Postede dette spørgsmål under Fundamentsarbejde, hvilket måske ikke var helt rigtigt... prøver her i stedet.

Jeg har revet det indvendige loft i kælderen ud, og nogle gulvbjælker er ret rådne i enderne. Huset er fra 1800-tallet, og der har været meget gammelt skrammel at udskifte. Det indre gulv, som ses på billedet, er rigtig fint, så det vil jeg gerne bevare...

Hvordan løser jeg dette?? Spændvidden er 2,5 m, og min umiddelbare tanke er at sætte nye regler ved siden af bjælkerne og så hugge det rådne væk, så godt det går. Bjælkerne stikker ind i grundmuren og ud til torpargrundmuren, hvor tømmeret står, måske 40-50 cm ind i kældervæggen.

Ser dog to problemer... Det indre gulv er jo sømmet fast i disse bjælker. Hvis jeg skulle lykkes med at pille dem helt væk, sidder gulvet jo ikke fast i noget længere... bliver det ikke svært at ordne nedefra???

Grundmuren er som sagt 40-50 cm tyk, og der er jo støbt omkring stolperne... bliver vel til at bryde op ved siden af stolpen, antager jeg, men det er jo ikke muligt at få så meget indstik af den nye gulvbjælke som 40 cm, er jeg bange for...

Det kan også tilføjes, at jeg skiftede tre gulvbrædder, der lå over grundmuren, tættest på ydervæggen. Årsagen til dette var, at de var sprukne og lidt ormebidte. Derimod så jeg ingen tegn på dårlige bjælker ovenfra.... mærkeligt...

• Råtne bjælker i kælderloft fra 1800-tallet hus, delvist revet og udskiftet, med synlige skader og indmuringsdetaljer i kællevæg.
  • Rådne bjælker i en gammel kælder, viser skadet træstruktur under loftet med synlig forringelse, revner og mørke pletter fra fugt.
Arne999 sagde:
... Innergulvet som ses på billedet er finfint så det vil jeg spare...
...
Er altså de gråmalede brædder gulvet i etagen ovenpå?

Finfint :eek:

Nemt at misforstå selvfølgelig... det er bræddestumperne, der holder oppe savsmuldet indergulvet har ingen spor af råd

Loft med trægulv og synlige bjælker med tegn på fugtskader, hvor gul agat er synlig mellem bjælkerne. Reparationsarbejde synes påbegyndt.

Forfalden træbjælke på loft i et nedslidt rum. Tydelige tegn på råd og skader langs bjælkernes overflade og tilstødende område.

• Rådnet træbjælke i hjørnet af en bygning med tegn på skade fra fugt eller insekter.
Sandsynligvis er dine gulvbrædder spikret i noten ned i gulvbjælkerne, hvilket vil gøre det svært at fjerne bjælkerne uden at ødelægge gulvet.
Men hvor dårlige er bjælkerne, hvor langt kan du stikke en kniv ind? Jeg ville nok satse på at rive trækonstruktionen ned og forstærke bjælkerne ved at skrabe ind til friskt træ og derefter tilføje nyt tømmer på siderne. Eventuelt hænge en bærende bjælke op ude i kanterne for de nye regler, hvis bjælkerne er meget rådne ude ved stenfoden.

Jeg er ikke begyndt at hakke i dem endnu, men jeg gætter på, at som sædvanlig i dette hus er det ikke så slemt som det ser ud, men rådner et par cm ind. Hvordan sætter jeg en bærende bjælke ude i kanten da? En tanke jeg har, er at lægge en jernbjælke på 3 meter eller hvad det nu bliver og mure op to tre leca "søjler" som støtte, men det føles måske lidt overkill. Desuden ville det se meget "repareret" ud. At bolte fast en lægte på kældervæggen føles også lidt sådan holdbarhedsmæssigt... ingen fornemmelse rigtig af hvor godt det holder at bolte fast noget i en beton/sten væg.

Kunne man ikke bore op i væggen ved siden af bjælken og stikke en lægte ind der?

Ingen ekspert på at bolte i beton. Men det går sikkert an at få det til at sidde som bare pokker med ekspansionsbolt eller lignende. På billeder ser det næsten ud som om der findes et færdigt lille oplag på væggen, som du kunne udnytte?
At bryde nye huller til bjælker går sikkert, men formentlig et pokkers arbejde. Hvad er væggen opbygget af? Hvis du støder på granitsten, så bliver det ikke så sjovt.
Har du mere last ovenfra på bjælkerne end bare gulvet?

Senest redigeret:
Svært at sige, hvordan væggen er opbygget... kan være beton/tegl/granit...

Det er en meget lille hylde at lægge på, så den virker ikke

Lasterne ovenfra er kun gulvet

kan man fastgøre gulvet i de nye bjælker på en eller anden måde nedefra??

Hvordan er det forresten at lægge en træbærende mod betonvæggen for dette? syllpapp bagved bare og bolte på?

Jeg forstår ikke helt, hvordan det er bygget op, men skal man overhovedet fjerne disse dårlige bjælker? Burde det ikke være nok at fastgøre bjælkesko (eller noget andet, man kan hvile nye bjælker på, som f.eks. en bærende bjælke) i grundmuren med kraftige skruer og derefter placere flere gulvbjælker parallelt med de eksisterende? 2,5m er jo ikke en meget stor spændvidde.

jo du måske har ret. Det er bygget op sådan, at der løber gulvbjælker cc70-80cm fra mur til mur med et spænd på ca. 2,5 meter og gulv vinkelret og fastsømmet i disse bjælker.
Indermuren, som deler kælderen på midten, har en solid "hylde", hvor man kan indsætte en ny regel, men ydervæggen er muret op til 4-5cm fra indergulvet....

Jeg har lidt dårlig fornemmelse for, hvordan jeg skal fastgøre de nye bjælker. Balksko ind i en ukendt kældervæg fungerer måske fint. Derudover føles det jo lidt underligt bare at sætte nye, uden at fastgøre gulvet i disse på nogen måde, eller kan man lime stykker mod indergulvet, som man skruer fast i den nye regel? Årsagen til at lime fast "stykker" er jo, fordi en ny, lige gulvregel sikkert ikke vil ligge tæt op ad hver gulvbrædde.

Hvis du presser de nye bjælker op mod loftet i kælderen med en donkraft under monteringen, burde det være tilstrækkeligt, synes jeg, gulvet sidder jo allerede fast i de gamle bjælker. Det vigtige med gulvet er jo, at det ikke falder ned, og det opnår man med nye bjælker.

Bærende bjælke med 20 cm betonskrue eller lignende burde fungere godt. Hvis man fastgør et almindeligt gulvbjælkelag i f.eks. limtræ, bruger man bjælkesko og små spinkle ankerskruer på lidt over 4 cm. Her har du desuden de gamle bjælker plus nye.

Bærlinje i form af træregel på kældervæggen?? Syllpapp bagved eller er alt ok??

• Synes
goenalle
  • Laddar…
Bank det mursten ved siden af bjælken, hugg det torne af og stik en 145 regel ind, hvilket var Max som kunne komme ind

Det gik jo glat med denne, da alt råddent kunne fjernes, da stammen var skarvet 5cm ind på muren med en "ny" bjælke, de resterende 3 bliver jo ikke lige så lette at fikse....

Ny træbjælke monteret ved siden af gammel mursten og bjælke, omgivet af værktøj på væggen.

En gammel loftkonstruktion med træbjælker, murværk og en synlig murpuds, samt en kabel der hænger fra loftet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.