3,590 læst ·
3 svar
4k læst
3 svar
Hvad kan man gøre med denne espalier ved siden af trappen, tips ønskes ..
Hej
Jeg har et ældre hus fra 60'erne..
I trappen til gillestuen ser det sådan ud, noget ødelagt væv som nogen har sømmet et espalier / regelværk på.
Ingen anelse om hvordan det så ud fra starten, og hvad rammen med de firkantede former er til for?
Er der nogen der har en god idé til hvad man skal gøre her, skal man fjerne regelværket / espalier og sætte gips over?
Eller skal man sætte gips på regelværket, men så skjuler man jo lysindfaldet fra trappen til gillestuen lidt.
Tips og idéer modtages med tak, da jeg ikke rigtigt ved hvordan det skal blive pænt.
Jeg har et ældre hus fra 60'erne..
I trappen til gillestuen ser det sådan ud, noget ødelagt væv som nogen har sømmet et espalier / regelværk på.
Ingen anelse om hvordan det så ud fra starten, og hvad rammen med de firkantede former er til for?
Er der nogen der har en god idé til hvad man skal gøre her, skal man fjerne regelværket / espalier og sætte gips over?
Eller skal man sætte gips på regelværket, men så skjuler man jo lysindfaldet fra trappen til gillestuen lidt.
Tips og idéer modtages med tak, da jeg ikke rigtigt ved hvordan det skal blive pænt.
Senest redigeret:
Oj, ser jo lidt mærkeligt ud ja.L linblekinge sagde:Hej
Har et ældre 60 tals hus ..
I trappen til gillestugan ser det ud sådan, nogen ødelagt væv som nogen har sømmet en spaliere / regværk
Ingen anelse hvordan dette ser ud fra begyndelsen, og hvad den firkantede ramme er til?
Nogen, der har en god idé om, hvordan man skal gøre her, skal man tage regelværket / spaliere væk og sætte gips over?
Eller skal man sætte gipsen på regelværket, men så skjuler man jo lysindfaldet fra trappen til gillestugan lidt.
Tips og ideer modtages taknemmeligt, da jeg ikke helt ved, hvordan det skal blive pænt.
Jeg ville nok skrue ned stængerne, fjerne væven og så op med stængerne igen. De er ikke tænkt at fungere som reglar, men simpelthen som et lysgennemtrængeligt værn.
Eventuelt må stængerne og måske desuden trappesiden slibes, hvis det er sådan, at væven er blevet klistret op, det gør du jo, når du alligevel har stængerne nede.
Du kan endda benytte lejligheden til at male hele trappen og stængerne f.eks. hvid eller perlegrå, hvis du vil have det lysere og friske op. Eller også er trappen i god stand og flot som den er, jeg har svært ved at bedømme ud fra billedet.
Den firkantede ramme var mærkelig, måske fungerede den som et vindue i en legehytt under trappen engang? Bare en gætning, måske ved nogen andet eller har bedre forslag.
Ser også, at der er en mærkelig kabelføring til "vinduet" - hvad er det? Er det strømførende, skal det jo flyttes, inden du tager fat på stængerne og væven.
Tak så meget for tipsene
isch, typisk 60'er-løsning...
Føl dig fuldstændig fri til at gøre, hvad du vil med den. Riv skidtet væk, hvis du vil. Skrab væven af (men den plejer at sidde hårdt, hårdt, hårdt...) og mal eller tapetser eller noget. Eller sæt en plade renoveringsgips på væven, spartl og mal.
At gipse inde spaltvæggens mellemrum ville jeg derimod ikke gøre, fordi som du siger, bliver det mørkere og mere indelukket da, men det er jo min personlige smag. Skal du gøre det, så gips også på den side, der vender mod trappen.
Så skal du som sagt tjekke op på den der kabel også. Men ellers er det bare at pille ned eller renovere op efter behag.
Føl dig fuldstændig fri til at gøre, hvad du vil med den. Riv skidtet væk, hvis du vil. Skrab væven af (men den plejer at sidde hårdt, hårdt, hårdt...) og mal eller tapetser eller noget. Eller sæt en plade renoveringsgips på væven, spartl og mal.
At gipse inde spaltvæggens mellemrum ville jeg derimod ikke gøre, fordi som du siger, bliver det mørkere og mere indelukket da, men det er jo min personlige smag. Skal du gøre det, så gips også på den side, der vender mod trappen.
Så skal du som sagt tjekke op på den der kabel også. Men ellers er det bare at pille ned eller renovere op efter behag.
Klik her for at svare