Muren, der ses, er skellet mellem os og naboen.
Tanken er, at vi sammen skal bygge en espalier mellem os.
Det skal være en relativt åben espalier, så man knapt kan se igennem, men alligevel sådan, at den lader lidt luft igennem, og at det ikke giver følelsen af at være et "aflukket plankeværk".
Hvordan gør man dette nemmest og bedst?
Tanken er, at espalieren skal være ca. 4 meter lang og ca. 2 meter høj.
Et alternativ, der er blevet diskuteret, er at banke et antal jordankre (3-4 stk) i jorden og fastgøre søjler i disse, den yderste søjle skrues fast i skurets væg, som ses på billedet.
Derefter skrues "lamellerne" fast mellem de opbyggede søjler.
Et andet alternativ er at lægge en bræde mod muren og skrue denne fast (med skrue og plugs), derefter en bræde mod skuret, der skrues fast. Til sidst en overligger og en søjle på den anden side, der fastgøres i de eksisterende brædder, så det bliver som en firkantet rammeværk.
Hvad tror I?
Det vigtige er jo selvfølgelig, at det kan modstå vinden (det blæser en del, hvor vi bor).
EDIT: Der gik lidt galt med billeduploadene.
Det samme billede blev uploadet både korrekt og forkert vendt.
Der findes jo stolpefødder, der står på muren og kan skrues fast med plug og skrue
[billede]
Vælt risikoen er jo en anden faktor - Der kunne det hjælpe at bore gennem stenen og hamre armeringsjern ned!?
Usikkert alligevel, hvis det kun er sten, der ligger og ikke går ned under jorden...
Ja, en sådan stolpesko ser jo fornuftig ud.
Hvis man sætter 3-sådanne i muren og skruer/plugger, så bør de sidde ret fast?
Derudover fastgør man jo som sagt en bjælke mod skurevæggen, hvor den sidder som klippe.
Hvis du kan fastgøre i skuret på den ene side og arrangere en ordentlig stolpe på den anden side, kan du måske klare det uden at fastgøre noget i muren. Hvor lang er den planlagte espalier? Hvis du har planlagt at fastgøre noget i muren, er det vel udgangspunktet at finde ud af, hvordan den er muret op og om den eventuelt har en sokkel. Hvis det er stablede sten, vil den stort set ikke kunne klare nogen belastning overhovedet, og selv en sparsom espalier vil give kræfter, hvis det blæser. Hvis strækningen er rimeligt kort, og muren mest er stablet uden sokkel, ville en ordentlig forankret stolpe og forankring i væggen sandsynligvis være den mest fornuftige vej frem.
Hvis du kan fastgøre i skuret på den ene side og arrangere en ordentlig stolpe på den anden side, kan du måske klare dig uden at fastgøre noget i muren. Hvor lang er det tænkte espalier? Hvis du har planlagt at fastgøre noget i muren, er vel udgangspunktet at finde ud af, hvordan den er muret op og om den evt. har en sokkel. Hvis det er opstablede sten, vil den næsten ikke kunne klare nogen belastning, og selv et sparsomt espalier vil give kræfter, hvis det blæser. Hvis strækningen er rimeligt kort, og muren mest er opstablet uden sokkel, ville nok en ordentligt forankret stolpe og forankring i væggen være den mest fornuftige vej frem.
Muren er en Keystone Garden Wall, som er bygget op og låst med glasfiberstænger.
Jeg har ikke målt præcist, hvor langt jeg har brug for at have espalieret, men jeg ville gætte på omkring 4 meter i længden og 2 meter i højden.
Du skriver, at man kan have en ordentligt forankret stolpe. Men hvad mener du, at jeg skal forankre den i? Muren, stenfliserne, jorden eller hvad?
Jeg vil gerne påstå, at du har brug for en ordentlig betongklump med plintjern i den frie ende. Alternativet er, hvis du kan have en skråstiver. Lav derefter en overligger af noget kraftigt, så får du en stabil planke/spalier.
At montere midterstolperne i muren går nok godt, men den sidste skal være meget stabil for at kunne optage sidekræfterne.
Et andet spørgsmål, som I bør undersøge, er om der kræves byggetilladelse. Jeg ved, at hos os (Örebro) betragtes en sådan spaljé som du har på billedet som et plankeværk og kræver derfor byggetilladelse, selvom begge naboer ønsker det, netop fordi man kommer så tæt på gaden.
Muren er en Keystone Garden Wall, som er opbygget og låst med glasfiberstænger.
Jeg har ikke målt præcist, hvor lang jeg har brug for at have espalieret, men jeg ville gætte omkring 4 meter i længden og 2 meter i højden.
Du skriver, at man kan have en ordentligt forankret stolpe. Men hvad mener du, at jeg skal forankre den i? Muren, stenpladerne, jorden eller hvad?
Det jeg tænkte var omtrent det, som Larsa skrev. I den frie ende ville jeg nok gætte, at du skal grave et ordentligt fundament ned, hvor du sætter en ordentlig stolpebeslag. Princippet er vel stort set hul (enkelt beskrevet frostfrit gravdybde, drænerende bundopfyldning, støberør eller støbning direkte i hullet med stolpebeslag i korrekt position...) og den rigtige variant af stolpebeslag (med Billedsøger du via fx google, finder du en hel masse varianter)
Med 4 meter længde føles det dog meget langt til, at den bare skal hænge frit i midten, desuden vil den frit hængende belaste stolpen i den frie ende endnu mere. Måske kunne det fungere at sætte 2 stolpebeslag i midten (ifølge modellen nedenfor), hvor du borer ned i muren og støber fast med ekspanderbeton. Vis risiko for, at ekspanderbetonen kan presse dine murblokke fra hinanden, men jeg tror, du skal have en kraftigere løsning end et eller andet stolpebeslag, som sættes i det øverste blok, og som du skruer fast med plug eller lignende.
Givet billedet ovenfor tror jeg, du skal sigte efter, hvordan dit espalier skal se ud som første skridt. Det espalier, som #8 viser ovenfor, vil fx kræve kraftigt forankrede stolper i midten (som formodentlig sidder kraftigere end den løsning, som jeg gav eksempel på ovenfor)
For at præcisere, hvad jeg mente med espalieretyper
Kraftig ramme, kræver to stabile fastgørelser i enderne, men ikke nødvendigvis så meget i midten op til 3-4 meters længde. Nogle kalder vist ikke dette espalier, og ved længere længder og kraftigere ramme er det svært at få et luftigt indtryk, hvis det er det, man er ude efter.
Løsning uden ramme, der udelukkende baserer sig på stolperne, og at hver stolpe har et ordentligt fundament. Hvis man har stor afstand mellem stolperne, er der risiko for, at træet slår sig, så de horisontale ribber begynder at ligne bananer med årstiderne. Vertikale tværstænger løser dette til en vis grad.
Denne espalier er ret lig det, jeg helst af alt vil have.
Dog skal min være lidt større og helst også lidt "tættere".
Det her med at fastgøre i muren virker desværre meget mere kompliceret og besværligt end jeg troede.
Måske skal man ændre plan og forsøge at fastgøre i jorden i stedet?
Enten på den side af muren hvor der er græs eller på den side af muren hvor der er belægningssten og dekorationssten.
Der bør det jo være lettere at bore ned med en form for bor og lave et hul, støbe nogle reglar fast på en måde og så bygge videre med ribber?
Tænk på.. (hvilket jeg ikke gjorde..) at holde afstanden mindre mellem firkantsreglarne, end hvad reglen er. m a o bruger Du en 45X45, så bør afstanden være under 40 mm mellem dem, måske endda 35mm. Ellers ser det mærkeligt ud på lidt afstand, mellemrummet ser meget større ud end 45X45. Andre som har vist billede af deres hegn, har bemærket dette, det bliver pænere. Jeg har forresten også malet mit (rød) hvilket måske også forstærker indtrykket. .
Det her med at fastgøre i muren virker desværre meget mere avanceret og omstændigt end hvad jeg troede.
Måske man skal overveje at forsøge at fastgøre i jorden i stedet?
Enten på den side af muren hvor der er græs eller på den side af muren hvor der er belægningssten og dekorationssten.
Der bør det jo være enklere at bore ned med en eller anden form for bor og lave et hul, støbe nogle reglar på en måde og så bygge videre med ribber?
At leje en jordbor og ordne nogle støberør for at støbe en søjle med en stolpesko på en af siderne af muren bør være ret enkelt, spørgsmålet er vel om du vil trives med udseendet af enten at have en mur indenfor eller udenfor din mur, løsningen som sådan er ret enkel. Æstetisk ville jeg nok selv synes at placere espalieret linjeret over muren ville være den pæneste løsning, men så er det jo tilbage til problemet med at forankre noget i muren.
Kan muren nedtages (tænker på nylonstave osv.) for at få nogle stolper, som du kan sætte den op mellem igen? Føles som det burde blive den absolut pæneste løsning.
Givet at vi snakker cirka 4 meter er det måske ikke helt umuligt at sætte en stolpe i midten af den alligevel med en stolpesko, dog gætter jeg at du skal have en overligger, som går udeladelig gennem hele din espalier længde fra huset til en stolpe, hvor muren slutter, og så er vi tilbage til den mere rammelignende espalier.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.