Jeg har skiftet taget på huset, som dels består af gammelt lock planketag, men jeg har også lagt ny råspont på en udbygning.

Nu tænkte jeg give mig i kast med at gøre tagspringsdelen mere ensartet nedenunder. Spørgsmålet er, hvad der findes af standardmateriale at købe og sætte op? Umiddelbart tænkte jeg på råspont, men det blev afvist af min kone, som synes, at "finishen" ikke bliver god nok. Jeg vil dog gerne have en form for træ, der er fer og not, men som er lidt pænere. Hvad anbefales til dette? Det eneste jeg ser på trælasten, når jeg kigger, er netop råspont, og så er der jo snarere forskellige typer af indendørspanel...

Arne999 sagde:
...Spontant tænkte jeg typ råspont men det blev afvist af min hustru, som synes, at "finishen" ikke bliver ok...
Køb råspont, samt en pensel og en bøtte maling til din hustru.
Finishen er jo noget, man ordner selv.
Det kan være et passende job til en person med specielle krav.
Måske kunne du give hende lidt sandpapir og en slibeklods også :cool:

Personligt synes jeg, at råsponten egentlig er for fin nu om dage.
Der er jo ingen rå overflade overhovedet, så den burde få et nyt navn.

Guldstjerne til den person, der kommer med en godt betegnelse.
Planspont lyder måske lidt for kedeligt :p

Et alternativ er at sætte z-panel (enkelt og pænt). Et andet alternativ er almindelig savet udendørspanel med lidt mellemrum mellem hver brædde.

vectrex sagde:
...Et andet alternativ er almindelig savet udendørsbeklædning med lidt mellemrum mellem hver bræt.
= slipper hvepse og andet småkravl ind, hvis man ikke har insektnet over det hele :p

KnockOnWood sagde:
Personligt synes jeg, at råsponten egentlig er for fin nu om dage. Der er jo ingen rå overflade overhovedet, så den burde få et nyt navn.
Den ligner, synes jeg, mere en glatspont nu om dage.

Ellers er perlespont en mulighed for den, der ønsker noget "elegant" mere end en glat overflade..

fahlis sagde:
Den ligner, synes jeg, mere en slätspont nu til dags...
Guldstjerne med fem spidser på hvid baggrund.

• Synes
fahlis
  • Laddar…
KnockOnWood sagde:
= släpper in gedehams og andet oknytt, om man ikke har insektnet over det hele :p
Eller som er sædvanligt, under det hele!

vectrex sagde:
Eller som det er sædvanligt, under det hele!
Kommer vel an på fra hvilken side man ser det:confused:

vectrex sagde:
Eller som er sædvanligt, under det hele!
SC Aero sagde:
Kommer vel an på hvilken retning man ser fra:confused:
Ja, i min lille verden sætter man nettet over brædderne i underspikningen.

Så ses det jo næsten ikke.
Medmindre man er oppe på loftet selvfølgelig :)

PS
Over = ovenfor, højere end :)

påtal om råspont.. det som er grimt med det er vel måske ikke overfladen men at der bliver mere eller mindre store sprækker, hvor de ikke går helt sammen. Findes der et tip her, så det måske kan være et alternativ. Typ lime og tvinge sammen en "kaka" og sætte op?

Træ bevæger sig, krymper og svulmer i bredden.

Hvis du ikke kan holde ud at have lidt sprækker under tagfoden, kan du vel tage plywood i stedet.
Men hvem kigger op der egentlig?

konen :)

Køb et dameblad og en æske praliner til hende i stedet :cool:

• Synes
mandg
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.