Jeg havde laskat og limmat i et stykke nyt træ høvlet jævnt men jeg er lidt sløjd- og finsnickeritokig....

• Synes
_Magnus L og 3 andre
  • Laddar…
J johanlund77 sagde:
Min hundehvalp har kradset min trætrappe i stykker. Jeg tænkte på at reparere den, men hvad skal jeg bruge? Almindelig spartelmasse føles svagt, og kemisk træ lidt bøvlet.
Vent et stykke tid, indtil hvalpen er ældre og (måske) ikke går på trappen igen. Jeg reparerede en trætrappe, der var godt slidt, ved at købe en lille fræser og derefter fræse dele af trappetrinet væk. Jeg fræsede nok væk til, at jeg kunne indsætte en træliste. Jeg købte eg, som er mere holdbar end fyrretræ. Derefter limede jeg listen fast. Ovenpå malede jeg trappen i en valgt farve. Det blev meget godt.

• Synes
Maria T og 2 andre
  • Laddar…
Jeg havde prøvet med snickerispackel.

"Plastic padding" er jo ikke en slags spartel, der findes lidt forskellige slags. Glasfiberspartlet er stærkt og godt til at fylde større huller, men det er ikke sjovt at slibe eller forsøge at få en fin overflade. Det "almindelige" spartel føles lidt skrøbeligt, hvis det skulle få et spark. Ultima (jeg tror, det hedder "superspartel" nu) er lidt mere sejt og elastisk og ville nok fungere bedst i dit tilfælde. Men der kan måske findes andre produkter, der er bedre.

G g.kraft sagde:
Vent et par måneder først, du vil reparere alle skader samtidig, og er det en hvalp er den nok ikke færdig endnu :)
Haha, ja du har ret men jeg har ventet i 6 måneder 😊

J johanlund77 sagde:
Haha, ja du har ret men jeg har ventet i 6 måneder 😊
Aha klogt, bør være nok hvis det ikke er en hyrdehund fra centraleuropa :)

G g.kraft sagde:
Aha klogt, bør række hvis det ikke er en hyrdehund fra centraleuropa :)
Det ser ud til, at du vælger "Plastic" gør da som vanligt med vindueskit, bland noget ind, som i dette tilfælde hunden ikke kan lide. I vindueskit er det jo hvid peber (kan jo fungere? (kaliumcyanid fungerer men kan få en trist bieffekt = Vælg IKKE)). Ellers ville jeg, som tidligt nævnt, have valgt at på en måde fælde ind nyt rigtigt træ.

Jeg synes, det ses ret tydeligt på billedet, at trappenæsen er en "egen" liste, og så kan det jo være ret enkelt at bryde den gamle løs og erstatte med en ny. Har du en overfræser, kan du lave en identisk profil på listen med den gamle som forlæg. Så er stedet, der er udsat for mest påvirkning, klaret.

Mærkerne på trappetrinnet kan nemt spartles med valgfrit spartelmasse, da de brydende kræfter dér ikke er lige så store.

Anekdote: Da vi købte vores hus, manglede der en liste rundt om en dør. Profilen på listen eksisterer ikke længere, så jeg købte en så lignende liste, jeg kunne finde, og brugte derefter overfræseren i et fræsebord til at modificere den. I dag ville ingen kunne se, hvilken af listerne rundt om døren der er ny, selvom de får informationen, at en ikke er original. 🙂

Held og lykke!

J johanlund77 sagde:
Min hundehvalp har kradset min trætrappe i stykker. Jeg tænkte på at reparere den, men hvad skal jeg bruge? Almindelig spartelmasse føles skrøbelig, og kemisk træ lidt besværligt.
Det bliver stærkere, hvis du skruer nogle skruer ind, som du ikke skruer helt ind, så skruehovedet stikker et par mm ud. Spartl derefter rundt om og over skruehovedet. Jeg ville bruge plasticpadding.

borjerik
Min hund gjorde det samme. Jeg fik et tip om Plastic Padding. Det fungerede fint.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.