Hej!
ny medlem her, jeg hedder Johan og er snedker, arbejder på en prefab virksomhed,
nu har jeg nogle overvejelser om, hvad jeg kan gøre med denne skorsten for at reparere den på den billigste måde, min tanke er at fjerne de ødelagte sten og mure/fuge det, der er dårligt, den ene side ser lidt friskere ud end den anden, noget specielt mørtel, der anbefales? noget andet at tænke på?

• Gammelt murstensskorsten med skader på taget, delvist løs murværk, Johan ønsker råd om billig reparation og materiale til brug.
Det tager nok lige så lang tid at forsøge at få orden på den sønderfrosne skorsten, (den bliver alligevel ikke god) som at pille den ned og mure en ny op.
Formoder at det er et gammelt hus med "nyt" betontag hvor skorstenen fik lov at hænge med lidt længere. Nu har du mulighed for at få tegl med samme farve som resten af taget.
Hvad angår antennen, kan man undre sig om det er båndene til denne som holder skorstenen sammen ::)

Talte med vores murer, da vi glidegødede vores rør. Da sagde han, at en af de værste belastninger kommer netop fra TV-antennen, når det blæser. Spændinger i fugerne, der løsner sig og optager fugt om efteråret/vinteren, som så "sprænger" ved minusgrader. Anbefales at flytte antennen til et separat beslag på kippen eller lignende. Sørg så for pokker for ikke at tabe nogen sten ned i røret, når du samler op. Så har du problemer = hugge murværket op indefra.

Mvh Magnus (har også samme problem, men venter lidt endnu)

:'(

• Murstensskorsten med en metallafdækning, hvor metallens overflade viser tegn på ælde og slid, fokus på potentielle fugerproblemer ved blæsende vejr.
ahh kan tænke mig det, antennen kommer ryge i hvilket fald, parabol bliver det nok 8-)
"halva" skorstenen ser jo ok ud, skal se om det går at forbedre den så den bliver godkendt alle fald, så må man lave en ny lidt senere, findes meget andet som er sjovere at beskæftige sig med først...

Gennemgangen i taget er et kritisk sted - hvordan ser det ud der? At småreparere på gammelt skrammel plejer at blive til mere arbejde og penge i sidste ende.

Det går jo at pladebeklæde den, jeg ville dog ikke have gjort det, da det formentlig ender med at teglsten falder ned i rørene, men du kan måske reparere den så godt det går og så pladebeklæde den?

..//N

En god gætning er nok, at hvis du ikke laver et provisorium nu og murer om den, når du får tid, så tager det lige så lang tid at mure om den som at lave den ordentligt.

Tag ikke antennen ned, så falder skorstenen nok hehe... ;)
Det eneste at gøre er at tage den ned og mure op igen... tilstanden indvendigt er nok ikke så god med tanke på ydersiden. Kan man komme til den på loftet??

nej på loftet kan man ikke få adgang til noget, men der ser murværket så fint ud som helst, derefter ser den meget bedre ud på de andre to sider, der ikke er med på billedet, ingen frostsprængning overhovedet, må se hvad jeg gør, hvad kan det koste at hyre en murermester til at lave en ny top da? hvor lang tid tager det at gøre det selv?

En idé er jo at måske pudse på den udefra, hvis den er hel indefra.

Men hvis man gerne vil reparere sin skorsten,
hvad skal man så bruge for at mure? Pudsning Mørtel C eller Pudsning Mørtel B eller hvad?

Har nogle løse sten i sydlig retning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.