2,460 læst ·
6 svar
2k læst
6 svar
Hvad skal jeg gøre med et ikke-spånplade undertag?
Jeg er ved at renovere udhuset med gæsteværelse. Jeg skal lægge nyt tag, og i øjeblikket er der ubehandlede brædder som undertag. Kan man lægge underlagspap på disse brædder, eller vil det sprække på grund af en vis svigt i brædderne, når de ikke er sammenføjede? Findes der bedre alternativer? masonite? det føles unødvendigt at fjerne det ubehandlede træ.
Hvis du kan komme til, måske kan du skrue smalle brædder, typ lægter, på undersiden af brædderne mellem spær? Så burde det blive lidt mere stabilt. Men sørg i så fald for, at skruen ikke stikker op på oversiden... 
Hvis man er lidt forsigtig med, hvordan man går, mens man lægger pappen, ser jeg ikke, at det skulle være et problem, når man har fået lagt lægter og plader/tegl på taget.
Det ville selvfølgelig være muligt at binde sammen nedefra med en lægte/bræt mellem hver spær (i spærrens retning), men at det skulle gøre nogen forskel, tror jeg ikke.
/ATW
Det ville selvfølgelig være muligt at binde sammen nedefra med en lægte/bræt mellem hver spær (i spærrens retning), men at det skulle gøre nogen forskel, tror jeg ikke.
/ATW
Jeg har med succes bundet trapper sammen på denne måde med et bræt i midten af hvert trappetrin (i retning af gangen). Det bliver faktisk markant mere stabilt. Det man gør rent byggeteknisk er at man fordeler vægten fra enkelte brædder til flere. Men TS måske allerede har løst dette da spørgsmålet er nogle dage gammelt!ArneTW sagde:
Jeg er enig i, at det bliver mere stabilt, men på et tag, hvor man ikke ofte går rundt, og bygger på med lægter/bærende lægter og plade ovenpå underlagspappen, er behovet for yderligere stabilitet ikke så stort...pelig sagde:Jeg har med succes bundet trappetrin sammen på denne måde med et bræt i midten på hvert trin (i gangretningen). Det bliver faktisk markant mere stabilt. Det, man gør rent byggeteknisk, er at fordele vægten fra enkelte brædder til flere. Men TS har måske allerede løst dette, da spørgsmålet er nogle dage gammelt!![]()
/ATW
Tak for svarene. Har ikke bestemt mig for, hvordan jeg skal gøre, men det hælder til at lægge pap direkte på taget og være lidt forsigtig. Det er alligevel 1 tommes brædder og ca. 110 mellem stolperne, så det svajer ikke så meget.
Klik her for at svare