2,547 læst ·
6 svar
3k læst
6 svar
Hvad synes du om ufugede fliser i køkkenet?
Jeg satte tidligere op 10x10 faset fliser i køkkenet, fordi de er faset, så trak jeg mig lidt fra at begynde at fuge, fordi det er lidt mere besværligt
...men efter et stykke tid nu synes jeg faktisk, det ser helt okay ud. En følgeeffekt af dette er, at man slipper for at se grimme fedtpletter i fugerne omkring kogepladen 
Jeg har et landligt look i mit køkken, gammel stil altså, så det fungerer måske bedre i mit køkken end i moderne køkkener. Er der andre, der har haft ufugede fliser i køkkenet, eller er jeg alene om denne skøre løsning?
(Ja, I der har fliset uden mellemrum mellem fliserne har selvfølgelig ikke fuget) 
Jeg har et landligt look i mit køkken, gammel stil altså, så det fungerer måske bedre i mit køkken end i moderne køkkener. Er der andre, der har haft ufugede fliser i køkkenet, eller er jeg alene om denne skøre løsning?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 indlæg
Jeg har ofogat, men det er mest af dovenskab. Fliserne (fasade) sidder kant mod kant, og der skal egentlig en tynd kritfuge à la kakkelovn. Man har måske vænnet sig ;-).
Har du et billede af, hvordan det ser ud hos dig? Jeg har personligt meget svært ved at forestille mig, at jeg ville kunne tænke mig at have det ufugede, hvis jeg satte dem med afstand til fuge.nattugglan11 sagde:Jeg satte tidligere 10x10 faset fliser op i køkkenet, fordi de er facetterede, så tøvede jeg med at starte på at fuge, da det er lidt mere besværligt...men efter et stykke tid synes jeg, det ser helt okay ud alligevel. En følgevirkning af dette er, at man slipper for at se grimme fedtmærker i fugen omkring kogepladen
![]()
Jeg har et landligt look i mit køkken, gammeldags stil altså, så det fungerer måske bedre i mit køkken end i moderne køkkener. Flere som har haft ufugede fliser i køkkenet, eller er jeg alene om denne skøre løsning?(Ja, og I som har flisebelagt uden mellemrum mellem fliserne har selvfølgelig ikke fuget)
![]()
På landet har vi dem sat tæt, og da, som du er inde på, uden fuge. Jeg har mange gange overvejet, om jeg burde fuge disse, fordi jeg synes, det ser ud som om, der mangler noget (og ifølge imported_Benno er det tilsyneladende kritfuge, jeg skal satse på).
Nytten af at slippe for fedt i fugen må vel være højst imaginær, i dit tilfælde havner jo fedtet i mellemningen, et mellemrum der er præcis så stort, at man ikke rigtig kan få det rent der.
Jeg giver dig naturligvis "the benefit of doubt" da jeg aldrig har set, hvordan det ser ud, måske er det toppen. Jeg er altså rigtig nysgerrig og ville virkelig sætte pris på et billede eller to.
/U
Er du bange for fedtpletter på fugerne, så anbefaler jeg epoxifuge. Vi brugte det i vores køkken netop fordi vi ikke ønskede, at vores mørke fuge skulle få nogen misfarvninger. Et halvt år senere ser det stadig nyt ud, og jeg tror, at fugen overlever fliserne.
Interessant, kendte ikke til dette middel. Men læste en anden tråd her på forumet, og epoxifuge er lidt vanskeligt, sværere at arbejde med, lidt sundhedsskadeligt og i forholdet dyrt.NinaE sagde:
Hvordan påfører man det? ...man skal passe på ikke at lave en fejl, så man ikke kan fjerne resterne, for så bliver det siddende for evigt.
Skal se, om jeg kan få taget et par billeder. Det er ikke selve fedtet som sådan, jeg bekymrer mig om, men den misfarvning, den laver på hele fugområdet 30 cm over kogepladerne. Fliserne jeg har, bliver ret hurtigt helt smurt ind i stegefedt...og jeg ser hjemme hos andre, hvordan det ser udullberg sagde:Har du en bild på hur det ser ud hos dig? Jeg har personligt meget svært ved at tro, at jeg kunne forestille mig at have det uden fuge, hvis jeg satte dem med afstand til fuge.
På landet har vi dem sat tæt, og da, som du er inde på, uden fuge. Jeg har mange gange overvejet, om jeg burde fuge disse, fordi jeg synes, det ser ud som om, der mangler noget (og ifølge imported_Benno er det tilsyneladende kritfuge, jeg skal satse på).
Nytten af at slippe for fedt i fugerne må vel være højest imaginær, i dit tilfælde ender fedtet jo i mellemrummer, et mellemrum som er præcis så der stort nok til, at man ikke rigtig kan få rent der.
Jeg giver dig selvfølgelig "the benefit of doubt" da jeg aldrig har set, hvordan det ser ud, måske er det toppen. Jeg er altså rigtig nysgerrig og ville virkelig sætte pris på et billede eller to./U
Vi brugte Kerapoxy design http://www.mapei.com/adv/SE/kerapoxy_design/. Det er vel ikke supergodt at få det på huden, men det samme gælder jo for almindelig fuge også. Den er lidt tungere end almindelig fuge, men skal det være fuget i et køkken, så er forskellen nok næppe mærkbar. Det er bare at fuge som normalt. Det er helt klart dyrere, måske 4-5 gange dyrere end almindelig fuge. I min projekttråd kan du læse lidt og se resultatet på kerapoxyfugen http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/209799-nytt-kok-i-bostadsratt.html?showAllnattugglan11 sagde:Interessant, kendte ikke til dette middel. Men læste en anden tråd her på forummet og epoxifuge er lidt tricky, sværere at arbejde med, lidt sundhedsskadelig og forholdsvis dyrt.
Hvordan påfører man det? ...det gælder om ikke at lave fejl, så man ikke kan fjerne resterne, så sidder det der nok for evigt.
For at fjerne resterne findes der et specielt middel, der kostede 80 kroner eller noget lignende, så det er ikke noget problem at fjerne resterne, hvis det skulle ske at tørre. Kerapoxy Cleaner hedder midlet.
Klik her for at svare