Har taget et hul i væggen for at sætte et vindue ind og vil gerne have tips om, hvad jeg skal mure visse hulrum med.

Væggen er muret af løse betonblokke i to parallelle rækker med ca. 10 cm mellemrum. I tværsnit ser det altså ud som to vægge, en ydre og en indre. Disse to forbindes med hinanden med jævne mellemrum, hvilket bryder mellemrummet og skaber kamre. Disse kamre er fyldt med koks.

Efter at have taget hullet op, blev det ene kammer tømt for koks, hvilket skaber et tomrum mellem den ydre og indre væg. Dette tomrum skal fyldes med et eller andet, ellers har jeg ikke noget at fastgøre karmeskruerne i. Det, jeg har overvejet, er pudsemørtel, murermørtel eller beton. Jeg har også overvejet at mure tilpasningsstykker af LECA, men så får jeg problemer med karmeskruerne, da LECA ikke er noget videre materiale at fastgøre og skrue i.

Så nu har jeg brug for tips om, hvad jeg bør gøre.

Udvendig vil væggen blive beklædt med 10 cm celleplast, så risikoen for kuldebroer er relevant.

Tomrummet er ca. 7x10 cm, lige så højt som vinduet og er på åbningens højre side.

• Murhul i væg med synlige betonelement og en tom åbning, hvor der er behov for fyldstof til understøtning af nyt vindue. Målebånd ses i forgrunden.
Hvis vinduet ikke er alt for stort. Fyld hulrummet med cellplast. Bor hullerne til karmskruer i over- og understykke tæt ved sidestykket. Drev med fugeskum.

Hvis vinduet er stort, så denne fastgørelse føles usikker, kan du fastgøre trækiler i hulrummet, hvor karmskruerne skal monteres.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.