfylde funktionen for at holde det hele sammen? Ellers havde jeg ikke turdet at fjerne bjælken hvordan som helst.
Tak for udførligt svar. Så tror jeg, at jeg forstår, og jeg kommer ikke til at røre disse bjælker, bortset fra at styrke den tidligere samling/reparation, der ikke føles 100. Jeg har midlertidigt støttet op der nu. Så bør jeg nok også sætte en solid stolpe mellem bjælkerne i midten, eller hvad synes du? (nu står en midlertidig støtte under samlingen).
Bjælken under hanebjælkerne støtter og forhindrer højbenene i at presse ydervæggene udad samt holde sammen og støtte knækket på højbenene, da du har en vinkel der, hvor hanebjælken møder op. Bjælken på gulvbjælkerne kaldes nok forskellige ting, men jeg kalder det for et remstykke, dvs det er til for at stille støtteben til tagspærene på. Som man ser på billederne, er dit forhøjede vægparti en stolpekonstruktion, der står på øverste tømmerlag. Denne konstruktion er jo relativt følsom for, at tagspærene vil trykke væggen udad. Er der nogen skillevæg, der kan fylde funktionen at holde det hele sammen? Ellers havde jeg ikke turdet fjerne bjælken bare sådan.
Skillevæg? Altså der er ingen flere vægge i det rum. Billede 2 og 3 er taget fra døråbningen, med skorsten og så en skillevæg til venstre for mig. Bag mig har jeg en lige så stor overflade til (uden skunk). Den overflade har jeg ikke revet ud (endnu ).
Skulle tro at der endda har stået flere stöttor under bjælkerne. Sandsynligvis derfor bjælken har givet sig, og der er opstået mellemrum op til hanbjælkerne. Dette kan sikkert nemt trykkes op med en donkraft igen, inden du sætter en stolpe under. Alternativt blot lægge klodser i mellemrummene, hvis du ikke bekymrer dig om at få det hele lige.
Ja remstykket i gulvet ser jeg ikke findes der, men bjælken under hanbjælkerne findes der. Fattede det som at også den var fjernet på den ene side, hvilket jeg syntes var mærkeligt, men sådan var det jo ikke. Under alle omstændigheder er støttebjælken til tagspærene skarvet, som man ser, og der skal man jo have en stolpe. Kan man få den stolpe præcis over en gulvbjælke i mellembjælkelaget eller allerhelst over en tømret eller bærende væg i stueetagen, så kan man sikkert fjerne remstykket. Ellers må man skifte tagbjælken ud med f.eks. limtræ, som kan klare større spændvidde hen til nærmeste ophæng (det ser ud som om der kommer en væg til højre på det første billede?)
Tak, jeg fik vist svar på mine opfølgende spørgsmål, inden jeg nåede at sende dem...
Jeg vil tro, at der endda har været flere støtter under bjælkerne. Sandsynligvis derfor, bjælken har hængt sig og der er opstået mellemrum op til håndbjælkerne. Dette kan sikkert let trykkes op med donkraft igen, inden du sætter stolpe under. Alternativt bare lægge klodser i mellemrummene, hvis du ikke bekymrer dig om at få det hele lige.
. Ja hele indervæggen var jo solid, det er en af de planker, der står tilbage som støtte nu. Klodser findes på nogle i forvejen. Men jeg må prøve at trykke op først.
Mellemvæg? Altså der er ingen mere væg i det rum. Billede 2 og 3 er taget fra døråbningen, med murstok og så en mellemväg til venstre for mig. Bag mig har jeg en lige så stor flade til (uden kattvindar). Den flade har jeg ikke revet ud (endnu ).
Ja, jeg antager, at bjælken på siden, der ikke har remstykket i gulvet, er lagt/samlet på væggen ved murstokken (det er den, jeg kalder mellemväg). Eller hvad er det for en væg, man ser til højre på det første billede?
Det mest almindelige, når man har et knækket tag, er, at der står en lodret støtte i "knækket" med opgaven at lede taget ned. Da spær og gulvbjælker i tagrummet ofte ikke har samme c/c-afstand, hjælper den nederste langsgående bjælke med at fordele taglasten på gulvbjælkerne. I dit tilfælde erstatter den øverste langsgående bjælke støtterne. Søjlen i midten (eller hvor den nu står) aflaster den øverste bjælke.
På et hus med knækket tag havner de fleste snelaster på den øverste del. De skrå dele af taget har ofte så stor hældning, at man ikke behøver at medregne snelast. At fjerne disse anordninger vil på sigt resultere i, at taget sætter sig. Hvor hurtigt det sker, afhænger bl.a. af hvilken snezone huset ligger i. Snelast er beregnet på 50-årsinterval. I Skåne kan det vare, før konstruktionen testes.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.